دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: دو مطالعه در خصوص توسعه راهبردی رشته ها و مقاطع آموزش عالی سلامت و توسعه رشته های علوم پزشکی و مقاطع دانشگاهی در ۱۰ سال آینده انجام شده است

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید منصور رضوی، در خصوص توسعه راهبردی رشته ها و مقاطع آموزش عالی سلامت گفت: سه فرآیند بازنگری برنامه های موجود، ضرورت سنجی رشته های جدید و تدوین برنامه های جدید در شورای عالی برنامه ریزی به طور معمول دنبال می شوند.

رضوی با اشاره به نقش دانشگاه ها و مناطق آمایشی در بازنگری برنامه ها، افزود: آينده نگاری در مناطق تحت پوشش، نیاز سنجی برای تعیین تغییرات مورد نیاز در برنامه رشته ها، نقد برنامه ها با حضور دانش آموختگان و انعکاس نتایج، مشارکت در مجازی سازی بخش هایی از برنامه های شورای عالی برنامه ریزی است و در نهایت پیشنهادات به دبیرخانه های ارائه می شود. 

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی ادامه داد: در حال حاضر ۳۳۰ رشته در کشور دایر است و ما رشته های موجود در کشور را بازنگری کردیم و دو مطالعه در خصوص توسعه راهبردی رشته ها و مقاطع آموزش عالی سلامت و توسعه رشته های علوم پزشکی و مقاطع دانشگاهی در کشور در ۱۰ سال آینده انجام شده است.

وی تاکید کرد: برای توسعه رشته ها با تاکید بر رشته های سلامت محور، علوم پایه کاربردی، علوم بین رشته ای، فناوری های راهبردی، رشته های محصول محور، رشته های مهارت محور، رشته های نیاز محور، رشته های مبتنی برامتیازات اقلیمی و رشته پزشک خانواده راهبردهایی مشخص شده کرده ایم.

رضوی با اشاره به حوزه ها و حیطه های علمی مورد نیاز اظهار کرد: در مجموع ۵ حوزه و ۴۷ حیطه تعریف شده است، حوزه حاکمیت سلامت، حوزه بیماری ها، اختلالات و حوادث و بلایا، حوزه تشخیص، درمان، مراقبت ودارو، حوزه پیشگیری و ارتقای سلامت و حوزه فناوری های سلامت.

وی به رشته ها و گرایش های مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: اساس توسعه رشته های علوم پزشکی باید سلامت محوری، مهارت محوری و نیاز محوری باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار