13آبان روز مبارزه با استکبار جهانی/

رئیسی: 13 آبان یادآور طمع‌ورزی آمریکاست/ آمریکا مصداق شیطنت و تفرعن است

دادستان کل کشور گفت: روز 13 آبان مصداق کامل استکبار و شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است.

رئیسی: 13 آبان یادآور طمع‌ورزی آمریکاست/ آمریکا مصداق شیطنت و تفرعن استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور با حضور در جمع پرشور مردم به مناسبت روز 13 آبان و با گرامیداشت امروز، اظهار کرد: اجتماع امروز مردم غیور از همه سال‌های گذشته باشکوه‌تر و عظیم‌تر بوده است.

وی با بیان اینکه استکبار در فرهنگ قرآنی به معنای امتناع از قبول حق، معاندتاً و تکبراً است گفت: در آیه‌های قرآن و در مفهوم شناسی استکبار و واژگان دیگری مانند واژه استنکاف، کفر و ظلم اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم خود بزرگ‌بینی، غرور و بی‌باوری به معاد را پیدا می‌کنیم.

دادستان کل کشور در ادامه افزود: استکبار یک مسئله روانی و روحی دارد که آن خود برتر بینی و سخن حق را برنتابیدن است و یک سطح اجتماعی دارد که آن هم در واژگان قرآنی رفاه‌زدگی و تعارض حق با منافع شخصی تعبیر می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه شیطان و فرعون مصداق استکبار و مستکبر در قرآن است تصریح کرد: اما شیطنت و تفرعن در هر فردی و جمعی می‌تواند مصداق داشته باشد و روحیه تفرعن و شیطنت می‌تواند در سطح یک نظام، حزب و یا یک فرد وجود داشته باشد.

رئیسی تأکید کرد: امروز مصداق و کامل استکبار و شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار بوده و به عنوان مصداق شیطنت و تفرعون شناخته می‌شود.

دادستان کل کشور با اشاره به ابعاد مختلف حرکت استکباری آمریکا بیان داشت: 13 آبان نماد و دارای چند نکته و حقیقت اساسی است، اولین حقیقت امروز طمع ورزی آمریکا است.

رئیسی در ادامه افزود: با تصویب قانون "کاپیتولاسیون"، مصونیت قضایی و حقوقی مستشاران و سربازان آمریکایی در برابر دستگاه قضایی ایران یکی دیگر از ابعاد استکباری آمریکا بود و اگر یک سرباز آمریکایی به فرمانده لشکر ایرانی توهینی انجام می‌داد دستگاه قضایی ایران حق دادگاهی کردن وی را نداشتند.

دادستان کل کشور اظهار کرد: این قانون ظالمانه نه یک رابطه میان دو کشور بلکه یک رابطه ارباب و رعیتی بین ایران و آمریکا بوده است.

رئیسی با بیان اینکه 13 آبان نماد و روح تعدی و تجاوز آمریکایی‌هاست، گفت: امام(ره) بزرگوار خروش، فریاد عدالتخواهی و استکبارستیزی را از حلقوم پاکشان برآوردند و به عنوان یک مرجع تقلید زمان‌شناس دوست شناس دشمن‌شناس بودند که فریاد مخالفت با این قانون را بلند کردند.

وی با اشاره به نماد دوم یوم‌الله 13 آبان افزود: فریاد پرخروش امام بزرگوارمان بود که منجر به تبعید ظالمانه ایشان شد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: امام راحل یک چهره عالم ربانی استکبار ستیز را به جرم حق‌گویی و حق‌خواهی تبعید کردند.

رئیسی با اشاره به سومین نماد یوم‌الله 13 آبان تصریح کرد: خردسالانی که پیام امام (ره) که حقیقت‌خواهی بود را در سال 1343 شنیدند، در سال 57 به خیابان‌ها آمدند و آن حرکت استکبارستیزی دانش‌آموزانمان که با خون مطهرشان در سطح خیابان‌ها امضاء شد که ما امروز بعد از گذشت این همه سال پیام امام (ره) را شنیدیم و لبیک می‌گوییم.

وی گفت: بحث گرامیداشت خاطره شهدا بسیار مهم است، اما نکته اساسی عبارت‌ است از بصیرت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی دانش آموزان ما.

دادستان کل کشور با اشاره به نماد چهارم یوم‌الله 13 آبان، افزود: خروش امامخمینی(ره) و حضور دانش‌آموزان و مردم در صحنه، طومار استعمار داخلی را به هم پیچید اما استعمار خارجی، آمریکا سلطه‌گر و دستوردهندگان به نظام پهلوی همچنان باقی هستند.

رئیسی افزود: اینکه امام بزرگوار ما حرکت دانشجویی سال 58 را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول معرفی کردند، رمزش این است که انقلاب دوم حرکت دانشجویی پیروان خط امام، لانه جاسوسی سفارت آمریکا که به دنبال نفوذ و حکومت از دست رفته با اراده مردم بود را تسخیر کردند. 

وی ادامه داد: آنچه ما از یوم‌الله 13 آبان به عنوان یک استکبارستیزی و نماد حقایقی یاد می‌کنیم، دقیقا رو در روی حق و باطل، طبیعت اسلام را در مبارزه با استکبار نشان می‌دهد و هم هویت استکبار را برملا می‌کند که چه میزان حاضرند ملت‌ها را تحت ستم خود بگیرند و به هیچ عنوان راضی نمی‌شوند از نفوذ به کشورها و ملت‌ها و نظام‌ها دست بردارند.

دادستان کل کشور با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در بیان شروط به سند برجام، افزود: در آن سند در ابتدای بیانیه و فرمان مبارک ایشان نکته‌ای آمد و آن اینکه اگر بخواهیم جنایات آمریکا رابیان کنیم، کیفرخواست بلندی خواهد شد و به برخی از جنایت‌ها در این سند و در این فرمان ماندگار که رمز مصونیت برجام است، به این جنایات اشاره کردند.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: من به دلیل زمان و مسئولیتی که دارم، امروز در اجتماع عظیم فرهیختگان، دانش‌آموزان و دانشجویان می‌خواهم با بیان برخی از جنایت‌های نظام سلطه و آمریکا ادعانامه‌ای و کیفرخواستی را به عنوان جایگاهی که مدعی حقوق آنها است،در ارتباط با نظام حاکم بر ایالات متحده آمریکا، می‌گویم که عملکرد آمریکا در کشور خودش نسبت به سرخپوستان، قتل‌عام و اخراج و شکایت سرخپوستان امروز در محاکم قضایی آمریکا بعد از 150 سال خاک می‌خورد و کسی به این ادعای سرخپوستان توجه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه 12 درصد جمعیت آمریکایی‌ها سیاهپوستان هستند، گفت: قریب نیمی از زندانیان آمریکایی سیاه‌پوستان هستند. 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار