صادرات غیرنفتی نردبان توسعه اقتصادی

کارشناس اقتصادی بر این باورند توجه بیشتر به توسعه صادرات غیرنفتی سیاست‌های دولت برای رونق اقتصادی در کشور در کوتاه‌ترین زمان محقق می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش ذخایر نفتی و تنزل تدریجی بازده چاه‌ها اطمینان نداشتن به آینده بازار جهانی و تغییرات قیمت نفت راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی را برای کشور ایجاد نکرده است تا از این طریق هم به مشکلات اقتصادی فائق آییم و هم شاهد توسعه و رشد این عرصه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

بر اساس این گزارش؛ ناظران اقتصادی معتقدند در دوران پساتحریم دست مجریان و متولیان برای برنامه ریزی جهت صادرات غیرنفتی بازتر می‌شود و ظرفیت های لازم در کشور نیز برای این مهم به وجود خواهد آمد.
 
بنابراین گزارش؛ صادرات غیرنفتی در بخش خدمات در سه ماه اول سال 94 رشد مناسبی(62 درصد) نسبت به سه ماهه اول سال 93 داشته است، به نظر می‌رسد در دوران پساتحریم این بخش بتواند رشد چشمگیر خود را ادامه دهد و مطمئناً سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق‌تری را می‌طلبد.

بنابر نظر کارشناسان اقتصادی در ابتدای سال 94 کشور با کاهش صادرات غیرنفتی رو به رو گردید که این مسئله نشانه رکود بر بخش‌های اقتصادی است که رکود حاکم بر تولید بر بخش تجارت خارجی نیز تأثیر گذار بوده است.

کارشناسان اقتصادی اینطور توضیح می‌دهند که صادرات غیر نفتی به خصوص صادرات کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا وضعیت اشتغال در کشور را بهبود بخشیده و به ماندن روستاییان در روستا کمک می‌کند و از سوی دیگر سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی کشور شده و ضریب تأثیر پذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی و جریانی که به واسطه تکیه بر اقتصاد نفتی به وجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

** راه کاری برای رفع موانع

ضرورت تدوین نظام صادراتی و ترغیب به ایجاد تشکل ها و اتحادیه‌ها و اعمال سیاست‌های تشویقی برای تنوع بخشیدن به کالاها و خدمات صادراتی اعمال سیاست‌های بلند مدت مالی و پولی و اجرایی صادراتی از جمله راه کارهایی است که به نفع موانع تولید و افزایش صادرات غیرنفتی منجر خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی همچنین معتقدند که ایجاد فرهنگ عمومی صادرات دعوت از کارشناسان اقتصادی کارآفرینان موفق دراین زمینه تشویق و هدف قرار دادن مدیران اقتصادی بخش خصوصی و پخش گزارش‌های مفصل از مدیران نوآور و خلاق ازجمله سیاست‌هایی است که این رسانه می‌تواند برای تحقق پیشبرد اقتصادی نقشی سازنده ایفا کند.

در پایان می‌توان گفت باید باور حضور در رقابت‌های جهانی و کسب بازارهای بین المللی اساس حرکت برای رونق اقتصادی و افزایش صادرات غیرنفتی با تکیه بر نیروی انسانی دانش پذیر کشورمان مدنظر قرار گیرد.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار