مناظره "آمریکا، دشمنی و نفوذ" در باشگاه خبرنگاران جوان/

رسایی: برجام "پیروزی بزرگ" نبود/ زیباکلام مصداق یک "خودباخته" است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آمریکایی‌ها هرگز در رابطه‌شان با کشورهای دیگر دنبال پیشرفت آن کشورها نیستند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در مناظره "آمریکا، دشمنی و نفوذ" که صبح امروز(شنبه) با حضور صادق زیباکلام در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، اظهارداشت: اگر 37 سال پس از انقلاب اسلامی را مرور کنیم و اقداماتی که در طول این مدت علیه ملت ایران انجام داده‌اند، به این نتیجه خواهیم رسید که هرگز آمریکایی‌ها در رابطه‌شان با کشورهای دیگر به فکر پیشرفت آنها نبوده و به دنبال استعمار و استثمارند.

وی در ادامه افزود: آمریکا، در رابطه با نظام آل سعود که دموکراسی در آن نقشی ندارد و زنان در آن با محدودیت‌هایی مواجه هستند، ادعای دموکراسی و حقوق بشر ندارد اما در مقابل، سوریه برای آمریکا منافعی را تامین نمی‌کند از این رو آنها به دنبال براندازی نظام سوریه هستند و این موضوع بدیهی است، لذا اگر کسی با این موضوع بدیهی بحث و نزاع داشته باشد در عقل وی باید شک کرد.

رسایی در پاسخ به این سوال که آیا شما قبول دارید که آمریکا ستیزی پس از انقلاب به هویت ما اضافه شده است، بجای پاسخ دادن به سوال مجری، زیباکلام را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای زیباکلام بالاخره ما با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نداشته باشیم؟! که زیباکلام در جوابش گفت: شما اول باید به من بگویید که چرا اصلا رابطه قطع شده و این قطع رابطه چه مواهب و منافعی را برای حاکمیت و نظام درپی داشت؟

رسایی پرسید: چه کسی رابطه با‌ آمریکا را قطع کرد؟ زیباکلام گفت: رابطه را آمریکا قطع کرد و این قطع رابطه نیز طبیعی و بدیهی بود. شما برخلاف موازین بین‌المللی سفارت آمریکا را اشغال کردید، دیپلمات‌های آمریکا را گروگان گرفتید و به آنان گفتید که جاسوس‌اند، همانطور که به جیسون رضاییان میگویید که جاسوس است، اگر جاسوس‌اند چرا محاکمه نمی‌شوند؟

رسایی افزود: در زمان تسخیر لانه جاسوسی، یک عده از دیوار سفارت بالا رفتند در حالیکه بدنهایشان از دیوار بالا رفت ولی قلبهایشان پشت دیوار ماند که در حقیقت آمریکایی‌ها و غربی‌ها از دیوار بالا رفتند و بعدها اظهار ندامت و پشیمانی کردند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: دانشجویانی که در جریان فتح لانه جاسوسی نقش داشتند پشیمان شدند، بنابراین برخلاف ادعای کذب آقای زیباکلام که گفت‌ آمریکاستیزی جزء اهداف انقلاب ما نبود، اتفاقاً باید گفت که آمریکاستیزی برگ برنده و نقطه اصلی انقلاب بود چرا که هدف اصلی خود را شاه نمی‌دانست، چون شاه یک دست‌نشانده بود لذا در واقع رژیم پهلوی یک معلول بود نه یک علت.

رسایی با مورد خطاب قرار دادن زیباکلام اظهار داشت: شما می‌گویید ما انقلاب کردیم برای لغو سانسور و انقلاب کردیم برای آزادی زندانی سیاسی و آزادی مطبوعات، این سانسور را چه کسی ایجاد کرده است؟ مشکل زندانیان سیاسی چه بود و برای چه در زندان بودند؟ شما خودتان با سوابقی که در زندان داشتید، ظاهرا از آن اقدامات پشیمان هستید، در سوابق شما زندانی سیاسی بوده است.

رسایی گفت: چه کسی از سانسور و بگیر و ببندها حمایت می‌کرد؟ شما که زندان رفته ‌بودید واقعا فکر می‌کردید آمریکا هیچ نقشی ندارد و هیچ شعار ضد آمریکایی نداشتید که البته اگر نبود، اشتباه می‌کردید. 

وی اضافه کرد: مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های دینی و برداشت عاشورایی خود نقطه اصلی را رهبری می‌دانستند. امام راحل فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است، این جمله جدید و متعلق به دوران بعد از انقلاب نیست، بلکه شعار اصلی مردم در راهپیمایی‌ها نه شرقی و نه غربی بود تا نتوانند برای ما تصمیم‌گیر باشند، در آن روز غرب، آمریکا و شرق، شوروی سابق بود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مواضع امام راحل علیه آمریکا بسیار بود و بدیهی است، اما اینکه آمریکاستیزترین چهره‌ها و دموکراسی‌گریزترین آدمها هستند از طنزهای تلخ روزگار است.

وی با بیان اینکه در سال 88 ، آمریکاستیزترین چهره‌ها از رای مردم پاسداری کردند، تصریح کرد: در سال 88 ، مجری انتخابات و شورای نگهبان و صندوق‌های اخذ رای همان ساز و کار قبلی را داشت، فقط مردم در سال 88 به آن چیزی که برخی خواستند رای ندادند.

رسایی اضافه کرد: امروز می‌بینیم که وعده‌های روحانی در سال 92 از جمله مسکن مهر، پرداخت یارانه، بازار بورس به هیچ‌جایی نرسید و اگر مردم می‌دانستند دولت برای پرداخت یارانه عزا می‌گیرد و وزیر راهش می‌گوید مسکن مهر را باید منفجر کنیم، رای روحانی ریزش پیدا می‌کرد.

نماینده مردم تهران افزود: در این مدت بورس سقوط کرد و نمودارش کاهش پیدا کرد، بعد از هر دوره از مذاکرات شاهد هستیم که رونق اقتصادی، عبور از رکود و بحران مطرح شده، بنابراین اگر مردم می‌دانستند که این وعده‌ها عملی نخواهد شد، هیچ وقت به وی رای نمی‌دادند.

رسایی با بیان اینکه آمریکاستیزترین چهره‌ها در واقع دموکراتیک‌ترین چهره‌ها هستند، گفت: آنهایی که برای بازگشت آمریکایی‌ها و بزک کردن آنها در رسانه‌ها و یا در دانشگاه تلاش می کنند، افرادی هستند که اعتقادی به دموکراسی ندارند و سابقه و عملکرد آنها این امر را ثابت می‌کند.

وی خطاب به زیبا کلام ادامه داد: اینکه شما می‌گویید اگر آمریکاستیزی را از مقام معظم رهبری بگیرند چه چیزی برای نازیدن دارد، این است که خیلی چیزها برای افتخار وجود دارد و آمریکا ستیزی اصلی‌ترین موضوع است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: ما در اقتصاد خواهان رشد هستیم اما نباید اجازه سیطره آمریکا را در کشور بدهیم چرا که نشانه عدم موفقیت آن کشورهای منطقه هستند یعنی کشورهایی مانند مصر، لیبی، اردن، یمن و عراق.

رسایی تأکید کرد: حکومت عراق، حکومتی بود که سالهای سال به عنوان یک حکومت دست نشانده آمریکایی در منطقه حضور داشت و به وعده‌های آمریکا اعتماد و حرکت کرد اما نتیجه آن چه شد؟ حتی در کشورهای دیگر هم می‌توان اعتراضات اقتصادی و مشکلات دیگری را مشاهده کرد.

وی با اشاره به 8 سال ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: فیلم انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی را در سال 84 می‌توان بار دیگر مشاهده کرد، این فیلم حتی از سوی باشگاه خبرنگاران جوان هم پخش شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: البته این فیلم انتخاباتی غیر از آن فیلمی است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک عده جوان را جمع کرده و گریه می‌کنند، آن فیلم انتخاباتی اینطور شروع می‌شود که همه مغازه‌ها بسته پاییز است و برگ‌ها بر روی زمین ریخته شده و این فیلم مربوط به بعد از 8 سال اصلاحات است.

رسایی بیان داشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فیلم انتخاباتی خود بیان می‌کند که 8 سال اصلاحات نتیجه‌اش این روحیه مردم بوده و کرکره مغازه‌ها پایین است و زمانی که نشان می‌دهد هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند یک دفعه چاپخانه‌ها شروع به فعالیت و کرکره مغازه‌ها بالا می‌رود و بهار می‌شود.

وی تأکید کرد: این تصویری است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 84 از هم‌پیمانان امروز خود در دوره اصلاحات نشان داد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مجموعاً 18 سال دولت دست شما بوده است، گفت: البته دو سال هم دولت دست موسوی بود که باز هم می‌گوییم آن برای دوران جنگ بوده است، اگرچه تمامی این آقایان با هم جمع شده و پیش امام راحل رفتند و اعلام کردند که دیگر نمی‌توانیم و نمی‌شود و باید قطعنامه را بپذیریم.

رسایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در یکی از خطبه‌های خود فرمودند آن زمانی که به برخی آقایان می‌گفتیم درِ چاه‌های نفت را ببندید و اقتصاد را براساس نفت نبندید، برخی از همین تکنوکرات‌ها لبخند می‌زدند و می‌گفتند مگر می‌شود؟

وی خطاب به زیبا کلام ادامه داد: اقتصاد کشور هم دست همان‌هایی بوده است که شما اکنون برایشان سینه می‌زنید و این ور و آن‌ور از آنها دفاع می‌کنید.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد: یک سوال از آقای زیبا کلام می‌پرسم که آیا شما قائل به این هست که آمریکا دشمن این کشور است و اساساً قائل به نفوذ دشمن به کشورمان است یا خیر و یا اینکه این موارد را قبول ندارد.

رسایی در ادامه این نشست خبری به برخی از تناقضات در اظهارات زیباکلام اشاره کرد و گفت: کسی که در سال 58 مقاله‌ای با نام "بعد از شاه نوبت آمریکاست" می‌نویسد، اینک مخالف حرف‌های خود است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از کجا معلوم دو سال دیگر زیباکلام از حرفهای خود پشیمان نشود، گفت: او آنقدر از برجام دفاع کرد که خود دکتر روحانی که بانی اصلی برجام بود، از آن دفاع نکرد.

وی در ادامه با اشاره به سکوت حضرت امام (ره) در روزهای اول اشغال سفارت توسط دانشجویان اظهارداشت: در آن مقطع چون چندین بار مارکسیست‌ها قصد تسخیر لانه جاسوسی را داشتند، باید دقیقا شناسایی می‌شد که گروه‌های چپ مارکسیست در بین دانشجویان حضور دارند یا خیر و چون حضرت امام (ره) در این موضوع تردید داشتند که بیم توطئه نباشد، لذا چند روز سکوت کردند.

رسایی افزود: بعد از انقلاب عده‌ای معتقد بودند که این انقلاب از طرف شوروی حمایت می‌شود که  انجمن حجتیه از همین افراد بودند. به نظر من آقای زیبا کلام هیچ سنخیتی با انقلاب ما ندارد، این آقا آمریکا و اسرائیل را قبول دارد و چکمه رضا شاه را می‌بوسد به نظر من وی مصداق بارز یک خودباخته است.

نماینده مردم تهران اظهارداشت: آمریکا می‌گوید ما به طور رسمی می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی سقوط کرده و ما بر آن سیطره پیدا کنیم بنابراین می‌توان گفت آمریکایی‌ها هم از شباهت خود با سخنان آقای زیبا کلام نارضایتی دارند.

وی ادامه داد: زیبا کلام در این گونه موارد سخنگوی کسانی است که دموکراسی ملت خود را نمی‌بینند.

رسایی در ادامه خطاب به زیبا کلام ادامه داد: اگر شما می‌گویید ما در مواضع خود علیه آمریکا در اقداماتی نظیر بمب‌گذاری و ... دست داشتیم و آمریکا هم حق دارد از مواضع خود در قبال ملت ما دفاع کند، باید پرسید که چه شد که ما این مواضع را اعمال کردیم؟ چه اتفاقی افتاد که شما مقاله معروف خود در سال 58 را نوشتید؟

وی تصریح کرد: باید گفت آمریکا همان آمریکاست و هیئت حاکمه آن نیز همان ویژگی‌های سابق خود را دارند اما شما نمی‌خواهید این مواضع آشکار آمریکا را ببینید.

رسایی در ادامه گفت: آقای زیبا کلام شما خودتان معتقدید که در دوران انقلاب متأثر از جریان مارکسیست‌ها بوده‌اید حال این سوال را دارم که در حال حاضر از چه جریانی متأثر هستید؟

وی افزود: نظام اسلامی برای دفاع از حقوق خود در تصمیم‌گیری‌های کشور افرادی همانند روحانی و رئیس دولت اصلاحات را نیز به عنوان ریاست جمهوری برگزید.

رسایی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص حضور ایران در مذاکرات حل بحران سوریه پس از توافق هسته‌ای اظهار داشت: شما می‌گویید ما بعد از توافق هسته‌ای دوباره وارد مذاکرات سوریه شدیم، در مسئله سوریه مذاکره ما تنها با آمریکا نبوده و نیست و در مسئله مذاکرات هسته‌ای نیز مقام معظم رهبری فرمودند که برای گرفتن بهانه از آمریکایی‌ها می‌توانیم در این خصوص مذاکره کنیم درمورد توافق نیز باید بگوییم توافق هسته‌ای در ابتدای راه است و هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و آمریکا نیز به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.

وی همچنین درباره سخنان زیبا کلام در مورد رفراندوم دوباره پیرامون قانون اساسی افزود: باید پرسید کشور فرانسه که مهد قانون اساسی و حقوق است چند سال یکبار قانون اساسی را به رأی گیری می‌گذارد؟ مگر همه کشورها قانون اساسی خود را به رأی می‌گذارند که ما باید این کار را انجام دهیم؟ قانون اساسی قانونی حقوقی است که سازوکاری بر مبنای دموکراسی مردمی دارد.

رسایی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی که تقریبا هر سال یک مرتبه انتخابات برگزار می‌شود به معنای تأیید قانون اساسی است برخلاف کشورهای غربی از قبیل فرانسه و آمریکا که همواره سطح درصد مشارکت مردمی را به دلیل حضور پایین شرکت کنندگان در انتخابات پایین درنظر می‌گیرند در حالی که ما در انتخابات ریاست جمهوری سالهای گذشته و دوره اخیر بیشترین مشارکت را داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری خطاب به زیبا کلام افزود: اگر آزادی در دوران طاغوت برقرار بود پس شما به چه دلیل زندان رفتید و اگر معتقدید که هر چند سال یکبار و در حال حاضر در خصوص دشمنی آمریکا نظرسنجی برگزار کنیم همین انتخابات ریاست جمهوری که برخواسته از قانون اساسی می‌باشد خود بزرگترین نظرسنجی است.

رسایی خطاب به زیبا کلام گفت: ای کاش امروز که آغاز نمایشگاه مطبوعات است نگاهی به رسانه‌هایی که به دلیل رفتارهای تبعیض آمیز دولت مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و در مقابل رسانه‌های طرفدار دولت که از حمایت همه جانبه آن برخوردارند می‌انداختید.

وی گفت: هفته‌نامه ما سه مرتبه در این دولت بسته شده و در هر مرتبه نیز ما با رأی دادگاه تبرئه شده‌ایم و دلیل این اقدامات دولت آن بود که مدعی بودند این هفته نامه علیه برجام و مذاکرات صحبت می‌کند.

رسایی در پاسخ به اظهارات زیباکلام درباره کمرنگ شدن اسکبارستیزی مردم ایران گفت: آقای زیباکلام اگر مردم ایران آمریکاستیزی نکرده بودند، شما الان داشتید کفش‌های آمریکایی‌ها را واکس می‌زدید، ولی الان در زیر پرچم روحانی، موسوی و رئیس دولت اصلاحات هستید که البته اینها شرف دارند به محمدرضا پهلوی خائن.

وی افزود: در سال 80 گفته می‌شد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند پس باید افرادی را حاکم کنیم که با ولایت فقیه مشکل داشته باشند ولی در ایران چهره موجهی باشند، اینجا معلوم می شود که مشکل آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی نیست چرا که پاکستان هم دارای حکومت جمهوری اسلامی است لذا مشکل آمریکایی‌ها با ولایت فقیه و حاکم بودن تقوا و عدالت در حکومت است و برهمین اساس مجموعه ولایت فقیه را زیر سوال می‌برند، موسوی می‌گفت ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد و این حرف راست بود چرا که ولایت فقیه در سال 88 به دیکتاتوری تو دهانی زد.

رسایی در واکنش به اظهارات زیبا کلام درباره اتفاق نظر ایران با آمریکا درباره داعش تصریح کرد: اینکه زیبا کلام می‌گوید ایران وآمریکا بر سر مسئله نبود داعش اتفاق نظر دارند عجیب به نظر می‌رسد چرا که به اذعان هیلاری کلینتون داعش زاییده خود کشور آمریکاست و آمریکا تنها افرادی که می خواستند از داعش جدا شوند را بمباران کرد و اتفاق نظر ایران با آمریکا امر درستی نیست.

رسایی همچنین در مورد روابط ژاپن و‌آمریکا و پیشرفت ژاپن در چند دهه اخیر اظهار داشت: اولا باید گفت آمریکا در ژاپن پایگاه نظامی دارد و ژاپن حق اعتراض به این مسئله را ندارد و لذا ژاپن به هیچ عنوان کشور مستقلی نیست اما در مورد دلیل پیشرفت ژاپن باید گفت که همت و تلاش مردم و اساتید این کشور باعث پیشرفت و ترقی کشور شده نه رابطه با آمریکا.


وی با اشاره به اینکه تغییر دشمن یک امر بدیهی است، گفت: منافع ملی اهمیت دارد اما باید دید منافع ملی را چگونه تعریف می کنند زیرا بحث انرژی هسته‌ای در منافع ملی ما قرار دارد اما شما آن را لگدمال کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: اگر انرژی هسته‌ای بد است، چرا آنها دارای این انرژی هستند؟ شما منافع ملی را با کلامی که زیبا نیست از بین می‌برید. برخی ها معتقدند از استکبارستیزی استقبال نمی شود اما اینگونه حرف‌ها پنبه‌اش زده شده است.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور فعلی کشورمان با هفت دهم درصد بیشتر از 50 درصد رای آورد و 100 شعار مربوط به مردم را اعلام کرد، یکی از شعارها این بود که آمریکا دشمن ماست اما با شیوه دیگری با آن برخورد می کنیم.

رسایی تصریح کرد: قرار بود پاسپورت ایرانی محترم شود اما نتیجه این شعار را دیدیم که باعث شد نماینده‌ای که روحانی به سازمان ملل معرفی کرده بود را راه ندهند فقط به دلیل اینکه چند خطی در مورد لانه جاسوسی ترجمه کرده بود.

نماینده تهران در مجلس خطاب به زیباکلام گفت: اگر شما را هم به آمریکا معرفی کنند آنها قبول نمی کنند زیرا قبل از انقلاب شما به زندان رفته بودید، از این رو شما را هم راه نخواهند داد،‌آنها فردی را نیاز دارند که گذشته و فعلش موافق با آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه 464 زائر در منا با بی تدبیری آل‌سعود کشته شدند، افزود: برای حضور در عربستان به وزیر فرهنگ ویزا ندادند و البته وزیر بهداشت در این کشور حضور یافت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما شاهدیم که متاسفانه سانتریفیوژ‌ها نچرخید و آرزوی اوباما برآورده شد،‌ گفت: صدا و سیما جلسات کمیسیون برجام را پخش کرد تا واقعیت‌های برجام گفته شود، از این طریق برای اولین بار منتقدین فرصت پیدا کردند تا نظراتشان را بدهند این موضوع باعث شد  تا وزیر اطلاعات کاهش رضایت مردم نسبت به برجام را پس از این برنامه‌ها را اعلام کند.

رسایی تصریح کرد: مردم تازه متوجه شده‌اند و از این پس هم بیش از این متوجه خواهند شد، زیرا برجام یک دروغ بزرگ بود نه پیروزی بزرگ.

این نماینده مجلس در پایان مناظره خاطر نشان کرد: حضور مردم در پای صندوق‌های رای، راهپیمایی 22 بهمن، حضور شکوهمند 9 دی و ... نشانگر این است که مردم ما همچنان آمریکا‌ستیز هستند و مردم این واقعیت را درک کردند که آمریکا به دنبال عزت مردم  نیست.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار