کودکانی که به پای مواد دود شدند!

بارداری زنان کارتن خواب در چند سال اخیر به یک معضل برای این زنان که خود را از بسیاری خدمات حمایتی و درمانی محروم کرده‌اند، تبدیل شده است.

آماده جمعه/////// کودکانی که به پای مواد دود شدند!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسیب‌های اجتماعی این روزها به سمت زنانه‌شدن پیش می‌رود، بطوریکه معضل کارتن خوابی در بین زنان و دختران جوان به وفور به چشم می‌خورد. 
 
یکی از دلایل اصلی که زنان کارتن خواب می‌شوند، گرایش به مصرف مواد مخدر و همچنین فراری شدن از منزل و طرد شدن آن‌ها به وسیله خانواده‌هایشان است. 
 
با افزایش آمار زنان متکدی و اعتیاد شدید، کارتن خوابی در میان زنان در معرض آسیب هر روز بیشتر می‌شود و آسیب‌های ناشی از رهاشدن این افراد در جامعه به خصوص پایتخت و شهرهای بزرگ جدی‌تر شده است. 
 
* دختران فراری در دام باندهای قاچاق و اعتیاد  
 
اغلب این زنان کارتن خواب دخترانی هستند که از خانه و شهر خود فرار کرده‌اند و به پایتخت و شهرهای بزرگ می‌روند. دخترانی که از شهر و خانه خود فرار می‌کنند بعد از مدتی با افرادی آشنا می‌شوند که آنان را به دام اعتیاد انداخته و یا عضو باندهای قاچاق می‌کنند. 
 
اغلب این زنان و دختران فراری با مهاجرت و فرار به شهرها معتاد شده و برای تامین هزینه‌ها و مواد مصرفی خود وارد روابط نامشروع می‌شوند تا از این طریق مواد مخدر مورد نیاز خود را تامین کنند که گاها دچار بارداری‌های ناخواسته شده و به دلیل ترس از عواقب قضایی آن نه تنها به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، بلکه حتی سعی در پنهان کردن بارداری خود دارند. 
 
* ویروس HIV در کمین نوزادان
 
مادران کارتن خواب از آسیب‌های ناشی از محیط نامناسب زندگی خود ناآگاه بوده و نیازمند کنترل مداوم از طرف پزشکان و مراکز درمانی‌اند اما همچنان از رفتن به مراکز درمانی به دلیل ترس از قانون ممانعت می‌کنند. 
 
اکثر زایمان‌های زنان کارتن خواب منجر به دنیا آمدن نوزادی مبتلا به ویروس HIV  شده که معمولا ناشی از اعتیاد  یکی از والدین و یا به علت روابط نامشروع آن‌هاست. 
 
کودکان به دنیا آمده از زنان کارتن خواب بی‌هویت هستند چرا که حاصل یک ارتباط اشتباه و غلط بوده که هیچگونه مشخصات شناسنامه‌ای ندارند و اغلب در سرگردانی به سر می‌برند. 
 
* فروش نوزاد به بهای خرید مواد  
 
گاهی دیده می‌شود که مادران معتاد آنها به دلیل نداشتن سرپرست و بابت تامین خرج و مخارج زندگی و هزینه مواد مصرفی در مضیقه قرار گرفته و مجبور به انجام اقداماتی چون فروش یا اجاره فرزندانشان به دلالان و یا باندهای متکدی گری می‌شوند تا از درآمد حاصل از فروش کودک خود روزگار را سپری کنند. 
 

سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص فروش نوزادان در کنار چند بیمارستان به قیمت صد هزار تومان، گفت: این موضوع قابل بررسی است و پیگیری می‌کنیم، اگر این مسئله به صورت باندی یا فردی باشد پلیس پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

حال باید توجه داشت که پدیده زنان کارتن خواب به عنوان معضلی دردناک در جامعه امروز ما رو به گسترش است به گونه‌ای که معدود مراکزی برای اقامت شبانه آن‌ها و پناهگاهی امن در برخی نقاط کشور و شهرهای بزرگ توسط شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌های مربوطه در نظر گرفته شده است اما به منظور شناسایی و ساماندهی بهتر آن‌ها باید برنامه‌ریزی منسجم‌تری صورت گیرد تا بتوان از بروز بخشی از آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن جلوگیری کرد. 
 
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام /  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار