تالاب انسان ساخت و دائمی شیرین سو این روزها مقصد پرندگان مهاجر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛وسعت محدوده تالاب در حدود 300 هکتار و وسعت دریاجه آن 43 هکتار است.

عمده ویژگی توپوگرافی آن شامل ارتفاعات بالادست ،زمین های کشاورزی حاشیه تالاب و تپه ماهور ها است.

این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پذیرای تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی است و به دلیل وجود تنوع بالای اکولوژیکی و زیستی منطقه ،نیاز اساسی به برنامه های حفاظتی و مدیریتی را می طلبید.


حضور پرندگان در تالاب شیرین سو تا زمان سرد شدن هوا و یخ بستن سطح آب ادامه دارد و پس از سرد شدن هوا پرندگان به سمت مناطق جنوبی و استوا می روند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه تالاب شیرون سو با 300 هکتار مساحت یکی از عرصه های طبیعی برای زندگی آبزیان و جانداران است افزود: این تالاب در فصل مهاجرت پرندگان هم شاهد حضور پرندگانی نظیر اردک سر سفید، درنا، غاز سرسفید، غاز پاخاکستری، پلیکان، اردک بلوطی و یلوه حنایی است.

ضرغامی ادامه داد : از دیگر گونه های با ارزش پرندگان در این تالاب میتوان به عقاب ماهی گیر، بالکان بزرگ، اگرت بزرگ، کشیم بزرگ، خروس کولی، بوتیمار کوچک، دحواصیل خاکستری، چوب پا، لک لک سفید را نام برد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ  افزود: از اواسط مهر ماه امسال تالاب شیرین سو میزبان پرندگان مهاجر بوده است.

روح الله زال پور اضافه کرد: پرندگان هر ساله در اردیبهشت و مهر ماه مهاجرت خود را به تالاب شیرون آغاز میکنند.

وی از حضور انواع پرندگان مهاجر به این تالاب خبر داد و افزود: گونه های همچنین یک بهله عقاب ماهی گیر که جزو گونه های با ارزش و اهمیت زیست محیطی است در تالاب شیرین سو دیده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ تصریح کرد: هم اینک تعداد قابل توجهی پرندگان مهاجر نظیر حواصیل، اگرت، مرغابی، غاز و دیگر گونه ها در تالاب شیرین سو حضور دارند.


زال پوراضافه کرد: این پرندگان مهاجرت خود را از مناطق شمالی کشور و سیبری آغاز کرده و پس از زمستان گذرانی در این تالاب مهاجرت معکوس دارند.

از مناطق گردشگری شهرشیرین سو  می توان تالاب زیبای شیرین سو که مامن پرندگان مهاجر است،فسیل های بیست میلیون ساله که از کوه یاستی داغ کشف شدند که در حال حاضر در موزه شهرداری نگهداری می شوند،طبیعت زیبای گونی که در فصل بهار پذیرای گردشگران و کوهنوردان است هم چنین کوه آقداق را نام برد.

این شهر در کنار رودی به نام شور چای به وجود آمده است که معادل ترکی آن آب شور است به دلیل اینکه در کنار این رود که آب آن شور بوده آب شیرین پیدا شده و مردم این شهر در گذشته از این آب شیرین استفاده کردند نام این شهر به شیرین سو تغییر نام داده است ولی قبل از اینکه نام این شهر شیرین سو باشد بنا به آثار سفالی که از این منطقه کشف شده ودر حال حاضر در اداره میراث فرهنگی شهرستان موجود است و بنا به روایت نام قدیم این شهر کهر آباد بوده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/س

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.