شاعران برگزیده همایش ادبی «الف دزفول» معرفی شدند

سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل بعدازظهر امروز با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران آیینی کشور در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل (الف دزفول) بعدازظهر امروز دوشنبه 18 آبان در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بیان اظهار داشت: آن روزی که شهر دزفول در غربت‌ و معصومیت‌ سکه مقاومت را رقم زد شاید کسی تصور نمی‌کرد در آینده‌ای نه‌چندان دور مقاومت به یک قطب بزرگ در عالم ادبیات وارد شود.

وی ادامه داد: دزفول که یکی از شهر‌های نسبتاً کوچک ایران به شمار می‌آمد چنان ایثار و شجاعتی را رقم زد که برای همیشه در تاریخ جاودان شد آن هم گرداگرد شمع فروزان و عالم روشن ضمیری مانند آیت‌الله قاضی که حقیقتاً می‌شود گفت از سلاله خوبان عالم و بزرگان الهی برای انجام وظیفه این حرکت را رقم زدند.

حجت‌الاسلام کلانتری بیان کرد: امروز همه ایران اسلامی به مقاومت دزفول می‌بالند و به خاطر انسان‌های مظلومی که در مقابل بمباران رژیم بعث عراق در خط مقدم هیچگاه شهر را ترک نکردند و پس از هر بمباران به حفظ و مرمت شهر پرداختند و وجود با وسعت کوچک شهر،خطوط چند هزار نفری را در مقابل دشمن تشکیل دادند و در بحث پشتیبانی زنان و مردانشان به حمایت برخواستند.

وی در خصوص فرهنگ مقاومت روز‌های جنگ عنوان کرد: امروز مقاومت تبدیل به یک فرهنگ ادبی در سیاست دنیا شده، مقاومت فلسطین، عراق ، یمن و مقاومت مردم مظلوم بحرین همه از یک نقطه شروع و تبدیل به یک عظمت در برابر استکبار جهانی می شود که هدف اصلی برگزاری این همایش این است که این‌چنین رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های تاریخی زنده بماند.

چرا نام الف دزفول برای همایش انتخاب شد؟

در ادامه سعید حدادیان، دبیر سیزدهمین همایش سوختگان وصل گفته‌های خود را با سخنانی از مقام معظم رهبری آغاز کرد و گفت: اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی هشت سال دفاع مقدس در حوادث گوناگون به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد از دستاورد‌های شهادت استفاده‌های زیادی بهره نخواهند برد.

دبیر همایش سوختگان وصل افزود:  درست است خدای متعال در این دنیا یاد شهدا را زنده نگه می‌دارد و شهید در بین مردم جاودان و ماندگار است اما یکی از ابزار‌های طبیعی که خداوند متعال قرار داده است همین مواردی است که در ادای دین ما وجود دارد، ما هستیم و می‌توانیم با تصمیم‌گیری بجا و صحیح یاد وخاطره شهدا را زنده نگه داریم.

وی ادامه داد: اگر زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در طول روز‌های اسارت چه در عصر عاشورا و چه در روز‌های بعد در شام و کوفه و روز‌های متمادی غربت در مدینه را زنده نگه نمی‌داشتند و مجاهدت نکرده بودند و همچنین هدف حسین بن علی (ع) و ظلم دشمنان را بیان نمی‌‌کردند واقعه عاشورا جوشان و زنده باقی نمی‌ماند.

حدادیان در خصوص سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل (الف دزفول) بیان کرد: کاروان همایش ادبی سوختگان وصل بر آن است که دست از سیر و سلوک عاشقانه برندارد و مفتخر است در سیزدهمین منزل خود به تماشای شهری آمده که مظهر مقاومت و پایداری است،‌شهری که از امتحانات آن روز‌ها سرافراز و سربلند بیرون آمدند.

وی تصریح کرد: رژیم بعث عراق به ویژه صدام ملعون کینه خاصی نسبت به دزفول داشت، آنچنان که در هشدار‌های رادیو بغداد عبارت الف دزفول را بر سر زبان‌ها انداخته بود و از الف برای ما چیزی جز نماد ایستادگی و پایداری به جا نماند و دزفول با ایستادگی خود را در سال‌های جنگ به نمره الف نایل آمد و این شهر به الف دزفول شهرت یافت.

حدادیان خاطرنشان کرد: این همایش با 600 اثر شعر و 100 اثر در بخش داستان برپا شد که از بین اشعار 30 اثر به عنوان برگزیده و در بخش داستان 10 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

هر برنامه‌ای که برای دزفول برگزار می‌شود باید با محوریت آیت الله قاضی باشد

حجت‌الاسلام خسرو پناه، شاگرد مرحوم آیت‌الله قاضی در ادامه این مراسم از خصوصیات و خاطرات امام جمعه دزفول گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان اللهی سربلند و سرافراز بیرون آمدید و همچنین مقام معظم رهبری در دیداری که با مسئولین سیزدهمین همایش سوختگان وصل به نام دزفول داشتند فرمودند که هر برنامه‌ای که برای دزفول برگزار می‌شود باید بر محوریت آیت‌الله قاضی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: مرحوم آیت‌الله قاضی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محوریت انقلابیون را در شهر دزفول در دست داشتند و حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس منزلشان جزء ستاد کمک‌رسانی و امداد به جبهه‌ها و رزمندگان بود.

حجت الاسلام خسروپناه اظهار داشت: آیت‌الله قاضی که خود از مردان شهر دزفول بود با جمع کثیری از مردم در تعامل و تبادل اطلاعات و کمک‌های مردمی شهر فعالیت می کرد و همچنین مسجد را به کمک روحانیون پیر این شهر که توان رفتن به خط مقدم و جبهه‌ها نداشتند به عنوان مرکزی برای کمک‌رسانی به جبهه‌ها قرار دادند. 

حجت‌الاسلام خسرو پناه در پایان یادآور شد : آیت‌الله قاضی مانند یک سرباز برای امام راحل بود و هم امام و خود مرحوم قاضی مهر و محبت عجیبی نسبت به یکدیگر داشتند.

در حسن ختام این مراسم پیش از اعلام نتایج برگزیدگان فاضل نظری ابیاتی از غزلیات خود را برای حضار داخل سالن خواند و در ادامه هئیت داوران برای اهدای جوایز بر صحنه حاضر شدند. 

اسامی برگزیدگان سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل به شرح زیر است: منصوره اسحاق زاده ، پروین برهان شهررضایی ، محدثه خراسانی ، مریم خسروی ، شبنم فرضی زاده ، کبری موسوی ، مریم کرباسی ، شکیبا غفاریان ، فاطمه معصومی ، صابره سادات موسوی ، عالیه محرابی ، پروانه نجاتی، سید مهرداد افضلی ، قاسم بای ، رضا حاج حسینی ، حمید رضا حامدی ، احمد رضا خان احمدی ، سید علی رکن الدین ، محمد زارعی ، محمد رضا سلیمی ، سجاد سعید نژاد ، حسین سنگری ، علی شکاری ، ایوب شیخی زاده ، احمد رضا قدیریان ، محسن کاویانی ، هاشم کورونی ، عبدالرضا کوهلال جهرمی ، رضا نیکوکار و رضا یزدانی.









انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار