سرمایه گذاری 2.3 میلیارد دلار برای صادرات گاز به بصره/اجرای پروژه بستگی به گشایش ال سی دارد

معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز گفت: قرارداد صادرات گاز به بصره عراق به مدت شش سال اجرایی می‌شود که این قرار داد به منظور تأمین گاز نیروگاه عراق روزانه 25 میلیون متر مکعب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در مراسم امضای قرارداد صادرات گاز ایران به بصره عراق با حضور معاون وزیر برق عراق و وزیر نفت اظهار داشت: این قرار داد با هدف تأمین سوخت نیروگاه عراق به مدت شش سال اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت ملی گاز براساس این قرارداد برای 6 سال روزانه بین 20 تا 35 میلیون متر مکعب علاوه بر قرارداد موجود برای صادرات گاز به بغداد به نیروگاه‌های شهر بصره گاز صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: با امضای این قرارداد، کل صادرات گاز ایران به عراق بین 45 تا 60 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

معاون وزیر نفت توضیح داد: بین ماه‌های می و سپتامبر یعنی در فصل گرم سال روزانه تا 35 میلیون متر مکعب و بقیه ماه‌ها یعنی فصل سرد سال روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: شروع صادرات گاز با 7 میلیون متر مکعب در روز آغاز شده و طی 3 فاز به سقف توافق شده خواهد رسید به گونه‌ای که در فاز اول به مدت 6 ماه 7 میلیون متر مکعب در روز، پس از آن به مدت 12 ماه بین 14 و 18 میلیون متر مکعب در روز و در نهایت بین 20 تا 35 میلیون متر مکعب در روز گاز به سمت بصره صادر خواهد شد.

عراقی ادامه داد: قیمت گاز در این قرار داد مشابه قیمت گاز صادراتی است.

وی تصریح کرد: مقدمات کار صادرات گاز آماده است و بعد از امضای قرار داد به سرمایه گذار اعلام خواهیم کرد که در طی یک سال و نیم بعد از امضای قرارداد در صورت ایجاد نشدن مشکل، صادرات گاز به بصره آغاز خواهد شد و صادرات گاز به سوی بغداد نیز در صورت رفع بعضی نقاط ابهام از اواخر امسال یا اوایل 95 آغاز می‌شود.

وی افزود: صادرات گاز به بغداد از اواخر سال آینده با آماده سازی مسائل مادی عملیاتی می‌شود.

عراقی تاکید کرد: این قرار داد به محض گشایش ال سی اجرایی می‌شود و همچنین سرمایه گذاری این پروژه یعنی صادرات گاز بصره و بغداد حدود 2.3 میلیارد دلار است و این امر تضمینی برای امنیت انرژی در داخل کشور و هم تضمین صادرات گاز به بغداد است.

وی ادامه داد: یکی از علاقه مندی های ما و مزیت این شرکت ارائه خدمات همسایگان است که نیاز به گاز دارند و اگر قرار باشد گاز را به اروپا و چین بفرستیم سرمایه گذاری دراز مدت نیاز دارد بنابراین عراق کشور هم جوار است و این قرار داد به مدت شش سال اجرایی می‌شود و ممکن است در سال‌های آینده به زمان این قرار داد اضافه شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار