باید کمیت و کیفیت جایگاه‌های CNG در کشور بازنگری شود/ CNG پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت CNG،با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد تاکسی‌ها و 70درصد حمل و نقل عمومی در کشور گاز سوز شده‌اند گفت: بایستی کیفیت مصرف سوخت، تست ایمنی و اصالت مصرف سوخت در کشور مورد توجه قرار گیرد.

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت CNG، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNG ایران در  ۱۶ الی ۱۷ آذرماه در کشور خبر داد و گفت: مصرف سوخت CNG به عنوان محور توسعه پایدار حامل‌های انرژی در ایران است به طوری که در آینده مصرف سوخت اصلی کشور در کلیه خودروهای سبک و سنگین سی‌ان‌جی خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: ایران نخستین و مهمترین منابع ذخیره گاز طبیعی را دارد بنابراین با توجه به پتانسیل ۲۶۰ هزار کیلومتر شبکه گاز کشور که بیش از ۱ هزار شهر در شبکه گازرسانی توسعه آن قرار دارند و ۳۴ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی گاز، این امر که ما نخستین ویژگی را در این صنعت داریم بدیهی است.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت CNG تصریح کرد: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز شهری در ایران ۹۲ درصد که میانگین ضریب نفوذ گاز در سطح کشور را به ۸۶ درصد می رساند.
 
دادرس درباره میزان گازسوز شدن خودروها در کشور گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد تاکسی‌ها گاز سوز شده‌اند و در عرصه حمل و نقل عمومی نیز بیش از ۷۰ درصد خودروها نظیر: اتوبوس‌های شهری و بین شهری، وانت‌های عمومی، آژانس‌ها و … گاز سوز هستند، در نتیجه می‌توان گفت که پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی و حامل‌های انرژی ما صنعت CNG است.
وی نیاز به توسعه را یک اصل مهم خواند و درباره مبانی مورد نیاز این توسعه اظهار کرد: برای توسعه صنعت CNG، نیاز داریم که سه اصل  را رعایت کنیم. اصولی نظیر: کیفیت مصرف سوخت، تست ایمنی و اصالت مصرف سوخت از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کرد.
 
دادرس، جایگاه‌های سوخت را یکی از عوامل مهم در صنعت CNG، خواند و گفت: جایگاه داری در ایران نیاز به ساماندهی نظام سوخت رسانی در شبکه توزیع سراسر کشور دارد. به این معنا که باید از نظر کمیت و کیفیت جایگاه‌ها را بازنگری کنیم. در این مرحله کمیت به معنای تعداد و ظرفیت جایگاه‌های سوخت رسانی است لذا باید تعداد و ظرفیت جایگاه‌ها و تعداد نازل‌ها را بررسی کنیم. از نظر تعداد  کمی ما باید در هر شهر به میزان مورد نیاز جایگاه داشته باشیم. همانطور که می‌دانید شهرها به چند دسته کلانشهرها، شهرهای درجه یک، درجه دو و بین راهی تقسیم می‌شوند که هر کدام بر اساس اطلس جغرافیایی و پراکندگی جمعیت نیازمند جایگاه هستند.
 
وی افزود: باید برای جایگاه‌های سوخت CNG در ایران یک سند چشم انداز تدوین کنیم. در کنار این مسائل باید برای کیفیت جایگاه‌داری نیز اقداماتی انجام دهیم. به این معنا که محل عرضه سوخت باید کلیه خدمات رفاهی را برای شهروندان و مصرف کنندگان ارائه کند. یعنی وقتی یک فرد وارد جایگاه می‌شود تمام امکانات شامل: سوپرمارکت، لوازم یدکی، بانک، رستوران و …. را در دسترس داشته باشد. در واقع باید جایگاه‌ها را درجه یک و ممتاز کنیم. با توجه به سابقه ۱۰۰ ساله صنعت نفت در ایران، باید جایگاه‌های عرضه سوخت نظیر یک ویترین زیبا و ایمن باشند.
 
دادرس برگزاری نمایش و همایش بین المللی صنعت CNG، را یک گام مثبت خواند و اظهار کرد: برگزاری هر همایشی نشان دهنده توانمندی صنعت گران، فعالان و دست اندرکاران آن حوزه ازصنعت است که زحمات و سرمایه گذاری‌های انجام شده در حداقل یک دهه گذشته را به تصویر می‌کشد. در واقع این همایش کمک می‌کند، خلاقیت و ابتکاراتی را که در زمان تحریم و خودکفایی ایران محقق شده، ببینیم و تجارب به دست آمده را مرور کنیم. در حقیقت تکنولوژی‌های به دست آمده نقطه شکوفایی زحمات دست اندرکاران این صنعت است که به خوبی می‌توان آن را در همایش به صورت نمایشگاه، سخنرانی و  سمینار در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار داد.
 
وی افزود: این همایش پشتوانه بیرون، آفرینش امروز و امید به فردای این صنعت را به ارمغان می‌آورد. به این معنا که به پشتوانه دیروز و نگاه امروز، آفرینش برای امیدواری به آینده داریم. در مجموع صنعت CNG، اهمیت انرژی و توسعه پایدار را در بر دارد که این شعار اصلی ماست.
 
دادرس ادامه داد: هدف صنعت CNG تبیین استراتژی توسعه است به این معنا که برای توسعه مسیر به صنعت CNG، نیازمندیم. در مرحله بعد تشکیل، ایجاد و طراحی یک کمپرسور ملی با تکنولوژی بومی سازی باید مورد توجه قرار گیرد. مرحله سوم نیازمند ایجاد یک مخزن ملی است که بتواند با تکنولوژی امروز دنیا توسط ما همراه شود. با این سه عامل می‌توانیم در دنیا حرف نخست را بزنیم.
 
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت CNG با اشاره به نمایشگاه و همایش صنعت CNG در ایران تاکید کرد: همایش باید از یک چشم انداز و رسالت بالا برخوردار باشد تا بتواند تعامل مناسب بین بخش خصوصی و دولتی را نشان دهد و همدلی و همزبانی بین بخش خصوصی و دولتی را هم افزایی کند. در واقع همایش باید بتواند بین سرمایه گذاری های انجام شده و سرمایه گذاری های آتی ارتباط ایجاد کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: جایگاه ، سی ان جی ، سوخت ، خودرو ، گاز ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار