گاردین: فرانسه در کما فرو رفته است

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت قتل عام فاجعه‌بار پاریس، فرانسه را دچار وحشت از آینده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت حملات پاریس سبب شده است فرانسه در کما فرو رود و دچار ترس از آینده شود.

در این گزارش آمده است: بار دیگر پاریس دچار وحشت شده است. اجساد کشته شدگان در خیابان ها مشاهده می شود. دوستان و خانواده ها تماس های تلفنی نگران کننده ای با یکدیگر برقرار می‌کنند. یک ملت در وحشت فرو رفته است. سالی که با فاجعه شارلی ابدو آغاز شد با قتل عامی فاجعه بار تر در حال به پایان رسیدن است.

با روشن شدن اوضاع -در حالی که ده ها نفر در تیراندازی ها و انفجارها کشته شده اند- مشخص شده است که این گونه حملات بر تحولات سیاسی و انسجام اجتماعی فرانسه تأثیر گذار است.

اوضاع در پاریس همانند منطقه جنگی است. این فاجعه ای عمیق است و اکنون این سؤال مطرح می شود که چگونه چنین وقایعی می تواند رخ دهد؟ در کدام زمینه ها مشکلاتی در زمینه امنیتی احساس می شود؟ این اقدام همچنین پیامدهای سیاسی نیز خواهد داشت. این که چه دستاوردهایی عاید جبهه ملی راست گرای فرانسه می شود؟

گاردین در ادامه نوشت: پس از فاجعه شارلی ابدو، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور اعلام کرد این کشور «در جنگ» به سر می برد. او افزود فرانسه «با اسلام در جنگ نیست» و این یک نشانه برای جمعیت مسلمان فرانسه بود که بزرگترین جامعه مسلمانان در اروپا محسوب می شودِ اما این سخنان تأثیر زیادی در کاهش تنش ها که در میان این جوامع رخ داد، نداشته است.
تأثیر روانی حادثه و ترسی که بر مردم حاکم شده است بسیار طولانی مدت خواهد بود. 

کارشناسان سیاسی پس از حادثه شارلی ابدو اعلام کردند فرانسه از سوی گروه های مرتبط با داعش یا دیگر گروه ها با تهدیدهای بیشتری رو به روست؛ اما تصور نمی شد حادثه ای با این ابعاد در قلب پاریس رخ دهد.

فرانسه سال هاست به عنوان قدرتی نظامی در مبارزه با تروریسم جهادی حضور دارد. 

در عین حال فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که داعش صدها نیروی خود را از آن جذب کرده است. 

افراط گرایی آنلاین در حال افزایش است. ریشه بسیاری از این افراط گرایی را می توان در چارچوب اجتماعی و اقتصادی به ویژه در تبعیض نژادی علیه اعراب و آفریقایی ها جستجو کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: مسلمانان در فرانسه در حال حاضر به صورت فزاینده ای با تعصب و ترس در ارتباط هستند. گروه های راست گرا ممکن است سبب تشدید این تنفر شوند. پس از حادثه شارلی ابدو، هزاران نظامی فرانسوی به منظور حفاظت از تأسیسات کلیدی این کشور، مدارس، ایستگاه های قطار و دیگر مؤسسات به سراسر فرانسه اعزام شدند.

در ماه ژانویه، تروریست هایی که دفتر شارلی ابدو و سپس یک فروشگاه یهودی را هدف قرار دادند و سبب کشته شدن خبرنگاران، افسران پلیس و یهودیان شدند، حملات خود را ظرف سه روز هدایت کردند. 

کاردین در انتها نوشت: در حال حاضر مقامات فرانسوی باید پیام هایی در این باره ارسال کنند که بتواند مانع از بروز مشکلات اجتماعی در این کشور شود. در سطح اروپایی و در مجموع غرب، آنچه که در پاریس رخ داده است نوعی خشونت و یادآور این حقیقت است که ما همچنان در دوران پس از یازدهم سپتامبر به سر می بریم.
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار