غذاهایی که تستوسترون را فزایش می‌دهد

تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها در بدن آقایان می‌باشد که از دوران جنینی در بدن تولید می‌‌شود و برای افزایش این هورمون میتوان از مواد خوراکی استفاده کرد.

دکتر محمد پژوهش فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌ها در بدن آقایان می‌باشد که از دوران جنینی در بدن تولید می‌‌شود که غلظت آن در سالهای آغازین تا سن 12سالگی بسیار کم است و بعد از آن از سن 13 یا 14 سالگی غلظت آن رفته‌رفته افزایش پیدا می‌کند که همراه با علائم بلوغ است مانند رشد عضلات، رویش مو در بدن و صورت، تراکم استخوان و حالات مردانه و از همین سنین یعنی 15 یا 16 سالگی و با افزایش این هورمون موی سر به آهستگی شروع به ریزش می‌کند.

وی در ادامه گفت: این روند تا سن 70سالگی ادامه دارد که میل جنسی آقایان در این سن بسیار کم و تراکم استخوان‌ها نیز کاهش می‌یابد و پوکی استخوان به سراغ افراد می‌آید که این دوران را یائسگی مردان می‌نامند.مشکلات دیگری مثل تصادفات، سیگار کشیدن، شیمی درمانی عفونت‌‌ها نیز می تواند در سنین جوانی باعث کاهش این هورمون مهم در بدن انسان‌ها شود البته افرادی که در ورزش بدنسازی نیز از تستوسترون استفاده می‌کنند و میزان آن را در بدن افزایش می‌دهند با عوارض جبران ناپذیری مثل نازایی و از کار افتادن کبد دچار می‌شوند.

محمد پژوهشی در ادامه بیان کرد: برای افزایش تستوسترون در بدن راه اول و بهترین راه استفاده از آمپول و ماده خوراکی این هورمون است اما می‌توان از خوراکی‌های طبیعی مثل ماهی قزل‌آلا، برنج قهوه‌ای، سیر، تخم مرغ و مرغ استفاده کرد. صدف خام نیز سرشار از این ماده است. اگر علائمی مانند کم بودن مو در نواحی مختلف بدن، ضعیف بودن استخوان و از این قبیل موارد را در بدن خود مشاهده کردید، می‌توانید به وسیله آزمایش حون و سونوگرافی به مقدار موجود از این هورمون در بدن پی ببرید، بهتر است خانواده در همان سنین نوجوانی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند و اگر مورد مشکوکی مشاهده کردند حتماً به پزشک مراجعه کرده و مشکلات فرزند خود را بیان کنند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: هورمون ، تستوسترون ، جنین ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار