عیار احترام مدیریت شهری به شهروندان را زیباسازی شهر به تصویر می کشد

زیباسازی شهری یکی از مولفه های حائز اهمیت در اصول و معماری شهرسازی به شمار می رود که میزان احترام و توجه مدیران شهری به شهروندان را به تصویر می کشد.

سیمای شهری،از زیبایی بصری تا نظم اجتماعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیمای شهری یکی از مولفه های قابل توجه و حائز اهمیت در اصول مهندسی و شهرسازی به شمار می رود و به واقع شهری که با سیمایی مخدوش روبرو است،طراوت و سرزندگی مطلوبی در آن وجود ندارد.

تابلوهای شهری،پارک ها و فضای سبز،نمای بیرونی ساختمان ها،المان های شهری،خیابان ها و معابر از بخش هایی به شمار می روند که با معماری مناسب می تواند جلوه ای زیبا و خوشایند در اذهان عمومی مردم ایجاد کنند.

امروزه زیبا سازی شهری فرآیند آفرینش هنری و ارتقاء کیفیت زندگی در محیط شهری قلمداد می شود که فرهنگ،هنر،ارزش ها و باورهای حاکم بر آن را به منصه ظهور می کشد.

امروزه در کشورهای توسعه یافته،سیمای شهرها بر پایه عقبه فرهنگی،تاریخی و ظرفیت های موجود در آن طراحی می شود،به عنوان نمونه،شهرهای تاریخی از معماری متفاوتی در مقایسه با شهرهای صنعتی برخوردارند.

یکی از مشکلات شهرها در کشورهای در حال توسعه،عدم وجود تناسب و هماهنگی مناسب و منظم در سیمای شهری است و به واقع  ناهماهنگی و ناهمگونی در چهره شهر،در بسیاری از نواحی شهرها قابل رویت است.

در چنین مناطقی،محله ها و بافت های یک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی و متوازن در طول زمان برخوردار نبوده اند و این سیر پس از استمرار ادامه دار در طول سال‌های مدید،بر زیبایی های شهری کاسته است.

به واقع همانطور که وضعیت ظاهری یک فرد در زندگی شخصی او حائز اهمیت است،سیمای شهری نیز در زندگی جمعی شهروندان از شاخصه های قابل توجهی به شمار می رود که معماران،هنرمندان و فعالان عرصه شهرسازی اهتمام بسیاری را در نحوه و سبک طراحی شهری به کار می بندند.

محمد رضا کاویانی کارشناس ارشد معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ما ،در تشریح اهمیت سبک و سیاق سیمای شهری در کشورهای پیشرفته می گوید: زیباسازی چهره شهر،یکی از مولفه های حائز اهمیت محسوب می شود که در تعاملات اجتماعی شهروندان ساکن در شهرها تاثیر بسزایی ایفاء می کند.

وی افزود:همواره در بین کارشناسان مسائل شهری،زیباسازی شهر از دو وجه  کارکردی و بصری مورد مطالعه و توجه قرار می گیرد.

کاویانی گفت:ابعاد کارکردی سیمای شهری به جنبه های محیطی اعم از المان ها،مبلمان  شهری می پردازد و عموما بر جسم شهروندان تاثیر گذار است.

این کارشناس ارشد معماری بیان کرد:بعد بصری نیز به مقوله رنگ،فرم وترکیب فضا و محیط می پردازد و غالبا مولفه های روحی و روانی را مدنظر قرار می دهد.

 کاویانی معتقد است:امروزه هنر نقاشی،معماری،گرافیک،تبلیغات محیطی،مبلمان شهری،کیفیت مصالح،نمای ساختمان های مسکونی،تجاری و اداری، نورپردازی ها،مجسمه ها تناسب احجام با محیط،پاکیزگی شهر،تاسیسات زیربنایی و حتی میزان ترافیک موجود در شهر به مدد زیبا سازی شهر می آیند و مجموعه این عوامل در صورت هماهنگی لازم باعث انبساط خاطر و آرامش شهروندان می شود.

* زیباسازی شهر،عیار احترام مدیریت شهری به شهروندان را به تصویر می کشد

قابل انکار نیست که سطح کمی و کیفی خدمات،موید سطح احترام مدیریت شهری به شهروندان است وبه تعبیری می توان گفت میزان زیبایی،پاکیزگی و امکانات شهری،نشان دهنده سطح توجه و احترام مدیران شهری به شهروندان است.

البته ناگفته نماند که در پاره ای از مواقع،گسترش بی رویه و بی ضابطه شهر ها ،به تدریج تسلط مدیران زیربط شهری  بر امور حوزه تحت استحفاظی خویش را به چالش می کشد و به بیانی دیگر حجم انبوهی از نیازها و دغدغه های شهری،مجال را از مسئولان مربوطه می رباید.

با همه این اوصاف نباید از نظر دور داشت که محیط شهری،زیستگاه شهروندان ساکن در آن محسوب می شود که بخش بسیاری از ساعات روز را در آن می گذرانند و هر آنچه جلوه محیطی شهر زیباتر شود احساس قرابت و مسئولیت پذیری شهروندان در قبال حفظ و رعایت ضوابط و قوانین شهری نیز تقویت خواهد شد و به تبع در چنین شرایطی بستر و زمینه لازم برای پویایی،تحرک و میل به رشد و شکوفایی در این مناطق افزایش می یابد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار