تاجیک در نشست خبری:

بیش از 12 هزار دانشجو در پیاده‌روی اربعین‌ حسینی امسال شرکت می‌کنند

مسئول ستاد دانشجویی اربعین گفت: بیش از 12 هزار دانشجو در پیاده‌روی اربعین‌ حسینی امسال شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد تاجیک مسئول ستاد اربعین دانشجویی کشور در نشست‌خبری که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، در رابطه با فعالیت‌های این ستاد برای پیاده‌روی اربعین حسینی امسال اظهارداشت: اهمیت پیاده‌روی اربعین از این جهت است که ما آنرا در مسیر تمدنی خودمان می دانیم چرا که از طریق این راهپیمایی، ارتباط بین مسلمانان پررنگ‌تر می‌شود.

وی در ادامه افزود: نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت علوم، سازمان حج و زیارت و ناجا به کمک یکدیگر توانسته‌اند فضای مناسبی را برای این سفر فراهم کند.

تاجیک در ادامه بیان کرد: امسال بیش از 7000 نفر در قالب کاروانهای دانشجویی و بیش از 5500 نفر اعزام انفرادی به عتبات عالیات داریم، همچنین حدود 1000 نفر برای خدمتگزاری به زائران به عنوان خادم سفیران اربعین در موکب‌ها انجام وظیفه می‌کنند.

مسئول ستاد اربعین دانشجویی کشور تصریح کرد: تعداد 9 موکب از طریق ستاد دانشجویی اربعین کشوری در مرزهای چذابه، شلمچه، مهران و در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا برنامه‌ریزی و نقطه‌یابی شده که این موکب‌ها چند منظوره هستند و کارهای فرهنگی و خدمت‌رسانی رایگانی را در این ایام انجام می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ویژه‌ترین موکب دانشجویان به نام موکب "شباب رضوی" است که در عمود 757 که متشکل از دانشجویان ایرانی و غیرایرانی از سراسر دنیا در آن حضور دارند قرار دارد.

تاجیک همچنین با بیان اینکه تعداد بانوان عازم به اربعین کمتر از 10 درصد کل جمعیت است، اضافه کرد: بسترهای لازم برای حضور خانم‌ها در این مراسم هنوز به طور کامل فراهم نشده است و علت حضور نه چندان گسترده آنها نیز همین امر است، البته همین تعداد اندک نیز بخش گسترده‌ای از خادمین اربعین را تشکیل می‌دهند.

مسئول ستاد دانشجویی اربعین، نقطه عطف حضور زائران را در پیاده‌روی اربعین در بازه زمانی 4 تا 7 آذر اعلام کرد و گفت: ما در این 4 روز برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ویژه‌ای را با حضور مداحان برجسته کشور در موکب‌ها برای زائران ترتیب داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم اشاره کرد.

تاجیک با بیان اینکه بیشتر زائران اعزامی ما از استان‌های تهران، اصفهان و فارس هستند، اظهار داشت: ما از 29 استان کشور زائر اعزامی داریم که در این میان حدود 60 کاروان به دانشجویان اختصاص دارد.

وی در ادامه ضمن قدردانی از معاونت فرهنگی وزارت علوم اظهار داشت: این وزارتخانه در امور زیارتی و فرهنگی مراسم اربعین، حمایت‌های ویژه‌ای صورت داده‌ که از جمله آن می‌توان به تشکیل ستاد اربعین اشاره کرد.

دبیر ستاد دانشجویی اربعین در ادامه بیان کرد: بالغ بر 90 درصد کاروان‌های دانشجویی از مرز چذابه عبور می‌کنند، چرا که امکانات میزبانی و نیز سهولت عبور در این مرز مهیاتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجید منعمی مسئول کمیته فرهنگی ستاد دانشجویی اربعین هم در این نشست خبری در تشریح برنامه‌های فرهنگی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی گفت: ما کنگره شعری درباره اربعین ترتیب داده‌ایم که آثار فرهنگی شایان توجهی از سوی شاعران برتر اربعین در این کنگره ارائه خواهد شد.

حکیمی مسئول کمیته سفیران اربعین نیز مراسم پیاده‌روی اربعین را نشأت گیرنده از اندیشه‌های امام راحل دانست و افزود: به فرموده امام راحل، هرگاه مسلمین در جایی جمع می‌شوند، باید مسائل جهان اسلام را با یکدیگر در میان بگذارند لذا از این حیث می‌توان مراسم اربعین را به عنوان محل تجمعی با حضور بیش از 20 میلیون مسلمان حتی حضوری موثرتر از حج دانست.

وی افزود: مشکلی که تاکنون جلوی تحقق این امر را گرفته بود، نبود زبان مشترک میان حاضران در این مراسم باشکوه بود که با اهتمام ستاد اربعین این مسئله نیز با اعزام دانشجویان مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی مرتفع خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار