معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور:

مردم به صورت انفرادی عازم مناطق مرزی نشوند/ مذاکره با عراق برای جلوگیری از ازدحام در مرزها

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: امنیت زائران تا نقطه صفر مرزی بر عهده ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور بعد از ظهر امروز(دوشنبه) در حاشیه نشست مشترک استانداران و اعضای ستاد مرکزی اربعین با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد در سطح ملی، استان‌های کشور و همچنین در حوزه عراق هماهنگی‌هایی برای مراسم اربعین صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: جلسه امروز برای تبادل نظر با موسسات و تصمیم‌گیری به منظور سازمان‌دهی و ارائه خدمات بهتر، صدور ویزا و همکاری با سفارت‌خانه‌ برگزار شد.

ذوالفقاری با بیان اینکه در سراسر کشور 11 مرکز برای اخذ ویزای زائرین اربعین تعیین و مقرر شده که استانداران به شکل‌گیری و ارائه خدمات این دفاتر کمک کنند،‌ گفت: در محدوده داخلی کشور ، مسئولیت تامین امنیت زائرین با نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و ... است به این معنی که امنیت زائران تا نقطه صفر مرزی بر عهده جمهوری اسلامی ایران و پس از آن برعهده مسئولان کشور عراق خواهد بود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای جلوگیری از ازدحام زائرین در مناطق مرزی تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: مذاکراتی با دولت عراق صورت گرفته و بر اساس این مذاکرات مقرر شده که هیچ فردی بدون ویزا و گذرنامه از کشور خارج نشود.

وی با بیان اینکه افراد نباید به صورت انفرادی به مناطق مرزی عزیمت کنند، افزود: مقرر شده زائرین عتبات عالیات از مبدا حرکت، ساماندهی شوند تا از تبعات احتمالی ناشی از ازدحام در ایام اربعین پیشگیری شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور اظهار داشت: اگر زائرین به صورت انفرادی به مرز مراجعه کنند در آنجا نگهداری و پس از ساماندهی و تعیین یک مسئول برای شرکت در مراسم عازم می‌شوند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه حداقل 2 میلیون نفر و حداکثر 3 میلیون نفر در این مراسم شرکت خواهند کرد، گفت: علاوه بر شهرهای بزرگ تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه، شهرهایی از قبیل خرمشهر، سوسنگرد، ایلام ، تبریز، کرج،‌ یزد، کرمان، شیراز،‌ اصفهان و قم خدمات مربوط به صدور ویزا را انجام می دهند.


معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین درباره امکان انتقال زائرین اربعین حسینی از مبدا تا مقصد توسط ایران گفت: این کار مستلزم دو مسئله است؛ یکی هماهنگی طرف مقابل که البته در این مورد با وزیر کشور عراق تماس تلفنی داشتم و وی قول بررسی این مسئله را داد، مسئله مهم دیگر هم این است که زیرساخت‌ها، امکانات از قبیل سوخت و تعمیرات در کشور عراق فراهم باشد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: این موضوع را به کمیته حمل و نقل واگذار کردیم تا پس از بررسی، اگر امکان اجرایی شدن بود، موافقت طرف مقابل را پیگیری کنیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: در حال حاضر اینگونه برنامه‌ریزی شده که ما زائرین را تا مناطق مرزی انتقال دهیم، همچنین هماهنگی‌هایی انجام شده تا شهرداری‌های البرز و تهران در حوزه مرز مهران و شهرداری‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل در حوزه مرز چزابه و شلمچه تا بصره زائرین را انتقال دهند و از این نقطه به بعد در سه راه کرد و در حوزه مهران توسط سپاه پاسداران وسایط نقلیه‌ای مستقر شوند تا زائرین را تا حدود نجف همراهی کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین در رابطه با تامین سوخت خودروها نیز اظهارداشت: در حوزه داخلی برای خودروهایی که از مناطق مختلف کار حمل و نقل را بر عهده دارند، کمیته حمل و نقل پیش بینی تامین سوخت را انجام داده و همچنین برای سوخت خودروهای شخصی پیش‌بینی هایی صورت گرفته است اما با توجه به ساماندهی از مبدا، امسال با حضور کمتری از افراد با خودروهای شخصی مواجه خواهیم شد، البته ارائه امکانات لازم به زائرین در نظر گرفته شده و در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پایان خاطر نشان کرد: دولت عراق تمهیدات خوبی برای تهدیدهایی که صورت می گیرد، فراهم کرده است و ما قطعا مراوداتی  در رابطه با این موضوع خواهیم داشت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار