جاسوس رژیم صهیونیستی در آمریکا پس از 30 سال آزاد می‌شود

آمریکا قرار است جاناتان پولارد را روز جمعه پس از سه دهه آزاد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد آمریکا قرار است روز جمعه جاناتان پولارد، جاسوس اسراییلی را آزاد کند و به این ترتیب فصلی جدید در روابط با متحد خود بگشاید.

پولارد که اکنون 61ساله است، یک شهروند آمریکایی است که در تگزاس و در یک خانواده یهودی به دنیا آمد. وی به خاطر ارایه اطلاعات محرمانه به رژیم صهیونیستی حدود 30 سال در زندان به سر برد و این حبس طولانی از بیش از سه دهه پیش بر روابط دو طرف سنگینی می‌کرد.

یک دادگاه آمریکایی پولارد را که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد آمریکا و تحلیل‌گر سابق نیروی دریایی آمریکا بود، در سال 1987 به حبس ابد محکوم کرد.

وی در آن زمان به توطئه برای تحویل اطلاعات دفاعی به یک دولت خارجی اعتراف کرده بود.
پولارد روز جمعه، حدود 30 سال بعد از بازداشت در 21 نوامبر 1985 (30 آبان 1364) از زندانی در بوتنر در کارولینای شمالی به قید وثیقه آزاد خواهد شد. وی در سال 1995 تابعیت اسراییلی دریافت کرد.
یک مقام آمریکایی گفت تاریخ رسمی آزادی وی روز شنبه است؛ اما وی طبق قوانین زندان یک روز زودتر آزاد می‌شود.
"دان آربل،" عضو مرکز مطالعات اسرائیل در دانشگاه آمریکا گفت: «در 67 سال گذشته، پرونده پولارد نخستین پرونده جاسوسی یک تبعه آمریکا برای اسراییل در آمریکاست و آن هم فردی از مجموعه دفاعی آمریکا که یک یهودی آمریکایی هم باشد.

وی افزود:" اسراییلی‌ها احساس می‌کردند حکم وی بسیار سخت‌گیرانه بوده است." وی افزود زمانی خواهد رسید که پولارد اجازه سفر به اسراییل خواهد یافت اما این مساله به این زودی رخ نمی‌دهد.

پولارد به نیروی دریایی آمریکا پیوست و پیش رفت کرد؛ تا جایی که اجازه یافت به اطلاعات فوق سری و حساس دسترسی داشته باشد.

وی در ژوئن  1984 (خرداد 1363) با یک سرهنگ اسراییلی به نام آویم سلا (Aviem Sella) دیدار کرد که مشغول تحصیل در دانشگاه نیویورک بود و پیشنهاد ارایه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده به وی داد.
وی اندکی بعد، مجموعه‌ای از اطلاعات را به اسراییلی‌ها ارایه کرد که گفته می‌شود شامل هزاران سند بوده است.

گفته می‌شود وی همچنین اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به آفریقای جنوبی نیز ارایه کرده و برای همسر سابقش، آن (Anne) نیز اسنادی در رابطه با چین برای استفاده در حرفه شخصی‌اش فراهم کرده است.

واشنگتن بعدها پولارد را متهم کرد خسارت عمده‌ای به منافع آمریکا در طول جنگ سرد وارد کرده است. هرچند دامنه کامل اقدامات وی هرگز علنی نشد.

وی فقط به این مساله اعتراف کرد که اطلاعات حیاتی برای امنیت رژِم صهیونیستی را که در دست آمریکایی‌ها بود به این رژیم ارایه کرده است؛ اما کارشناسان امنیتی بیم آن داشتند که این اطلاعات احتمالا به دست شوروی سابق رسیده که رقیب جدی آمریکا در آن زمان بود.
ماجرای پولارد مربوط به دهه هشتاد است؛ اما برخی معتقدند وی هنوز هم به عنوان یک عروسک خیمه‌شب‌بازی در امور سیاسی روز استفاده می‌شود.

برخی معتقدند آزادی پولارد اقدامی آشتی‌جویانه در برابر رژیم صهیونیسنی است که بر سر توافق هسته‌ای میان قدرتهای جهانی و ایران از دست آمریکا عصبانی شده بود.
برنر گفت: «خیلی افراد منتظر آزادی وی به قید وثیقه بعد از 30 سال بودند. شاید این آزادی به بهبود روابط تیره شده آمریکا و اسراییل بعد از توافق هسته ای ایران کمک کند؛ اما به نظرم این مساله دلیل قطعی برای آزادی وی نبود. 

پولارد مطابق شروط وثیقه خود باید دست‌کم پنج سال در خاک آمریکا بماند؛ مگر این که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه ترک کشور را به وی بدهد.

وکلای وی در ماه ژوئیه (تیر) گفتند به پولارد از نظر تامین شغل و محل زندگی در نیویورک اطمینان داده شده است.

اما به گفته خانواده‌اش، پولارد دوست دارد در اسراییل و همراه با استر زیتز (Esther Zeitz) یهودی کانادایی که برای آزادی پولارد تبلیغات کرد و پولارد با وی در زندان ازدواج کرد، زندگی کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار