گزارش دموکراسی نو: نقش آمریکا و عربستان در پیدایش گروه تروریستی داعش/ داعش ریشه در وهابیت دارد

وب سایت "دموکراسی نو" به تحلیل نقش آمریکا و عربستان در پیدایش گروه تروریستی داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "دموکراسی نو" در گزارشی به بررسی علل پیدایش گروه تروریستی داعش پرداخت.

در این گزارش با استناد به اظهارات "عبدالباری عطوان" – نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر فلسطینی -- آمده است: "عربستان منشا افراط گرایی در خاورمیانه و تمام جهان است. ایدئولوژی القاعده یا بهتر است بگوییم ایدئولوژی گروه تروریستی داعش همانند ایدئولوژی وهابیت است. تاریخ پیدایش وهابیت به زمان "محمد بن عبدالوهاب" – بنیانگذار دیدگاه وهابیت – باز می گردد. جنایاتی که تروریست های داعش در عراق و سوریه مرتکب می شوند، مشابهه جنایت هایی است که وهابیت در حمله به کربلا و نجف در سال های 06-1705 میلادی انجام داد.

در ادامه این گزارش و با استناد به اظهارات روزنامه نگار فلسطینی آمده است: عربستان با اتحاد قطر و ترکیه ناآرامی های سوریه را آغاز کرد. آنها با ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی به سوریه، زمینه حضور ده ها هزار داوطلب را در خاک این کشور فراهم کردند تا رژیم اسد – رئیس جمهور سوریه -- را سرنگون کنند. عربستان و متحدانش برای سرنگونی رژیم اسد، انگیزه های  سیاسی ندارند. آنها می خواهند از اسد به دلیل بی احترامی و توهینی که از سوی او احساس کرده اند، انتقام بگیرند. غرب متوجه این واقعیات نیست. عربستان و ترکیه متحدان غربی خود را گمراه کردند. دول غربی ظهور گروه های افراطی را جدی نگرفتند. "رژیم قذافی" – رهبر لیبی -- و رژیم "علی عبدالله صالح" – رئیس جمهور مخلوع یمن -- سرنگون شد. می خواهند اسد را نیز برکنار کنند. متحدان غربی عربستان هیچ برنامه ای برای دوران انتقال حکومت ها ندارند و مشکل دقیقا همین جاست. آمریکا سیاست مشخصی را در خاورمیانه دنبال نمی کند. مقامات آمریکایی تحت نفوذ عربستان، ترکیه و قطر هستند. 

عبدالباری عطوان در ادامه مصاحبه با وب سایت دموکراسی نو اظهار داشت: توافق تسلیحاتی- نظامی آمریکا و عربستان عامل دیگری است که به پیدایش گروه های افراطی کمک کرده است. در زمان پیدایش وهابیت در عربستان، کشورهای غربی از این موضوع استقبال کردند. آنها با پیروی از سیاست های عربستان در منطقه، رژیم کمونیستی کابل را سرنگون کردند. این اقدام به پیدایش القاعده منجر شد. آمریکا و متحدان غربی عربستان، در سوریه نیز سیاست مشابهی را دنبال می کنند. مداخله آنها در سیاست های دمشق به پیدایش گروه تروریستی داعش منجر شد. مداخله آنها در عراق نیز به پیدایش چندین گروه تروریستی منجر شد.

عبدالباری عطوان معتقد است: آمریکا باید عربستان، ترکیه و قطر را تحت فشار قرار دهد و خود را تسلیم سیاست های این کشورها نکند. به باور وی، آمریکا و دول غربی هیچ برنامه ای برای دوران پس از انتقال ندارند و با سرنگونی حکومت ها تنها به ظهور گروه های افراطی کمک می کنند.

انتهای پیام/


 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار