قانون "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر" همچنان در پیچ‎و‌خم اجرا!

قانون "آمران به معروف و ناهیان از منکر" با وجود اهمیت فراوان چندیست در پیچ و خم بایدها و نبایدهایی گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "امر به معروف و نهی از منکر" در جامعه اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است، به طوری که از آن به عنوان ملاک برتری جوامع اسلامی یاد شده است و از آنجا که ملاک برتری در دین اسلام تقواست، این فریضه با تقوای اجتماعی مرتبط است. یعنی اقامه امر به معروف و نهی از منکر موجب حفظ تقوای جامعه خواهد شد و ترک آن مفسده در پی خواهد داشت.

برهمین اساس طرح "حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر" تیرماه سال 93 از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و کلیات آن در 16 مهر همان سال در صحن بهارستان به تصویب رسید. هرچند این آغاز ماجرا بود و اختلاف‌ها بر سر مواد این طرح بین دولت و مجلس و شورای نگهبان ماه‌ها طول کشید. اما در نهایت دوم اردیبهشت 94 شورای نگهبان قانون مورد نظر را تأیید کرد با تایید این قانون از سوی شورای نگهبان علی لاریجانی رئیس مجلس آن را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

قانون

اما این همه ماجرا نبود و دولت اجرای این قانون را با توجه به تأییدهای چندباره اجرا نکرد! در حالیکه طبق قانون پس از 5 روز از تاریخ ابلاغ مصوبه به رئیس جمهور لازم‎الاجراست.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در رابطه با اینکه عملکرد دولت در اجرای قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر چیست؟ به باشگاه خبرنگاران گفت: این مصوبه که از سوی مجلس به دولت ارائه شد، ایراداتی به همراه داشت و به دنبال برخی تداخلات موجود، مواردی از این مصوبه هنوز در حال اصلاح است.

از سوی دیگر منتقدان دولت یازدهم عدم پیگیری مصوبات از سوی دولت را اقدامی سیاسی تلقی می‌کنند و معتقدند دولت با وجود اهمیتی شایانی که به این طرح‌ داده شده است در اجرای آن کوتاهی می‎کند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی قضایی نیز معتقد است: قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شده است وقتی هم قانونی از سوی شورای نگهبان تأیید و تصویب می‌شود پس مشکل شرعی و قانونی ندارد و لازم‌الاجراست اما از آنجا که در مورد قانون مذکور بین دو قوه مجریه و مقننه اختلاف وجود دارد مقام معظم رهبری موضوع را به هیأت حل اختلاف قوا ارجاع دادند اما این به معنای اجرانشدن قانون نیست بلکه قانون اجرا می‌شود تا نظر نهایی هیأت بیاید.
 
سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان درهمین رابطه به خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران‌؛ گفت: جلسه‌ای با حضور  آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و جمعی از علما و مسئولان تشکیل شد که آن آیین‌نامه‌ اجرایی امر به معروف و نهی از منکر مورد بحث قرار گرفت و قرار شد پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی شود و سه ماه برای اجرایی آن وقت داده‎اند.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: آیین‌نامه‌ و قانون این طرح به تمام دستگاه‌ها ارسال شده و دستگاه‎ها باید مواد 24 گانه آن را اجرا کنند و همچنین موظفند ماده 8 قانون اساسی را هم  اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی برخورد به موقعی با کشف حجاب و مسائل از این مقوله داشته و علاوه بر نیروی انتظامی مسئول رسیدگی و اجرایی این طرح ستادی است که قانون تعیین کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی در پایان تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به شکل همگانی است و اگر مواردی که به شکل باندی در جامعه  دیده شود، دستگاه امنیتی و اطلاعاتی موظف هستند با باندهایی که منکرات را گسترش می‎دهند برخورد کنند.





اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران،ری و شمیرانات نیز در این باره می‌گوید: از انجا که مقام معظم رهبری  اهمییت زیادی برای این طرح قائل هستند اعضای این ستاد مستقیما زیر نظر خود ایشان انتخاب شدند. با تصویب این طرح خون شهدایی چون علی خلیلی که روز سوم فروردین 1391  در جریان درگیری با اشرار دچار سانحه شدند و به شهادت رسیدند، پایمال نمی شود و تصویب این لایحه گامی ارزشمند برای نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر است.

نظر به کش و قوس‌های فراوان از طرف دولت و مجلس بر سر اجرای طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر باید دید مسولان چه زمانی را برای‌ اجرای این طرح که بی‎شک با اجرای آن سلامت و امنیت اجتماعی در جامعه روان خواهد شد، تعیین می‎کنند.

گزارش از فائزه حیدری

انتهای پیام/           
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار