استطاعت مالی یا جانی شرط حضور در مراسم اربعین نیست

آیت‌الله هشترودی گفت: از امامان معصوم(ع) سوال کردند که برای سفر به کربلا مشکل داریم و زیارت برای ما سخت است، فرمودند «زیارت جدمان سرور و سالار شهیدان(ع) را ترک نکنید اگر چه از راه دور باشد».

آیت‌الله سید طه موسوی هشترودی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) پنج علامت را نشانه مومن می‌داند که یکی از آنها زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)  در روز اربعین بوده و با توجه به تأکید اهل بیت(ع) ثواب فراوانی برای آن ذکر شده است.

وی ادامه داد: زیارت امام حسین(ع) یکی از شعائر بزرگ دینی شیعیان است که استحباب آن بالاتر از حج عمره ذکر شده و می‌توان گفت که حسنه و ثواب بیشتری نیز دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در علم فقه برای اعمال حج واجب و عمره به مقدماتی نیاز داریم که در اصطلاح به آنها «استطاعت» می‌گویند و آن شامل توان مالی و امنیت در طول سفر است که اگر این مسائل نباشد وجوب حج ساقط می‌شود اما در مورد زیارت حضرت سید‌الشهدا(ع) چنین مباحثی مطرح نبوده و تأمین امنیت جانی از ملزومات سفر به کربلا نیست.

وی با بیان اینکه از قدم گذاشتن زائر در مراسم اربعین تا شهادت او دارای فضیلت است، گفت: هیچگاه به دلیل نبود استطاعت مالی یا جانی، شرکت در راهپیمایی اربعین ساقط نمی‌شود چرا که این امر مستحبی بوده و وجوبی در آن وجود ندارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: از امامان معصوم(ع) سوال کردند که برای سفر به کربلا مشکل داریم و زیارت برای ما سخت است، فرمودند «زیارت جدمان سرور و سالار شهیدان(ع) را ترک نکنید اگر چه از راه دور باشد».

آیت الله هشترودی با اشاره به فضیلت پیاده روی در زیارت اربعین افزود: امام حسن مجتبی(ع) زمانی که می‌خواست به زیارت خانه خدا برود این مسیر را با پای پیاده طی می‌کرد در حالی که شتر و اسب‌های فراوانی را در اختیار داشت و وقتی که از ایشان در رابطه با این موضوع سؤال کردند، حضرت(ع)فرمود: هر چقدر زحمت بیشتر باشد، ثواب فراوان‌تری در پی خواهد داشت.

وی افزود: شیعیان ترسی در وجودشان نیست و امسال با حضور در کربلا و زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) عظمت بیشتری به مراسم اربعین خواهند داد که این امر نشانه بالا بودن پرچم تشیع و اباعبدالله الحسین(ع) در جهان است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار