روزنامه‌ها در یک نگاه:

لاریجانی در دامان اصلاح‌طلبان!؟/ "رویای جیمی کارتر" محقق شد: ایران جزیره ثبات منطقه

در پنجمین روز از آخرین ماه پاییز 94 به سراغ سومین شماره از بررسی جراید کشور می‌رویم. روزنامه‌های اصلاح‌طلب "آرمان" و "آفتاب یزد" و روزنامه اصولگرای "جوان" میهمان این شماره از تحلیل‌های ما هستند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پنجمین روز از آخرین ماه پاییز 94 به سراغ سومین شماره از بررسی جراید کشور می‌رویم. روزنامه‌های اصلاح‌طلب "آرمان" و "آفتاب یزد" و روزنامه اصولگرای "جوان" میهمان این شماره از تحلیل‌های ما هستند. بدون فوت وقت به سراغ اصل مطلب می‌رویم.

"عبدالله نوری"؛ پشت پرده انتخابات

"عبدالله نوری" در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و اصلاحات سکاندار وزارت کشور بود اما در هر دو مورد، به موجب استیضاح مجالس وقت بار خود را از ساختمان خیابان فاطمی تهران، بست و رفت. امروز کمتر از نوری صحبت می‌شود و وی فعالیت پشت پرده را به سیاست‌ورزی روی صحنه ترجیح داده است. روزنامه "آرمان" امروز یادداشتی را درباره عبدالله نوری منتشر کرد. قسمت‌های مهم این یادداشت به شرح ذیل است: 

1- ديدگاه‌های عبدالله نوری در تصميمات و مصوبات اصلاح‌طلبان بي‌اثر نيست.

2- عبدالله نوری در سكوت نقشه راهي براي اصلاحات ترسيم كرده است و مي‌گويد: "جريان اصلاحات بايد با تقويت و سازماندهی احزاب و تشكل‌های قدرتمند درسطح كشور از زير سايه نام‌ها بيرون بيايد."

3-به نظر می‌رسد عبدالله نوری فعاليت‌های خود را برای پيروزی جريان اصلاحات در انتخابات‌های اسفندماه آغاز كرده باشد به نحوی كه در مجامع سياسی حضور پررنگ‌تری دارد."

4- وزير اسبق كشور فعال است و ديگر ابايی از اظهارنظر در جمع ندارد. فعالان سياسی هم او را معتمدی می‌دانند كه می‌تواند به آنها در پيشبرد اهدافشان مشاوره دهد."

روزنامه ها در یک نگاه

لاریجانی در آغوش اصلاح‌طلبان!؟

روزنامه "آفتاب یزد" در شماره امروز خود یادداشتی را با عنوان "تحول در معادلات کلاسیک راست گرایان" منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت که مضمون آن درباره شکل‌گیری قریب‌الوقوع حزب رهروان ولایت (از احزاب نزدیک به طیف علی لاریجانی) است، با اشاره به قوت‌گیری تندورهای اصولگرا در دوران ریاست جمهوری "احمدی‌نژاد" چنین آمده: "همین امر قدرت چانه‌زنی و تاثیرگذاری عمومی تندرو‌ها در جناح راست را با جهشی بی‌سابقه مواجه نمود. تا آنجا که نبض تحولات سیاسی معطوف به اصولگرایان در اقدامات این طیف خلاصه می‌شد. این موضوع مراتب نگرانی میانه‌روهای جناح راست را از آینده سیاسی‌شان بیش از پیش فراهم آورد. در چنین شرایطی امثال علی لاریجانی معتدل، ناگزیر خواهند بود تا با بسترسازی‌های منطقی و اصولی، به نوسازی سیاسی در جناح متبوع خویش اقدام کرده تا اتاق فرمان اصولگرایان را مجدداً در اختیار میانه‌رو‌ها قرار دهند."

نگارنده نوشته در ادامه با تأکید بر از دست‌رفتن انسجام درونی فراکسیون رهروان ولایت پس از استقرار دولت تدبیر و امید می‌گوید: "به واسطه همین موضوع تندروهای اصولگرا در مجلس، میدان‌داری را از میانه‌روهای این جناح ربوده‌اند. این امر قدرت و نفوذ علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است."

در پایان، نویسنده با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید تشکیل حزب علی لاریجانی را به فال نیک بگیرند، می‌نویسد: "مبرهن است که ایجاد فضای بانشاط سیاسی اجتماعی در کشور مستلزم وجود احزابی موثر، پایدار، میانه‌رو و آشنا به اصول و قواعد حاکم بر رقابت‌های سیاسی می‌باشد."

روزنامه ها در یک نگاه

جزیره ثبات؛ فتنه؛ انتخابات!

روزنامه "جوان" امروز طی گزارشی، برداشت متفاوتی از اظهارات 37 سال پیش "جیمی کارتر" رئیس‌جمهور ایالات متحده که گفته بود "ایران جزیره ثبات در منطقه است" را مطرح کرد. در مقدمه این یادداشت آمده: "به نظر می‌رسد که پیش‌بینی جیمی کارتر حالا به واقعیت پیوسته و ایران تبدیل به یک جزیره ثبات در منطقه پر از دود و آتش خاورمیانه شده است." 

روزنامه ها در یک نگاه

گزارش‌نویس روزنامه جوان با مقایسه سیستم اطلاعاتی ایران با نمونه های غربی و با بیان اینکه "بعید به نظر می‌رسد توامندی‌های آنان(ایران) فراتر از نمونه‌های غربی یا فرانسوی باشد" و در بیان چرایی وجود امنیت در کشور می‌گوید: "شاید دلیل واقعی چنین وضعیتی را بتوان در ماهیت مردم‌سالارانه نظام ایران و اتحاد قوی دولت و ملت عنوان کرد که در انتخابات‌های گوناگون متجلی شده است."

نگارنده گزارش در ادامه با تأکید بر نقش انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در ثبات امنیتی نظام جمهوری اسلامی اذعان می‌کند: "به طور حتم طرف‌های غربی درصدد خارج‌کردن ایران از امنیت هستند. مهم‌ترین نگرانی در این‌باره در رفتارهای سیاسی برخی جریان‌های داخلی است که هم‌اکنون خیز حضور در انتخابات را برداشته‌اند."

این گزارش‌نویس در ادامه و پیرامون اظهارات سطور قبلی خود به بیان نمونه تاریخی می‌پردازد و ابراز می‌کند: "فتنه سال 88 که ضربات فراوانی را در داخل و خارج به کشور وارد کرد، نمونه‌ای از همین رفتارهای خارج از قاعده بود که بیم تکرار آن وجود دارد." 

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار