رمزگشایی از سخنان علی لاریجانی در نشست خبری/1

عملکرد ضعیف "ائتلاف ضد داعش" + تصاویر

مصداق‌هایی از عملکرد ضعیف ائتلاف ضد داعش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از 4 سال گذشته تروریست‌های داعش در سوریه نقش مخربی  را ایفا کردند و با اشغال بخش‌های مهمی از 4 استان مهم این کشور ( "رقه"، "دیرالزور"، "حسکه" و "حلب") باعث ویرانی‌های گسترده در زیرساخت‌های سوریه و کشتار مردم این کشور شدند.


از سال 2014 میلادی تروریست های تکفیری داعش یک حمله گسترده به 4 استان عراق را آغاز کرده و توانستند استان‌های مهمی همچون، "نینوا"، "الانبار" و "صلاح‌الدین" را اشغال کنند و همه این اقدامات با پشتیبانی آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای منطقه رخ داد.


البته آمریکا و 60 کشور دیگر پیمانی را به نام ائتلاف ضد داعش به وجود آوردند که از این طریق با داعش مقابله کنند و در بیش از 15 ماه اخیر نتایج محسوسی به دست نیاوردند. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ائتلاف ضد داعش و سازوکار مقابله این ائتلاف با تروریست‌های تکفیری اظهار داشت: این ائتلاف آن چنان نتیجه بخش نبوده است.



*** بازخوانی اظهارات  "لاریجانی"

" علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ائتلاف تشکیل شده از کشورهایی که در 15 ماه اخیر برای مقابله با داعش صف آرایی کرده‌اند، اظهار داشت: این که جریانی تروریستی در سوریه ایجاد شده و متکثر می‌باشد احتیاج به مبارزه بین‌المللی دارد.



عملکرد ضعیف

عملکرد ضعیف


عملکرد ضعیف



وی ادامه داد: در این زمینه ائتلافی میان 60 کشور جهان به وجود آمده که ما در این یک سال معجزه و تأثیری از آن‌ها ندیدیم.  رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش روسیه در مبارزه با تروریست‌های تکفیری اظهار داشت: کاری که روس‌ها انجام می‌دهد عملیاتی تر و دقیق تر بوده و این کشور در مبارزه با تروریسم صادقانه‌تر رفتار می‌کند.


لاریجانی درباره ادعای طرف ترکیه‌ای مبنی بر واسطه شدن روسیه در زمینه خرید نفت از داعش برای دولت سوریه عنوان داشت: این حرف طبیعی نیست و امکان‌پذیر نمی‌باشد و جنبه واقعی ندارد.



*** "حشدالشعبی" یا "ائتلاف ضد داعش"؛ کدام یک موفق تر عمل کردند؟

بیش از یک سال از تشکیل ائتلاف ضد داعش می‌گذرد و کشورهایی که عضو ائتلاف مذکور هستند بعضاً خود از حامیان داعش به حساب می‌آیند. در یک سال اخیر نیروهای بسیج مردمی و سازمان‌دهی‌های این‌چنینی در عراق، توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده‌اند و آزادسازی  "سعدیه" و  "جلولا" در استان دیالی،  "آمرلی" در شمال عراق، "سلیمان بیک"، "ضلوعیه"، "تکریت" مرکز استان "صلاح‌الدین" نمونه‌ای از این دستاوردها بود.


عملکرد ضعیف

عملکرد ضعیف
در نقطه مقابل اما عملاً کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش هر جا ارتش و نیروهای مردمی عراق در آزادسازی مناطق مختلف گام‌های بلندی برمی‌داشتند، آن‌ها با پرتاب محموله‌های هوایی برای تروریست‌های داعش به آن‌ها یاری رساندند و البته مثال‌های متقنی در این زمینه در استان  "صلاح‌الدین" و "نینوا" و "دیالی" مشاهده شده است.


عملکرد ضعیف



مشکل دیگری که وجود دارد این است که علاوه بر ایالات‌متحده آمریکا برخی از کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش همچون فرانسه، عربستان سعودی ، قطر و ... خود حامی داعش هستند و به همین دلیل بوده که به قول رئیس مجلس شورای اسلامی معجزه و تأثیر آن چنانی از این ائتلاف در 15 ماه اخیر دیده نشده است.



*** حامیان مالی و تسلیحاتی داعش

برای مثال ترکیه حامی لجستیکی و تسلیحاتی و مشتری نفت داعش، عربستان و قطر حامی مالی داعش بوده  و آمریکا با هدیه‌های تسلیحاتی خود تروریست‌های تکفیری را در مواقع سخت و بحرانی نجات می‌دهد.



** منافع مشترک آمریکا و داعش

ایالات‌متحده آمریکا  و داعش برخی منافع مشترک دارند؛ داعش پیاده‌نظام آمریکا در پروسه غرب آسیا جدید بوده و لذا در طرح تجزیه عراق و سوریه گام برمی‌دارد؛ این یعنی همان موضوعی که مدت‌هاست کنگره آمریکا به دنبال آن بوده و ضمناً داعش یک دشمن جدی در حوزه مقاومت به حساب می‌آید که البته آمریکا هم با محور مقاومت میانه‌ای ندارد و لذا این دو موضوع از منافع مشترک آن‌ها به حساب می‌آید و این دلیل دیگری است که ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات‌متحده در نبرد با تروریست‌ها صداقت ندارد که البته عدم موفقیت در مبارزه با داعش توسط مسئولان نظامی آمریکایی نیز مطرح شده است.


"مارک کیمیت" معاون سابق وزیر دفاع آمریکا و از فرماندهان سابق ارتش ایالات متحده گفت: "موفقیت در عملیات علیه گروه تروریستی داعش به چندین عامل از جمله تعداد و شدت حملات علیه آن بستگی دارد. در ماههای گذشته، استفاده از نیروهای عملیات ویژه آمریکا علیه این گروه برای هدف قراردادن اهداف خاص از گروه داعش بوده است؛ اما برای موفقیت در این مسیر باید اطلاعات بیشتری وجود داشته باشد و این اطلاعات می تواند به حملات بیشتری علیه این گروه منجر شود و این چرخه به صورت مستمر ادامه پیدا می‌کند."



وی افزود: "آمریکا می تواند از تجربه گذشته اش در این زمینه بهره بگیرد. آمریکا در سال 2006 برای مقابله با گروه القاعده به نیروی زمینی میدانی نیز تکیه کرد و  نتیجه این کار، وارد کردن ضربات سهمگین به القاعده و کشته شدن "ابومصعب زرقاوی" -- سرکرده القاعده -- در عراق بود.


روزنامه انگلیسی گاردین (theguardian) در مقاله‌ای نوشت: "اوباما تحت فشارهای سیاسی روش بازی خود در سوریه را دوباره عوض می‌کند و امیدوار است تا آبروی و اعتبار از دست رفته ایالات متحده درپی شکست‌هایش در مبارزه با داعش و سرنگونی دولت اسد، بازیابد."


گاردین ادامه داد:  اوباما به دلیل ترس از قدرت‌گرفتن ایران و روسیه در منطقه است که در سیاست‌های غرب آسیا خود بازنگری می‌کند: "ترس از اینکه روسیه و ایران در حال پیروز شدن در مسابقه استراتژیک طناب‌کشی برای تاثیر تعیین‌کننده در سوریه و عراق هستند و اینکه میراثش (اوباما) در منطقه چیزی جز آشفتگی و آشوب از موصل تا مدیترانه نخواهد بود."


مطالب فوق گویای آن است که دولتمردان ایالات متحده آمریکا در حمایت از داعش به درجه‌ای از سرخوردگی رسیده اند و امروز پشیمان شده و قصد دارند با کشورهای تاثیر گذار منطقه در رابطه با نابودی این گروه تروریستی همکاری و تعامل کنند تا افکار عمومی ایالات متحده را در زمینه مبارزه با تروریسم اغنا کنند.


این ژنرال آمریکایی در پایان خاطرنشان کرد: رویکردی که آمریکا در حال حاضر برای مقابله با گروه داعش در عراق و سوریه اجرایی می کند کافی نیست و اگر آمریکا برای شکست دادن این گروه در عراق و سوریه جدیت دارد، نمی توان فقط به حملات هوایی متکی بود و با حملات هوایی صرف، نمی توان با خطر داعش مقابله کرد ؛ برای این منظور باید از نیروی زمینی استفاده شود."



آمریکا و غرب در مبارزه با داعش در 15 ماه اخیر نتیجه گسترده و بارزی نداشتند و ائتلاف ضد داعش صرفاً یک نمایش بوده تا آمریکا طرح غرب آسیای جدید را پیش ببرد که البته در اجرای این طرح نیز تاکنون موفقیت خاصی را به دست نیاورده است.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار