گزارش رویترز: سقف تولیدات نفت اوپک تحت تاثیر نزاع میان ایران و عربستان

رویترز در گزارشی مدعی شد سطح فعلی تولیدات نفتی اوپک نتیجه درگیری سیاسی میان ایران و عربستان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در گزارشی به قلم "هنز پیتر بادر" نوشت: اوپک مثل چای کیسه‌ای می‌ماند، فقط در آب جوش عمل می‌کند. به شرایطی در بازارهای جهانی نفت رسیده‌ایم که به سختی می‌توان رکورد قیمت دوباره‌ای را برای طلای سیاه متصور شد. بهای جهانی نفت حدود 7 سال است که در سطح 40 دلار در هر بشکه باقی مانده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، با تشدید اختلاف نظرات بر سر حجم تولیدات بواسطه درگیری سیاسی ایران و عربستان مواجه است. اعضای اوپک در جلسه 6 ساعته جمعه پیش سرانجام به یک توافق تاریخی مبنی بر کاهش سقف تولیدات 13 عضو این سازمان پس از چند دهه دست یافتند.

تصمیم عجیب سازمان اوپک در کم کردن سقف تولیدات نفتی و حمایت عربستان از آن، فقط می‌تواند یک معنی داشته باشد؛ ریاض با استفاده از اعمال نفوذ خود در سازمان اوپک طرحی را برنامه ریزی کرد تا به ایران صدمه وارد کند. ایران پیش از این اعلام کرده بود پس از لغو تحریم‌های اقتصادی از سوی غرب، قصد دارد سال آینده میلادی حجم تولیدات نفتی خود را افزایش دهد و خیلی زود به بازارهای جهانی بازگردد. موافقت عربستان با کاهش سقف تولیدات نفتی، در حالیکه این کشور سالها در برابر این کاهش مقاومت می‌کرد و حتی افت جهانی بهای نفت هم نتوانست ریاض را به کاهش تولیدات نفتی وادار کند، فقط نشان دهنده این مطلب است که عربستان برای سنگ‌اندازی پیش روی ایران و رونق بازارهای نفتی این کشور قدم برداشته است.

رویترز در ادامه نوشت: تهران قصد دارد بر سطح تولیدات فعلی نفت، روزانه یک میلیون بشکه نفت اضافه کند، این موضوع یک درصد به مجموع منابع سوختی جهان اضافه خواهد کرد. یک مقام حاضر در اجلاس اوپک که نامش فاش نشده است در این باره گفت: موضوع تعیین سقف تولیدات بسیار بحث‌برانگیز شد و درنهایت عربستان توانست دیگر اعضا را به کاهش سقف تولیدات نفتی متقاعد کند. در پایان جلسه هیچکس از توافق انجام شده راضی و خوشحال نبود.

یک منبع آگاه مدعی شد: اعضای اوپک از توافق اخیر هیچ رضایت ندارند. آنها معتقدند مازاد تولیدات نفتی فقط از جانب ایران است و دیگر اعضا نیازی به کاهش سقف تولیدات ندارند.

رویترز در پایان نوشت: تعیین سقف تولیدات روزانه 30 میلیون بشکه نفت از سوی اعضای اوپک بیشتر یک اقدام سمبولیک است و در عمل کسی به آن توجه ندارد. اوپک هنوز نتوانسته است مشکل افت بهای جهانی نفت را برطرف کند و اعضای آن بر سر چگونگی افزایش بهای آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.  اوپک 55 سال پیش با هدف اعمال نفوذ بر بهای جهانی نفت تشکیل شد؛ اما حالا هیچ کنترلی بر قیمت‌ها ندارد و در تحقق اهداف اولیه خود ناکام مانده است. اعضای اوپک تامین‌کننده یک سوم مجموع منابع نفتی جهان هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار