غربت مقام علمی امام حسن(ع) در میان مردم

آیت‌الله هشترودی گفت: آنکه برای امام مجتبی(ع) از کلمه غریب آل‌الله استفاده می‌کنند فقط به دلیل نداشتن حرم و زائر نیست بلکه معنای آن غربت جایگاه علمی و اجتماعی حضرت میان مردم است.

آیت‌الله سید طه موسوی هشترودی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: آنکه برای امام حسن مجتبی(ع) از کلمه غریب آل الله استفاده می‌کنند فقط به دلیل نداشتن حرم و زائر نیست بلکه معنای آن غربت جایگاه علمی و اجتماعی حضرت میان مردم است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «هر کس که امام زمان خود را نشناسد مانند کسی است که به مرگ جاهلیت از دنیا رفته» برای شناخت هر امامی باید به پیشوای قبل از او رجوع کرد، اگر می‌خواهیم حضرت مهدی(عج) را درک کنیم باید ابتدا جایگاه علمی و اجتماعی و زندگی امام حسن عسکری(ع) را بفهمیم و همچنین برای شناخت آن حضرت (ع) باید به رهبر قبل از او برگردیم و به ترتیب سیره و زندگانی همه ائمه اطهار را بشناسیم تا به سرگذشت پیامبر اسلام (ص) برسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) یکی از محدثین بزرگ احادیث نبوی است و دلیل آن به برخی از روایات بر می‌گردد که حضرت(ع) در دو سالگی به مسجد پیامبر اکرم(ص) می‌رفتند و آیات و خطبه‌هایی که رسول‌ خدا می‌فرمودند را گوش می‌کردند و سپس زمانی که به منزل بر می‌گشتند با همان لحن، آیه‌ها و احادیث را برای حضرت صدیقه کبری(س) بیان می‌کردند.

وی ادامه داد: روزی امام علی(ع) وارد خانه شد، مشاهده کرد حضرت زهرا(س) آخرین آیاتی که بر پیامبر نازل شده را تلاوت می‌کند، امیرالمومنین فرمود: این آیه‌ها را از کجا یاد گرفته‌ای در حالی که این آیات به تازگی بر پیامبر خدا (ص) نازل شده؟ حضرت زهرا(س) فرمودند: آن‌ها را حسن(ع) از زبان پدرم برای من نقل کرده است.

این استاد حوزه اظهار داشت: بزرگان نقل می‌کنند که روزی یک مرد عرب با یک چماق و هیبت وحشتناکی وارد مسجد شد و با لحن خشمناکی عرضه داشت محمد مصطفی(ص) چه کسی است؟ پیامبر (ص) فرمود: من هستم. آن شخص گفت شنیدم ادعای نبوت کرده‌ای آیا ادله و برهانی برای نبوتتان بیان‌می‌کنید؟ حضرت (ص) فرمود: یکی از اعضای من برای تو آن‌ را می‌گوید و آیا تو آن را قبول می‌کنی؟

آیت الله هشترودی ادامه داد: آن مرد عرب گفت بله قبول می‌کنم و حضرت(ص) به امام حسن مجتبی(ع) که یک نوجوان بود فرمود برخیز و جواب او را بده، برخواست و قبل از آن که جواب آن را بدهد، تمام اتفاقاتی که در مسیر برای او افتاده بود و همچنین مشخصات او را همراه با نیت آن عرب را برای این سؤال بیان کرد، زمانی که مرد عرب چنین دید که امام(ع) نسبت به همه امور عالم است، جواب خود را گرفت و مسلمان شد.

وی خاطرنشان کرد: تعابیر و احادیث بسیاری راجع‌ به این امام (ع) بزرگوار وجود دارد که حتی امام علی(ع) در قضاوت‌ها با امام حسن مجتبی(ع) مشورت می‌کرد و این کار را به دلیل آگاه کردن مردم از علم حضرت(ع) انجام می‌داذ.

این استاد حوزه افزود: امام علی (ع) زمانی که به مسجد وارد می‌شدند، مردم به دور او حلقه می‌زدند مانند تشنه‌ای که به دریا رسیده لذا وظیفه حقیقی شیعیان آن است که در مورد این معصوم (ع) تحقیق کنند و زندگی و معرفت او را از همه ابعاد به خصوص بعد علمی بشناسند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار