مؤسس فرهنگستان ایران و رئیس انجمن آثار ملی که بود؟

دکتر فروغی فردی دانشمند بوده که هیچگاه به دنبال پست و مقام نبوده و یک شخصیت فوق‌العاده در دوران پهلوی بوده است.

مؤسس فرهنگستان ایران و رئیس انجمن آثار ملی که بود؟رضا میر‌معنوی بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» در خصوص نقش خود در این کار در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در «معمای شاه» نقش دکتر فروغی را ایفا می‌کنم. بعد از تست گریم، قرعه بنام من افتاد تا این نقش را بازی کنم. بازی من در این کار از پایان قاجار آغاز شده و تا یکسال بعد از تاجگذاری محمدرضا شاه به اتمام می‌رسد.
 
وی ادامه داد: فروغی یک شخصیت فوق‌العاده در تاریخ پهلوی بوده است. انسانی متمدن و متفکر که در عصر خود اندیشه‌ای فراتر و قرنها جلوتر هم‌ردیفان خود را داشته است. بطوری که برگزاری ارتباطات بین‌المللی، مسائل فکری و اندیشه‌های دیپلماسی بر عهده او بوده است.
 
میر‌معنوی اظهار داشت: فروغی هیچ گاه در پی مقام، پست و ریاست نبوده است و همیشه از او خواسته می‌شده تا در یک پست قرار بگیرد.
 
سرانجام با درخواست‌های مکرر رضا شاه، فروغی می‌پذیرد.
تفکر پهلوی به دست فروغی بوده است. تا جایی که وقتی رضا شاه قصد ترک کشور را دارد نصیحتی به محمدرضا می‌کند و او را نزد دکتر فروغی برده و می‌گوید، من مملکت را به دست شما می‌سپارم.
 
وی در مورد احساس خود از ایفای این نقش بیان کرد: من بسیار این نقش را دوست داشتم. برای ایفای آن چهار جلد کتاب مطالعه کردم و تمام سعی خود را کردم تا به حس درونی این نقش نزدیک شوم. دکتر فروغی انسانی دانشمند و دارای دکترای ادبیات مرد اندیشه و مرد سیاست بوده است.
 
رضا میر‌معنوی اظهار داشت: من در دانشگاه تدریس می‌کنم. بنابراین با این کاراکتر نسبتهای نزدیکی داشتم. از آنجا که در «کلاه فرنگی» به این شخصیت به طور مستقل کار شده بود در «معمای شاه» کمتر به این شخصیت پرداخته شده است.
 
وی در خصوص چگونگی همکاری با محمدرضا ورزی عنوان کرد: ورزی یک جوان فعال، مسلمان، تاریخ‌نگار و پر انرژی است. او صاحب‌نام است آینده‌ای روشن دارد. من به اندیشه و تفکر او علاقه‌مندم.
 
میر‌معنوی تصریح کرد: با مطالعه تاریخ و مشاهده آثار تاریخی می‌توان راجع‌به گذشته آگاهی پیدا کرده و نسبت به آینده نیز همین طور. به تعبیر قدما و علما دانستن تاریخ عمر را افزایش می‌دهد. از آنجایی که من به تاریخ علاقه‌مندم رابطه فکری و حسی خوبی با کار برقرار می‌کنم. زیرا در شکل اجرایی و هنگامی که سر صحنه هستیم و تمام عوامل با نگاهی حرفه‌ای فعالیت‌ می‌کنند من نیز یک کار حرفه‌ای را ارائه می‌دهم که مورد توجه کارگردان قرار می‌گیرد.
 
رضا میر‌معنوی بیان کرد: من دو سال قبل یعنی در سال 92 وارد این پروژه شدم. کار من امسال به پایان رسید. بازی من در لوکیشن‌های متعددی بود. اما بیشتر آنها در کاخ‌ها تصویر برداری شد.
 
وی در مورد گریم و شهرام خلج گفت: گریم شهرام خلج فوق‌العاده بود. یکی از مواردی که در این مجموعه توجه بیشتر را به خود جلب می‌کند گریم است.
 
بطور کامل شهرام خلج نگاه هنرمندانه‌ای روی چهره و آناتومی صورت دارد.
 
وی در خصوص باخورد مخاطبان از این کار عنوان کرد: باخوردها متفاوت بوده‌اند. پرداختن به زوایای تاریخی که قبل از این دیده نشده است، جالب خواهد بود. بنابراین انعکاس متنوع این زوایا متنوع است و همین امر توفیقی برای یک مجموعه است که وقایع را دیداری کرده و بینندگان نیز آنها را می‌بینند.
 
معنوی در مورد یکی از سکانس‌های بیاد ماندنی در «معمای شاه» گفت: آقای سعید نیکپور در «کلاه فرنگی» نقش دکتر فروغی را ایفا کرده بود. هنگامی که قرار شد این نقش را بازی کنم برای ابراز ادب از آقای نیکپور رخصت گرفته و گفتم که قصد دارم نقش شما رو بازی کنم، آقای نیکپور با تواضع و لبخند گفت، این نقش‌ها برای همه ماست.
 
وی افزود: سکانسی که قرار بود با آقای نیکپور همبازی شوم خیلی برایم مهم بود. به همین دلیل به شدت خودم را آماده کردم. این سکانس که فروغی در چشم پزشکی دکتر وزیری است از موفق‌ترین سکانس‌های من بوده است.
 
مؤسس فرهنگستان ایران و رئیس انجمن آثار ملی که بود؟

محمدعلی فروغی در سال 1254 در تهران متولد شد. پدر وی بازرگان بود و بعدها رئیس دارالترجمه و رئیس وزارت انطباعات و مترجم شاه شد.

فروغی تحصیلات ابتدایی خود را از 5 سالگی با فرا گرفتن ادبیات فارسی و عربی نزد پدر خود و معلمی بنام مولانا آغاز کرد.

در سال 1268 محمدعلی فروغی وارد مدرسه دارالفنون شد وی در ابتدا به تحصیل در رشته پزشکی و داروسازی می‌پردازد اما بعد از مدتی آن را رها کرده و فلسفه، ادبیات و تاریخ را انتخاب می‌نماید.

محمدعلی فروغی علاوه‌بر مدرسه دارالفنون به مدرسه صدر، مروی و سپهسالار نیز رفت. همچنین او به آموختن زبانهای فرانسه و انگلیسی می‌پردازد. همچنین او جزو شاگردان کمال‌الملک نقاش نیز بوده است. به علاوه زبان روسی و عربی نیز جزو آموزش‌هایی بوده که فروغی آنها را فراگرفته است.

ورود به مناصب دولتی
-در سال 1312 فروغی به استخدام دولت درآمده و به عنوان مترجم زبانهای فرانسه و انگلیسی وزارت انطباعات گمارده می‌شود.

-در سال 1317 به مترجمی و معلمی در مدرسه علوم سیاسی پرداخت. وی کسی بود که برای اولین بار علم اقتصاد را در ایران به صورت مستقل معرفی کرد. در همین سالها وی کتابهای فراوانی ترجمه کرد. سرانجام فرهنگستان ایران را تأسیس کرده و خود ریاست آن را بر عهده می‌گیرد. فروغی رئیس انجمن آثار ملی نیز بوده که در آن از آثار باستانی ایران محافظت می‌شده است.

-سال 1286 در 32 سالگی به ریاست مدرسه علوم سیاسی منصوب می‌شود که بعدها این مدرسه به دانشکده حقوق دانشگاه تهران تبدیل می‌شود.

دوران نخست‌وزیری
فروغی اولین نخست‌وزیر رضا شاه بوده همزمان با اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در سوم شهریور 1320، فروغی در انتقال سلطنت به محمدرضا و جلوگیری از تجزیه ایران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

محمدعلی فروغی در زمان محمدرضا شاه نیز به عنوان اولین نخست‌وزیر مشغول به کار می‌شود.

مرگ رئیس فرهنگستان ایران
سرانجام محمدعلی فروغی در 6 آذر 1321 در 65 سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت. پیکر او در ابن‌بابویه مدفون شده است. نقش محمدعلی فروغی در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را رضا میر‌معنوی ایفا می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
India
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
سریال معمای شاه واقعا زیبا بود
آخرین اخبار