قزوین؛

کاهش سرعت خودروها به کمتر از 20 کیلومتر در طرح فضای مشترک

مشاور طرح فضای مشترک خودرو و عابرپیاده گفت: در این طرح سرعت خودروها به حدود 20 کیلومتر در ساعت کاهش یافته و مصالح سنگ فرش و در عین حال یکپارچه در کف معبر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ نوید سعیدی رضوانی در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای استان قزوین افزود: بحث پیاده‌راه‌ها تبعاتی دارد و اجرای آن‌ها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: بنابراین به عنوان دوران گذار ایده‌ای را به نام خیابان یا فضای مشترک طرح کردیم که حدود 20 سال است در شهرهای مختلف جهان اجرا می‌شود که اثرات منفی آن نسبت به پیاده‌راه کمتر بوده و قابلیت کنترل دارد.

مشاور طرح فضای مشترک خودرو و عابرپیاده اضافه کرد: مفهوم این طرح آن است که عناصر مختلف که در یک خیابان تردد می‌کنند در کنار هم در فضاهایی مشخص شده به حرکت خود ادامه می‌دهند و شعار اصلی آن نیز «سهیم هستیم اما مراقب هم هستیم» است.

سعیدی رضوانی ادامه داد: یکپارچگی خاصی در این فضا به وجود می‌آید و بیشتر از ستونک‌هایی استفاده می‌کنیم که مانع آمدن خودروها به فضای امن یا همان پیاده‌رو می‌شود.

وی عنوان کرد: محدوده اجرای این طرح در شهر قزوین حدود 800 متر است که در محدوده حدفاصل چهارراه عدل تا سه‌راه خیام در نظر گرفته شده است.

مشاور طرح فضای مشترک خودرو و عابرپیاده با بیان اینکه سرعت حرکت خودروها در این طرح به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، تصریح کرد: در این طرح سرعت خودروها به حدود 20 کیلومتر در ساعت کاهش یافته و مصالح سنگ فرش و در عین حال یکپارچه در کف معبر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سعیدی رضوانی گفت: ویژگی دیگر این طرح آن است که علاوه‌بر کارکردن روی کف معبر، از لحاظ کاربری‌ها نیز خیابان‌های مرکزی شهری فقط شامل بدنه و کف نیست بلکه کاربری‌های مورد بحث مختلفی دارد.

وی با اشاره به رفع بسیاری از مشکلات پیاده‌راه در این طرح بیان کرد: در این طرح مشکلات بارگیری و تردد خودروهای باربری نیز برطرف شده و مطالعات ترافیکی و اجتماعی آن نیز انجام شده است.

مشاور طرح فضای مشترک خودرو و عابرپیاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرعت خودروها در محدوده اجرای این طرح به کمتر از 20 کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد و ثابت شده که در سرعت‌های پایین آرامش فکری عابران پیاده در گذر از خیابان بالاتر است، قطع‌ به یقین با مشکلی روبه‌رو نمی‌شویم.

سعیدی رضوانی با اشاره به مزایای این طرح نسبت به پیاده‌راه خیام اظهار کرد: کاهش ظرفیت‌های کمکی، افزایش رضایت‌مندی مردم و کسبه و کاهش هزینه‌های مختلف از جمله هزینه نگهداری از جمله مزایای طرح فضای مشترک نسبت به پیاده‌راه است.

وی با اشاره به تدابیری که برای عدم استفاده خودروهای عبوری از محدوده اجرای طرح اندیشیده شده است، عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، کسی که به عنوان عبور از این محور استفاده می‌کنند وقتی می‌بیند باید از لوپ‌های طولانی برای گذر استفاده کند ترجیح می‌دهد از خیابان‌های مجاور عبور کند.

مشاور طرح فضای مشترک خودرو و عابرپیاده تصریح کرد: سه بارانداز و سه پارک اضطراری نیز در این طرح در نظر گرفته شده است که در مواقع اضطراری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سعیدی رضوانی یادآور شد: از ماشین‌های برقی نیز برای توریستی کردن فضا و استفاده سالمندان و معلولان در محدوده اجرای طرح فضای مشترک استفاده می‌شود.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: کاهش ، سرعت ، خودرو ، فضا ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.