بهسازی نیروهای انسانی یکی از سیاست‌های مورد توجه در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از سیاستهای پنج گانه آموزش و پرورش که به آن توجه خاصی داریم بهسازی نیروهای انسانی است.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،  دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش کشور در گردهمایی مشترک معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران دانش‌آموزی استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد گفت: طبق سند تحول نظام آموزش و پرورش که بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری است، نقشه راهی را  مشخص کرده‌ایم که این نقشه راه فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش را در رابطه با سند تا سال 1399 (سال پایان برنامه ششم) و در برنامه هفتم تا سال 1404 (سال چشم انداز)  پیش‌بینی کرده است. لذا کل فعالیت‌های این وزارتخانه‌ باید در راستای تحقق و اجرای سند تحول صورت گیرد، یکی از بحث های سند تحول ساحت‌های 6 گانه تربیت است. 

وی ادامه داد: انسان تک ساحتی هم برای خود و هم برای جامعه مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابراین تلاش ما باید این باشد که دانش‌آموزان را مطابق ساحت‌های 6 گانه‌ای که در سند پیش بینی شده است تربیت کنیم . یقینا همه آموزش و پرورش از مدیران و معاونان گرفته تا مدارس باید تلاش کنند، خروجی آموزش و پرورش خروجی باشد که ابعاد 6 گانه تربیت در آن متجلی باشد. 

دکتر فانی بیان کرد: در دولت یازدهم به دنبال اقدامات برنامه ریزی شده هستیم، اقدامات بدون برنامه و تصمیمات و فعالیت ها بدون در نظر گرفتن نظام تربیتی محکوم به شکست است و لذا تاکید بر این است که همکاران برنامه‌ای حرکت کنند . 

وی ادامه داد: هم در ستاد و هم در استان‌ها و مناطق و مدارس باید شناخت دقیقی از مشکلات و فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف خود و سازمانمان داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس این داده‌ها نسبت به برنامه ریزی و سپس اجرای آنها اقدام کنیم. شناخت مسئله یعنی مطالبی را ببینیم که منجر به حل درست آن شود. 

دکتر فانی درباره ضرورت اجتناب ناپذیر در آموزش و پرورش بیان کرد: برخوردهای اساسی در حوزه تربیت در ابعاد فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید در فرآیند تعلیم و تربیت بیش از پیش به آن رسیدگی کنید. البته حضور معاونین پرورشی و فرهنگی در جلسات موثر و تعیین کننده است و خواستارم که در هر جلسه‌ای که  معاونین احساس می کنند، می‌توانند برای تعلیم و تربیت و ساحت‌های 6 گانه موثر باشد حضور پیدا کنند.
 
لازمه تحول در سازمان تحول در منابع انسانی است 
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امروز به دنبال تحول در نظام آموزش و پرورش هستیم، باید تحول در منابع انسانی سازمان را در نظر بگیریم که بر اساس سند تحول زیر نظام‌های سند از جمله نیروی انسانی فضا و تجهیزات و غیره در فرآیند تعلیم و تربیت موثر است و همه ما به این نکته واقفیم که زیر نظام منابع انسانی اصلی‌ترین زیر نظام در تحول نظام آموزش و پرورش است و ما بدون نیروی انسانی توانمند و با انگیزه و آموزش دیده قادر به تحول در نظام تعلیم و تربیت نیستیم، پس ضرورت دارد نیروی انسانی در حوزه‌های پرورشی و غیره را تقویت کنیم و اطلاعاتشان را به روز نماییم. 

دکتر فانی بیان کرد: بهسازی نیروی انسانی در حوزه‌های پرورشی یکی از سیاستهای پنج گانه آموزش و پرورش است و باید بیش از پیش به امر آموزش، بهسازی و توانمند سازی نیروی انسانی بپردازیم. 

وی در خصوص انتخابات پیش رو عنوان کرد: در اسفند ماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را داریم که باید تلاش کنیم مردم دانش‌آموزان و اولیا آنها با علاقه‌مندی بالاتر به دور از تعصبات جناحی انتخابات شکوهمندی را برگزار کنند و این وظیفه‌ای است که آموزش و پرورش عهده دار آن است. 

وی در خصوص امر اقامه نماز بیان کرد: بحث اقامه نماز بحثی است که در همه جلسات به آن تاکید می‌شود چرا که اقامه جماعت در مدرسه می‌تواند در تعمیر اعتقادات و رفتار اسلامی دانش‌آموزان موثر باشد و این امر جزء یکی از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است. 

نقش سازمان دانش‌آموزی نقش کلیدی در تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان 
دکتر فانی اظهار داشت:در رابطه با تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان نقش سازمان دانش‌آموزی نقش کلیدی را دارد، هر چند شورای دانش آموزی و مجلس دانش‌آموزی در راستای این تربیت هستند اما به نظر می‌رسد که نقش اصلی را سازمان دانش‌آموزی بر عهده دارد و دانش‌آموزان در قالب این سازمان‌ها تربیت اجتماعی و اینکه چگونه با یکدیگر تعامل داشته باشند را یاد می‌گیرند . 

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای خوب ما در این دولت استفاده از پتانسیل همه تشکل‌ها می‌باشد. ما در این سیاست توسعه مشارکت را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم از توان سایر نهادها در نیل به اهداف تعلیم و تربیت بهره ببریم. طبق گزارشات اعلام شده تاکنون وضعیت هماهنگی بسیار بالا بوده و وضعیت هماهنگی خوب بوده است.
 
دکتر فانی در خصوص عدم تمرکز در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما عدم تمرکز در آموزش و پرورش است و در ذیل عدم تمرکز سیاست مدرسه محوری وجود دارد . مدرسه‌ جایی است که تربیت در آن شکل می‌گیرد و باید تلاش کنیم فعالیت‌های درون مدرسه‌ای را تقویت و با کیفیت‌تر نماییم . حرکت ما در آموزش و پرورش حرکتی مبتنی بر عقلانیت و استفاده از همه توان‌ها و همچنین هماهنگی با سایر بخشها می‌باشد.این نکته شایان ذکر است ، عدم هماهنگی توفیقات را به حداقل می رساند . 

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مسئله‌ای که در آموزش و پرورش می‌تواند موثر باشد، حرکت تیمی است به این معنا که بخشهای مختلف همدیگر را تقویت کنند و نسبت به جبران ضعف‌های یکدیگر اقدام نمایند نه اینکه ضعف‌ها را بزرگ کنند و تفرقه ایجاد شود. با حرکت هماهنگ و تیمی می توانیم به موفقیت‌های هر چه بیشتر در آینده برسیم . 

وی در پایان خاطر نشان کرد: همه معاونین و بخشهای مختلف هر فعالیتی را که مطرح می‌کند مستند به یکی از بخشهای سند تحول است این نشان می‌دهد که موارد سند تحول را علاوه بر لفظ در عمل هم مد نظر قرار داده‌ایم.

سند تحول مبنای برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش خواهد بود و امیدواریم با یک برنامه منسجم حساب شده و پیش بینی الزامات و پیش‌نیازها بتوانیم تحولی را در سالهای آینده در آموزش و پرورش شاهد باشیم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار