خطر مصرف خودسرانه راکوتان را جدی بگیرید

مصرف خودسرانه راکوتان بانوان باردار و کودکان را بیشتر از همه به خطر می‌اندازد.

حسن اعتمادزاده متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه راکوتان مشتقی از ویتامین A است و برای درمان آکنه‌ها و جوش‌های جوانی کاربرد دارد و باعث تسریع چرخه پوست و رشد سلول‌های پوستی می‌شود، اظهار کرد: به طور طبیعی مصرف مکرر راکوتان باعث نازک شدن پوست و تسریع در چرخه پوست می‌شود. در حقیقت سلول‌های پوست در مدت 40 روز تازه می‌شود. اما راکوتان باعث کوتاه‌تر شدن زمان تازگی پوست و در مدت 28 روز می‌شود.

وی افزود: متخصصان قرص یا کپسول راکوتان را براساس آستانه تحمل افراد و وزن آنها تجویز می‌کنند. 

اعتمادزاده تصریح کرد: براساس وزن افراد و برابر هر یک کیلو، 6 قرص یا کپسول راکوتان تجویز می‌شود. اگر فردی 60 کیلوگرم وزن داشته باشد 360 کپسول در مدت یک سال و روزی یک قرص می‌تواند مصرف کند. هرچه مدت درمان طولانی‌تر باشد بهتر است. برخی مواقع مصرف یک کپسول هر یک یا دو هفته یک قرص تجویز می‌شود. تجویز دارو و مدت درمان برای افراد، با توجه به آستانه تحمل آنها متفاوت است.

این متخصص پوست و مو تأکید کرد: مصرف بدون برنامه و بیش از حد راکوتان باعث عوارضی مانند نازک شدن بیش از حد پوست، نامتقارن شدن استخوان هنگام رشد و یا اختلال در رشد استخوان، اختلالات و نارسایی‌های گوارشی، ریزش مو، اختلال دید در شب، تأخیر در بهبود زخم، مهیا شدن بستر رشد عوامل بیماری‌زا به ویژه باکتری‌ها، بروز ضایعات پوستی و ایجاد گوشت در پوست می‌شود. 

وی افزود: افراد زیر 18 سال، بانوان باردار و افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند نباید از داروی راکوتان استفاده کنند. مصرف راکوتان در کودکان و نوجوانان و افراد زیر 8 سال باعث اختلالات و بروز عارضه‌های استخوانی و نامتقارن شدن استخوان‌ها، در بانوان باردار باعث تولد جنین ناقص‌ و در افرادی که جراحی کرده‌اند، باعث تأخیر در بهبود زخم‌های آنها می‌شود. بانوان باردار و افرادی که جراحی کرده‌اند باید تا 6 ماه از خوردن داروی راکوتان پرهیز کنند.

اعتمادزاده در پایان گفت: دارو راکوتان عصاره فشرده شده ویتامین A است و تمام عوارض ویتامین A در آن نهفته است.

اما دارو راکوتان همیشه مضر نیست بلکه برای بهبود جوش‌ها نیز مناسب است. باید در مصرف راکوتان یک سری نکات را با توجه به نظر متخصصان رعایت کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار