وقتی گرسنه می مانید، چه اتفاقی در بدن می افتد؟

بعد از اینکه 4 روز به بدن خود گرسنگی بدهید، مغز برای تامین انرژی خود از 70 درصد از ذخایر انرژی موجود در بدن استفاده می‌کند و دیگر انرژی زیادی برای بدن نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بعد از غذا خوردن، بدن شما غذا را هضم می‌کند و آن را به گلیکوژن که مولکول‌هایی برای ذخیره انرژی است تبدیل می‌کند. این مراحل باعث تولید گلوکز، منبع اصلی انرژی می‌شود که به‌سرعت جذب جریان خون می‌شود. اگر شما برنامه غذایی عادی داشته باشید، گلوکز منبع اصلی تامین انرژی در بدن شما است.

به این علت که گلوکز به ماهیچه‌ها و کیسه صفرا می‌رود باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و سوخت گلوکز برای 6 ساعت کافی است. بعد از 6 ساعت،‌ هنگامی که بدن تمام سوخت گلوکز خود را مصرف می‌کند، ‌فرد احساس گرسنگی و سستی می‌کند. گلوکز می‌تواند 24 یا 28 ساعت در بدن بماند البته بیشتر آن در 6 ساعت کاملا مصرف می‌شود.

بدن انسان نمی‌تواند بدون استفاده از چربی به عنوان منبعی از انرژی عمل کند،‌ به همین دلیل مغز از ذخیره‌های گلوکز موجود در بدن استفاده می‌کند. مغز انسان از 120 گرم گلوکز در روز نیاز دارد و سوختن گلوکز نیروی مغز را تامین می‌کند. بعد از اینکه 3 یا 4 روز به بدن غذا نرسد، بدن 70 درصد از ذخایر دیگر انرژی بدن را استفاده می‌کند.

اگر بیش از 72 ساعت به بدن خود گرسنگی دهید، بدن در حالتی قرار می‌گیرد چربی‌های بدن شما در ماهیچه‌ها تجزیه می‌شود و در پی آن ماهیچه‌ها شروع به تهلیل رفتن می‌کنند. در این زمان،‌ نیاز مغز به گلوکز از 120 گرم به 30 گرم کاهش می‌یابد و مجبور میی‌شود تا انرژی مورد نیاز خود را از پروتئین می‌گیرد. از طریق مغز می‌تواند انرژی خود را تامین کند اما ماهیچه‌های شما کم‌کم ناپدید می‌شوند. در این شرایط متابولیسم بدن شما آهسته می‌شود و بدن شما از آخرین ذخایر انرژی استفاده می‌کند و شما سست و کم‌انرژی می‌شوید.

کاهش انرژی در بدن سبب کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود و در نتیجه عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و فرد به راحتی به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا می‌شود.

تحقیقات حاکی از آن است که برخی از افراد می‌توانند 70 روز بدون غذا زنده بمانند. نکته جالب این است بدن انسان می‌تواند در صورت غذا نخوردن به مدت طولانی از خود مکانیسمی دفاعی نشان دهد اما انسان نمی‌تواند بیش از چند روز بدون آب دوام بیاورد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ماهیچه ، بدن ، بیماری ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر قربانی گواشینی
۰۷:۴۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
در مورد گرسنگی کشیدن اطلاعات ندارید لطفا چیزی ننویسید و اگر اطلاعت دارید سر و ته ان را قیچی نکنید درست و حسابی بنویسید گرسنگی کشیدن یک علم جهت بهبودی کامل از بیماریهای نا علاج است نه یک توهم و یا چند خط نوشتن و انهم گنگ و یا ناصحیح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
نوشته ۷۲ ساعت گرسنگی، روزه مگه چند ساعت؟ در بیشترین حالت ۱۵ ساعت
Iran (Islamic Republic of)
Faezeh
۱۲:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ببخشید فرد ناشناس گشنه موندن با روزه گرفتن خیلی فرق میکنه الکی نام روزه رو بد نکن تو که روزه میگیری همش از صبح تا شب گشنه ای تازه قبل روزه هم کلی غذا میخوری بعدشم بعد از اذان تا دلت میخواد میخوری این که نمیشه گشنگی برا چی میگن تو روزه خیلی ها چاق میشن برا اینه که تو چیزایی رو که تو سحر و افطار میخوری رو نمیتونی تو روز از بین ببری
Sweden
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
والا من که سر در نمیارم وقتی تو گوگل جداگانه عوارض گشنه ماندن و تشنه ماندن رو سرچ میکنی همین سایتای ایرانی از عوارض و پیامد هاش میگن
وقتی که عوارض روزه رو سرچ میکنی هیچی که نمیاره هیچ تازه از مزیتاشم میگه!
اگه کسی فهمید جریان چیه به ما هم بگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اکبر
۰۶:۳۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
اگر شخصی توانسته با 70 روز گرسنگی + اب زنده بماند این ثابت میکند که /// خطرناکترین بیماریها را میشود با گرسنگی نابود کرد مانند دیابت سرطان الزایمر .. ارتروز .. تومورها ... پیریهای زود رس ... چاقی ... ووووو غیره اگر تا امروز دکترها با ریاضت درمانی مخالفند
Sweden
مهدی
۱۸:۴۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
شما متن رو کامل نخوندی یکبار دیگه کامل بخون .
آخرین اخبار