فراکسیون های مجلس از نگاه نمایندگان

فراکسیون اصولگرایان؛ اقلیتی از سنتی ها و پایداری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای آنکه بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها منسجم عمل کنند، فراکسیونهایی را با عضویت افراد دارای سلایق نزدیک به هم تشکیل می‌دهند که دو فراکسیون اکثریت رهروان ولایت و اقلیت اصولگرایان از آن جمله‌اند.

به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، پس از انتخابات سال 76 ریاست جمهوری، تعریف جدیدی از صف بندی نیروهای داخل انقلاب در سپهر سیاسی ایران به وجود آمد و حامیان پیروز انتخابات را اصلاح طلب و جناح مقابل را اصولگرایان نامیدند.

به دنبال آن، انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 79 برگزار شد که به پیروزی اصلاح طلبان انجامید و نمایندگان مخالف اصلاح طلبان در این دوره در اقلیت قرار گرفتند.

همین موضوع باعث شد تا اعضای اقلیت مجلس به فکر تشکیل فراکسیونی با نام اصولگرایان بیفتند تا بتوانند دولت و مجلسی که هم فکر بودند را نقد کنند.

برای اولین بار ریاست این فراکسیون را غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران برعهده گرفت.

حدادعادل که ریاست مجلس هفتم را برعهده داشت و این بار اصولگرایان، اکثریت مطلق را برای اولین بار به دست آوردند، مدیریت فراکسیون به احمد توکلی سپرده شد.

در مجلس هشتم نیز علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم ریاست فراکسیون اصولگرایان را برعهده داشت، اما در مجلس نهم فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس شناخته شده و لاریجانی بیشتر نقش پدر معنوی برای آن داشت.

چون بیشتر اعضای این فراکسیون منش اعتدالی داشتند، دیگر اعضای اصولگرای مجلس که با برخی از تصمیمات این فراکسیون مخالف بودند، فراکسیونی مستقل با نام اصولگرایان و بازهم به ریاست غلامعلی حدادعادل تشکیل دادند.

تغییر دولتی اصولگرا به دولتی با مشی اعتدال و تقسیم پست های اجرایی بین اعتدالیون هر دو جناح سیاسی،باعث شد تا بصورت ناگهانی و انفجاری برخی از نمایندگان که رابطه خوبی با دولت گذشته داشتند و در فراکسیون اصولگرایان جای گرفته اند، به تذکر، اخطار، استیضاح و گاهی تهدید روی آورند و تلاش کردند تا در مقاطعی بر سر راه دولت یازدهم مانع ایجاد کنند.

حال که مجلس نهم ماه های پایانی خود را سپری می کند، بر آن شدیم تا ویژگی های فراکسیون های موجود در این مجلس را با استفاده از نظرات اعضای آن بهتر بشناسیم.

در مجال پیشین به گفت و گو درباره فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت پرداختیم و اینک گاه آن است که ابعاد فراکسیون اصولگرایان آشکار شود.

اکثریت اعضای فراکسیون اصولگرایان از افرادی هستند که سابقه حضور و یا حمایت از دولت های نهم و دهم را در کارنامه فعالیت های سیاسی و کاری خود دارند. هم اکنون تعداد اعضای این فراکسیون که فراکسیون اقلیت مجلس هم نامیده می شود، حدود 70 تا 90 نفر است که در بیشتر مسایل با هم بصورت منسجم عمل می کنند.

از اعضای شاخص این فراکسیون نیز می توان به روح الله حسینیان، حمید رسایی، مرتضی آقا تهرانی (دبیر کل جبهه پایداری)، مهدی کوچک زاده، مهرداد بذرپاش، مسعود میرکاظمی (وزیر نفت دولت دهم، محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات دولت دهم)، حسین طلا(فرماندار تهران و رئیس سازمان دخانیات در دولت نهم و دهم) و غلامعلی حدادعادل اشاره کرد.

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و عضو هیات رئیسه فراکسیون اصوگرایان در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره این فراکسیون می گوید: فراکسیون ها حول یک محور، کارکرد، هدف و نوع دیدگاه مشترک نسبت به مسایل جاری، سیاسی و حوزه های مختلف شکل می گیرند اما به معنای این نیست که همه دیدگاه یکی باشد.

وی گفت: دیدگاه ها، سلیقه ها و شیوه هایی که افراد برای دستیابی به یک هدف ارائه می دهند، متفاوت است ولی مهم، بنیان و اصول مشترک در عقاید است، حالا ممکن است در ذوق و سلیقه، اختلافاتی باشد که در همه گروه های سیاسی کشور نیز دیده می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: اما فراکسیون اصولگرایان غالبا در مسایل جاری کشور و بحث هایی مانند رای اعتماد و قوانینی که در صحن مجلس به تصویب می رسد، جلسات هم اندیشی دارند و دیدگاه خود را به هم نزدیک می کنند و درنهایت درباره موضوعی تصمیم می گیرند.

مهرداد بذرپاش نماینده جوان مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیز معتقد است که فراکسیون اصولگرایان بر مبنایی اعتقادی شکل گرفته که اعضای آن براساس مبنا و اصولی اساسی و اعتقادی در کنار هم جمع شدند.

**فراکسیون اصولگرایان نیازی به چانه زنی ندارد

البته این موضوع نشان نمی دهد که در فراکسیون اصولگرایان اختلاف نظری وجود ندارد و جوکار در این زمینه می گوید: البته دستور تشکیلاتی در فراکسیون وجود ندارد و ممکن است فراکسیون درباره موضوعی به جمع بندی رسیده باشد، ولی بعضی از اشخاص هستند که تبعیت نکنند که البته برای یک تشکل، خوب نیست ولی در همه تشکل های سیاسی این اتفاق رخ می دهد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و عضو دیگر هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان نیز درباره عدم همراهی برخی از نمایندگان با تصمیمات فراکسیونی گفت: اعضای فراکسیون اصولگرایان در استراتژی ها کاملا همفکر هستند و حتی احتیاجی به چانه زنی هم برای تصمیم گیری در مسایل مختلف نیست و بیشتر درباره نحوه اجرا بحث می شود که این تصمیم چگونه، با چه مقدماتی و در چه زمانی عملیاتی شود وگرنه اعضا درباره اصل موضوعات هیچ اختلاف نظری ندارند.

**نظرات حدادعادل در فراکسیون تاثیر بسزایی ندارد

جوکار درباره اینکه آیا حدادعادل به عنوان رئیس این فراکسیون توانسته با مدیریتش این انسجام را ایجاد کند و حرف آخر را وی می زند یا خیر، گفت: در فراکسیون اصولگرایان تبعیت از شخص وجود ندارد و نظرات حدادعادل در تصمیمات فراکسیون تاثیر بسزایی ندارد، بلکه سخن گفتن درباره موضوعی با منطق و اقناع، اصل مهمی است و اگر طرف اقناع نشود، دستور تشکیلاتی کار صحیحی نیست زیرا ما در مجلس کار می کنیم.

وی ادامه می دهد: شاید یک حزب سیاسی در خارج از پارلمان اینگونه عمل کند و دستور حزبی صادر کند و تا پایین ترین سطوح هم باید از این دستور تبعیت کنند، اما در مجلس هرکدام از نمایندگان براساس قانون اساسی استقلال رای دارند و باید اقناع شوند.

قاضی زاده هاشمی نیز در این زمینه اظهار داشت: حدادعادل در فراکسیون اصولگریان فقط مدیر جلسه است، البته بزرگتر ما بوده و احترام وی را حفظ می کنیم ولی تصمیمات، جمعی گرفته می شد و وی نقش یک لیدر یا تصمیم گیرنده نهایی را برای خود تعریف نکرده و نمی خواست فراکسیون اصولگرایان، فراکسیونی پدرسالار باشد.

نماینده مردم مشهد افزود: به همین دلیل فراکسیون اصوگرایان، فراکسیونی فعال در زمینه های مختلف است، چون همه در تصمیم گیری فراکسیونی مشارکت دارند و به همین تناسب در اقدامات نهایی در صحن مجلس نیز مشارکت می کنند.

**فراکسیون اصولگرایان از نظر فکری و اعتقادی یک دست است

برخلاف فراکسیون رهروان ولایت که از نمایندگانی با سلایق مختلف سیاسی و حتی مذهبی تشکیل شده است، همفکری و همراهی اعضای فراکسیون اصولگرایان در مجلس باعث انسجام این فراکسیون 70 تا 90 نفری شده است.

بذرپاش در این زمینه می گوید: از ویژگی فراکسیون اصولگرایان انسجام بیشتر نسبت به فراکسیون رهروان است که این موضوع به دلیل ترکیب منسجم و یک دست این فراکسیون از نظر فکری و اعتقادی است که باعث ایجاد رفتار منسجم تر در مجلس شد و کاملا در سال های گذشته این موضوع مشهود است.

محمدصالح جوکار نیز در این باره اظهار کرد: انسجام در تشکیلات بسیار اهمیت دارد و اگر انسجام نباشد قطعا نمی توان تاثیر گذار بود. مانند فراکسیون دیگر مجلس که گرچه اکثریت نمایندگان را برعهده دارد اما به دلیل عدم انسجام نمی تواند تاثیرگذاری جدی در روند مجلس داشته باشد.

وی می افزاید: ولی فراکسیون اصولگرایان به نسبت، این انسجام را دارد و نمایندگان در فراکسیون پیش از تصمیم گیری درباره موضوعی به نقطه مشترکی می رسند و سپس تصمیم گیری می کنند.

قاضی زاده هاشمی نیز گفت: به نظر می رسد فراکسیون اصولگرایان علیرغم اینکه فراکسیون اقلیت مجلس است ولی کارکردهای مناسبی درباره حوزه های مختلف داشت و در بزنگاه های مهم نظر داد، خواسته های خود را تبیین کرد و در داخل و خارج از مجلس توانست، موضوعات مختلف را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در برخی از حوزه ها نیز مسایل را حل و فصل کرد و به نتیجه رساند و این برای فراکسیونی که اقلیت را دارد، موفقیتی بزرگ است.

**کنار هم قرار گرفتن اصولگرایان سنتی و اصولگرایان جدید

با اینکه اعضای فراکسیون اصولگرایان، خود را منسجم ترین فراکسیون در تاریخ مجالس ایران می دانند اما انتقاداتی نیز مطرح می کنند.

بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه می توانست بهتر از این باشد، افزود: طبیعتا از نظر تعداد، از فراکسیون رهروان کمتر هستیم ولی با همین تعداد کم توانستیم بخشی از اهداف خود را محقق کنیم و بخشی دیگر نیز به دلیل وجود دموکراسی و تضارب آرا و رای در مجلس به آن نرسیدیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان ادامه می دهد: قطعا بهتر از این می توانستیم به اهداف خود برسیم و در برخی مواقع و بسیاری از بخش ها کم گذاشتیم.

قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در این زمینه گفت: فراکسیون ها وقتی کار جمعی می کنند که نتیجه بخش باشد، اینکه بگوییم فعالیت های ما مورد توجه تمامی اعضای فراکسیون قرار می گیرد، نظر نادرستی است چون عده ای خواهان اقدامات صریح تر در برخی از تصمیمات هستند.

وی تصریح کرد: البته همیشه کارهای بهتری هم می توان انجام داد ولی نسبت به مجلس گذشته و فراکسیون های مشابه فکر می کنم فراکسیون موفقی بوده است.

جوکار با بیان اینکه عملکرد فراکسیون اصولگرایان متوسط است، افزود: درعین حال باید نمره قابل قبولی به فراکسیون اصولگرایان داد، گرچه شاید می شد اقدامات بهتری هم بصورت مجموعه فراکسیون انجام داد.

البته به نظر می رسد این عدم تصمیم گیری منسجم در برخی از مسایل به دلیل در کنار هم قرار گرفتن اصولگرایان سنتی که دیدگاهی متعادل تر نسبت به دیگر اصولگرایان در این فراکسیون دارند، باشد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این مطلب می گوید: واقعا جریانات و احزاب اصولگرا در خارج از مجلس در روند تصمیمات فراکسیون اصولگرایان به دلیل اینکه افراد منتخب گروه ها و احزاب مختلف اصولگرایی بودند یعنی از موتلفه اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری و دیگر تشکل ها حضور داشتند، تاثیری نداشت.

وی تصریح کرد: البته در فراکسیون اصولگرایان وقتی در کنار هم قرار می گرفتند به علت اینکه موضوعات مطرح شده، کلان و در سطح کلی نظام بود، هم نظری واقعی و روشنی در تصمیمات دیده می شد.

**اگر در دولت قبل برجام به دست صالحی بود باز هم انتقاد می کردیم

از نکاتی که درباره فراکسیون اصولگرایان مطرح است، تفاوت در موضع گیری های اعضای این فراکسیون در دولت گذشته و حال است. اما جوکار نظر دیگری دارد و می گوید: حمایت فراکسیون اصولگرایان از دولت دهم و یازدهم تفاوتی نداشته و در دولت قبل هم انتقاداتی نسبت به رفتارها و دیدگاه ها بوده است و امروز هم عملکرد دولت یازدهم به نقد گذاشته می شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگریان می افزاید: این فراکسیون از اقدامات خوب حمایت می کند و با تصمیماتی که به نظرشان در دو دولت صحیح نبوده است، مخالفت کردند و سعی براین بود که ارتباطاتی که از فراکسیون با دولت گرفته می شود برای اصلاح امور باشد، البته این ارتباطات براساس چارچوب های اعلام شده فراکسیونی بود.

جوکار تاکید می کند: البته دولتی انتقادها را می پذیرد و دولت دیگر با آن مخالفت می کند و ویژگی دولت ها همین است و تجربه نشان داده که دولت ها کمتر انتقاد پذیرند.

قاضی زاده هاشمی نیز در این باره اظهار داشت: بهتر است درباره میزان تذکرهای و اخطارهای داده شده به دولت یازدهم نسبت به دولت دهم نظر ندهم و شما به مستندات مجلس مراجعه کنید و چون تمامی سوالاتی که از وزرا و دولت می شود، منتسب به فراکسیون ما نیست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم بیشتر سوالات و تذکرها مربوط به اعضای فراکسیون رهروان ولایت است و به نظرمان حامیان دولت، بیشتر دولت را به چالش می کند تا منتقدین و برای مشخص شدن این موضوع به آمار و ارقام مراجعه کنید و ببینید که در دوسال گذشته، اعضای فراکسیون اصولگرایان چقدر در استیضاح ها، سئوالات و تذکرها به مسئولان دولتی نقش داشته اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه چالش هایی که در دولت روحانی وجود دارد نسبت به دولت احمدی نژاد متفاوت تر است، خاطر نشان کرد: موضوعات و مسایل متفاوت شده است بطور مثال برجام در دوره احمدی نژاد وجود نداشت که فراکسیون اصولگرایان نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: چون موضوعات جدید ایجاد شده و اگر در دولت احمدی نژاد همین شکل مذاکرات مدیریت می شد یعنی اگر کار دست فردی مانند صالحی بود و وی قرار بود مذاکرات را مدیریت کند، طبعا با انتقادات گسترده فراکسیون اصولگرایان روبرو می شد.

**جبهه پایداری به دنبال ترسیم مسیر حرکت فراکسیون بر اساس مشی سیاسی خود

قاضی زاده هاشمی که خود عضو جبهه پایداری است و سابقه سخنگویی این حزب را دارد، درباره تاثیر تفکرات اعضای این جبهه در تصمیمات فراکسیون اصولگرایان می گوید: اعضای جبهه پایداری در کنار سایر تشکل های اصولگرا مانند جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در فراکسیون اصولگرایان حضور دارند و در تصمیمات این فراکسیون نیز تاثیرگذار بوده اند.

وی تصریح کرد: ولی چون موضوعات مطرح شده در فراکسیون بیشتر موضوعات کلان کشور بوده نه موضوعات اشخاص، ما (اعضای جبهه پایداری) تقریبا نظر کاملا هماهنگ و مشترکی با دوستانمان در جبهه انقلاب اسلامی داریم، بنابراین ما با یک همدلی بدون اینکه نظر سیاسی خود را مطرح کنیم، توانسته ایم تاثیرگذار باشیم.

اما به نظر می رسد تحرکات جبهه پایداری در فراکسیون اصولگرایان هدفی فراتر از تاثیرگذاری در آرای نمایندگان عضو داشته باشد و اعضای این حزب سیاسی تلاش می کنند تا مسیر حرکت فراکسیون اصولگرایان درگذشته و آینده را براساس مشی سیاسی خود ترسیم کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.