چاوشی:

رسانه‌ها و احزاب نقش بی‌بدیلی در استحکام مردم‌سالاری و دموکراسی دارند

رئیس ستاد انتخابات تهران گفت: رسانه‌ها در کنار احزاب نقش بی‌بدیلی در استحکام دموکراسی و مردم‌سالاری دارند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، سید شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران در همایش هم‌اندیشی مدیران و اعضای ستاد انتخابات استان تهران با مسئولان و اصحاب رسانه که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران که مهمترین دستاورد مردم ایران است، امروز در عرصه آزمون مهمی قرار گرفته است، گفت: پس از 37 سال از پیروزی انقلاب مردم ایران به دنیا نشان خواهند داد که هنوز به آرمانهای جمهوری اسلامی و آموزه‌های اصلی انقلاب اسلامی پایبند هستند.

چاوشی با بیان اینکه انتخابات فرصتی برای تجدید حیات سیاسی یک نظام و ملت است، ادامه داد: براساس قانون اساسی، اداره امور کشور باید با رأی مردم باشد بر همین اساس نیز ملت با سلیقه‌های خود به دو رکن جمهوریت و اسلامیت دوام و قوام می‌بخشند.

وی با تأکید بر اینکه صلاحیت ورود افراد به این عرصه خطیر را مردم تشخیص خواهند داد، تصریح کرد: هیئت‌های اجرایی و نظارت حداقل صلاحیت‌های پیش بینی شده در قانون را در مورد داوطلبان بررسی و اعلام می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات تهران با بیان اینکه ملت بزرگ ایران رفتار تمام مسئولان و نمایندگان خود را رصد می‌کنند، افزود: مردم نسبت به موضع‌گیری‌های نمایندگان و نحوه رعایت حقوقشان در جریان انتخابات داوری می‌کنند و لذا انتخابات برای قضاوت در مورد رفتار مسئولان برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد.

چاوشی با بیان اینکه هرچه سطح آگاهی، دانش و بینش مردم از سوی رسانه‌ها بالاتر رود، اشتباه در تصمیم‌گیری مردم کمتر خواهد شد، افزود: مردم با انتخابات به بیگانگان پیام خواهند داد که حامی نظام سیاسی خود هستند و سرنوشت کشورشان را در 4 سال آینده به نخبگان جدیدی می‌سپارند.

وی اظهار داشت: حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس صیانت از جمهوریت نظام اسلامی و بیانگر نقش، اراده و رأی مردم در شکل‌گیری مجلس است که تمام مقدرات کشور را در عرصه قانون‌گذاری باید به نیکی و درستی رقم بزنند همچنین اصلاح قوانین ناکارآمد و بازدارنده در مسیر توسعه کشور، رفع نواقص سیستم اداری فاقد بهره‌وری و مسدود کردن راه نفوذ بیگانگان از اهم وظایف آنها است.

رئیس ستاد انتخابات تهران با بیان اینکه رسانه‌ها  و مطبوعات رکن چهارم دموکراسی نامیده می‌شوند، گفت: امروز در عرصه سیاست و انتخابات عواملی مثل قدرت، پول و شبکه‌های اجتماعی رأی و اراده مردم را تحت تأثیر جدی‌ قرار داده اند لذا اگر از نقش سازنده و تاریخی مطبوعات و رسانه‌های رسمی و قانونی غافل شویم و امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنیم صدمات جبران ناپذیری بر پیکره دموکراسی وارد خواهد شد از این رو رسانه ها باید مشت کسانی را که با صرف پول‌های هنگفت می‌خواهند در حاکمیت نفوذ کنند باز کنند.

چاوشی با تأکید بر اینکه رسانه‌های عمومی باید حجم وسیعی از مخاطبان را جذب کنند، ادامه داد: هرچه از دامنه نفوذ رسانه‌های رسمی و قانونی کشور کاسته شود شاهد تأثیرگذاری عوامل منفی و شبکه‌های غیررسمی در آستانه انتخابات برافکار عمومی خواهیم بود که بسیار پرمخاطره است بر همین اساس سیاست‌گذاران خبری جامعه باید به موضوع اعتماد مردم فکر کنند زیرا اگر این سرمایه اساسی از دست رسانه‌های رسمی خارج شود جامعه متضرر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه داوطلبان با ارائه نقاط قوت خود به مردم به جای تخریب طرف مقابل فضای انتخابات را اخلاقی خواهند کرد، گفت: داوطلبانی که با بی‌خبری و در فضای مشوش و مه آلود رأی بیاورند مطمئنا در آینده به درد جامعه، اسلام و مسلمین نخواهند خورد.

رئیس ستاد انتخابات تهران با بیان اینکه مجلسی که در شرایط آگاهی پایین مردم جامعه شکل بگیرد مجلس کارآمدی نخواهد بود، تصریح کرد: این مجلس نخواهد توانست به رسالت خود در قانون‌گذاری و مشکلات کشور عمل کند و در نهایت چنین مجلسی به جای مشکل‌گشایی، خود مشکل آفرین خواهد شد.

چاوشی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند شبکه‌های اجتماعی را جایگزین رسانه‌ها و مطبوعات کند، ضعف حوزه رسانه در عمل به رسالت خود است یعنی اگر مخاطب مرادش را از روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی نگیرد به دنبال منابع دیگر خواهد رفت که شبکه‌های اجتماعی راحت‌ترین آنها است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید از جامعه در مقابل کارکردهای مخرب این شبکه‌ها محافظت کنند.

رئیس ستاد انتخابات تهران با بیان اینکه احزاب در کنار رسانه‌ها می‌توانند مهمترین نقش را در نهادینه شدن مردم سالاری دینی ایفا کنند، گفت: رسانه‌ها در کنار احزاب نقش بی‌بدیلی در استحکام دموکراسی و مردم سالاری دارند همچنین احزاب و رسانه‌ها با پیام‌هایی که به کل جامعه می‌دهند، می‌توانند مردم و حکومت را از بروز بحران‌ها آگاه کنند.

چاوشی روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات مردم درباره مسائل جامعه یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها دانست، گفت: نباید تحلیل و فهم خود را به مردم تحمیل کنیم بلکه باید قدرت تحلیل و فهم مردم را از طریق رسانه‌ها و احزاب افزایش دهیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وظایف مطبوعات گفت: طبق نظر ایشان رسانه‌ها وظیفه نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه را دارند و همچنین معتقدند که آزادی قلم و بیان حق مسلم مردم و مطبوعات است.

رئیس ستاد انتخابات تهران در ادامه گفت: مقام معظم رهبری معتقدند اگر جامعه‌ای مطبوعات آزاد و رشدیافته نداشته باشد خیلی چیزهای دیگر را از دست خواهد داد بنابراین وجود مطبوعات آزاد یکی از نشانه‌های رشد ملت است.

چاوشی با بیان اینکه افکار عمومی باید با مطبوعات هدایت شوند و اگر کسی غیرمسئولانه بخواهد این هدایت را بدست گیرد، یقینا خطا کرده است، تأکید کرد: اهمیت حضور در پای صندوق‌های رأی خبرگان کمتر از حضور در پای صندوق‌های مجلس شورای اسلامی نیست و هر دو انتخابات آزمون تاریخی برای ملت ایران است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیوند جمهوریت و اسلامیت در شاکله سیاسی نظام ما جدی است چرا که مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نمود مردم سالاری هستند، فقط با این تفاوت که در یکی از آنها قوانین اسلام صیانت و در دیگری خواسته‌ها و نیازهای عمومی جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.