اقتصاد مقاومتی از حرف تاعمل/تولید بدون کیفیت یعنی مزاح!!

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مدیریت مصرف باتاکید بر اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همراه با برنامه ریزی به ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش کیفیت و ارتقای آن در تولید کالا و خدمات موجب افزایش اعتمادعمومی شده و تبادل اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد؛ چنانچه با افزایش تقاضا، امکان افزایش تولید و بهره وری بیشتر فراهم شود اقتصاد در مسیر رشد خود را پیش می‌گیرد.

بنابر این گزارش اگر همه  عوامل و بستر های مناسب رشد و شکوفایی اقتصاد به درستی شناسایی و مورد توجه قرار گیرد این ظرفیت برای جامعه اسلامی که می‌خواهد خود را از هر گونه وابستگی اقتصادی رهایی بخشد و در برابر فشارهای بیرونی نیز مقاومت کند به درستی محقق می‌شود.

لازم به ذکر است که مسئولان نظام اسلامی خواهان جهاد اقتصادی وتولید ملی با بهره گیری از کار فکری و عملی توام با سرمایه ایرانی هستند بگونه ای که بتواند در برابر فشارهای بیرونی مقاومت و استقلال اقتصادی تحقق یابد.

ناظران اقتصادی نیز می‌گویند هدف از اقتصاد مقاومتی رسیدن به نقطه‌ای است که جامعه با تکیه بر منابع و سرمایه داخلی انسانی و مادی بتواند طوری از آسایش و رفاه بهره‌مند شود که دیگر نیازی به کالا و خدمات خارجی نباشد.

بر اساس این گزارش آن طور که متولیان امر مد نظر دارند اقتصاد مقاومتی در چارچوب جنگ نرم و پدافند غیر عامل تعریف می‌شود چرا که این امکان را به جامعه اسلامی می‌دهدتا اقتصاد یعنی ستون اصلی جامعه را به گونه‌ای بازسازی کند که هیچ عامل بیرونی و فشاری نتواند آسیبی به آن وارد سازد.

** اقتصاد مقاومتی و برجام در یک مسیر

اقتصاد دانان معتقدند در صورت هم افزایی اقتصادی مقاومتی و برجام می‌توان از فضای پس از توافق هسته‌ای برای ورود تکنولوژی و دانش فنی به کشور استفاده کنند؛ این رویکرد ضمن تقویت توان تولید داخلی، سهم تولیدات ایران از بازارهای منطقه ای را نیز بالا خواهد برد.

در یک نگاه کلی: در دوران پسا برجام تقویت بنیان‌های تولید و جلوگیری از تبدیل شدن به بازارهای بزرگ مصرفی می‌تواند زمینه حرکت جدی به سمت جهش تولید و صادرات را فراهم آورد، البته نقش استاندارد و رشد کیفیت در شکل دهی این شرایط نیز تعیین کننده است.

*** افزایش کیفیت زمینه ساز ورود به دروازه بازار جهانی

یکی از مهمترین پیش نیازهایی که موجب توسعه صنعتی کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند کیفیت کالای تولیدی است . مهمترین دلیلی که باعث حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های صنعتی کشور به بازار جهانی شده و رقابت آنها را در این بازارها میسر نکرده فقدان ویژگی‌های کیفی در محصولات تولیدی شان بوده است.

آن طور که ناظران اقتصادی می‌گویند سازمان های خدماتی باید درجهت افزایش اعتبار وارتقای جایگاه خود حرکت و خود را به درستی به مشتریان معرفی کنند؛ بهترین روش برای معرفی سازمان‌ها ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با رضایت مشتری است و دراین خصوص باید جلب رضایت مشتری و ارائه خدمات با کیفیت درجامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

سازمان‌ها اگر در جهت ارائه خدمات باکیفیت حرکت کنند توسعه و دوام شان تضمین خواهد شد و همین موضوع عاملی درجهت رقابت پذیری است.

دراین بین کیفیت نقش اساسی در وضعیت هر کشور ایفا کرده و موتور محرک رشد اقتصادی و آسایش مردم را فراهم می‌کند.

در پایان می‌توان این طور گفت؛ کیفیت در واقع مطابقت داشتن با الزامات مشتریان است و فقط مشتری تعیین کننده آن است.

باید اذعان داشت که نگرش درست به مفهوم کیفیت و درک رابطه عمیق آن با استراتژی و رقابت پذیری مهمتر از دانش و مهارت به کارگیری ابزار کیفیت آن است و ذکر این نکته که کیفیت گران نیست ولی گران بهاست خالی از لطف نیست.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
فرماندهی سیاستهای اقتصاد مقاومتی اصل است و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تجربه و بصیرت و حکمت آنرا ابلاغ فرمودند