در چه مواردی رجوع به مراجع تقلید دیگر جایز است؟

مقلد در مسائل شرعی می‌تواند به مجتهدی غیر از مرجع تقلید خود رجوع کند اما برای این کار محدودیت‌ها و شرایط خاصی وجود دارد.

آیت الله محمد علی گرامی قمی مرجع تقلید در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: خداوند در سوره الانبیاء قرآن کریم می‌فرماید «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» آنچه را که نمی‌دانید از آگاهان بپرسید، بنابراین شایسته است که مردم در زمینه سئوالات شرعی و احکام دینی از مجتهدین تقلید کنند و سئوالات خود را از آنان بپرسند.

این استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: اگر فردی مرجع تقلید نداشته باشد و به ارکان اصلی اعمال شرعی لطمه ای وارد کند، عبادات و اعمال او باطل خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نمونه نماز دارای پنج رکن اصلی (قبله، وقت، طهارت، رکوع و سجود) است که اگر به این پنج رکن آسیب برسد، فرد باید نماز را از زمانی که بالغ شده مجدد بخواند اما اگر ارکان اصلی را صحیح انجام داده دیگر تکرار نماز به خاطر نداشتن مرجع تقلید لازم نیست.

آیت‌الله گرامی قمی افزود: تبعیض در تقلید جایز است و یک فرد می‌تواند از چند مرجع، تقلید کند یعنی در برخی اعمال شرعی به یک مرجع تقلید رجوع کند و در برخی مسائل از مجتهد دیگری پیروی نماید.

در ادامه آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی با اشاره به بحث تبعیض در تقلید اظهار داشت: مقلد یک مرجع تقلید می‌تواند در صورت لزوم به یک مجتهد دیگر رجوع کند.

وی تصریح کرد: مقلد در مسائل شرعی می‌تواند به مجتهدی به غیر از مرجع تقلید خود رجوع کند اما به شرط آن که آن مرجع  مورد نظر، از نظر علم، تقوا و پرهیز‌کاری نسبت به مرجع خودش هم‌طراز یا برتر باشد.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی خاطرنشان کرد: داشتن چند مرجع به این معنا که در صورت احتیاج بتواند به آن‌ها رجوع کند اشکالی ندارد، اما این تقلید نباید هوای نفسانی را در پی داشته باشد یعنی فرد ببیند که کدام مجتهد در مسائل شرعی آسان می‌گیرد و از آن تقلید کند، چنین کاری صحیح نیست و به تعبیری مقلد نباید به دنبال منافع خود باشد.

این استاد سطوح عالی حوزه افزود: اختلاف نظرهایی که در حوزه احکام دینی بین علما وجود دارد ناشی از اختلاف روایات، اختلاف اجماع علما و اختلاف در برداشت از حدیث و روایت است که برخی حکم وجوب یا مستحب و حرام را برای مسائل شرعی صادر می‌کنند.






برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صبا
۰۹:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام وقت به خیر
مرجع تقلید من آقای مکارم شیرازی هستن میخوام به آیت الله سیستانی تغییر بدم به من گفتن که اقای سیستانی باید اعلم تراز اقای مکارم باشن وحالا سوال من از شما اینه که ایا آقای سیستانی از آقای مکارم شیرازی اعلم تر هستن؟ یا مساوی هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۰۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
اگر مرجع بنده عید فطر اعلام نکرده باشد اما مرجعی دیگر عید را اعلام کرده باشد. آیا من میتوانم از مرجعی که عید را اعلام کرده پیروی کنم و روزه نگیرم؟