هیس! صدای موزه‌ها را می‌شنوید؟

بی‌توجهی مردم و به حضور جوانان به موزه‌ها و ناآگاهی آن‌ها نسبت به سرگذشت کشورشان همیشه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده ونیازمند یافتن راه‌حل های درست و موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما می‌دانیم که رفتن به موزه شرایطی دارد که تابع اصول ویژه است و از این لحاظ تا اندازه زیادی به رفتن به تئاتر شباهت دارد؛ زیرا در هر دوی این موارد ما پس از تصمیم‌گیری در مورد رفتن به یک مکان فرهنگی، مروری بر سبک، نوع فکر و روحیه خودمان می‌کنیم و با توجه به آن دست به انتخاب می‌زنیم؛‌ حالا اگر یک تماشاگر خاص باشیم و نکات ویژه‌ای چون کارگردان، ‌نمایشنامه‌نویس، ‌بازیگر، دکور و محل اجرا برایمان مهم باشد، پیش از رفتن به تئاتر سعی می‌کنیم که اطلاعات مرتبط را به دست بیاوریم تا از وقت خود بهترین بهره را ببریم و بر اساس آن چیزی که دیده‌ایم، اظهارنظری بکنیم.

در اینجا باید گفت اگر چه همه ما به قوانین تماشای یک اثر نمایشی آگاهی داریم؛ اما معمولا با شکستن سکوت سالن‌های اجرای تئاتر و بی‌توجهی به اصل نظافت این سالن‌ها نشان می‌دهیم که توجهی به داشته‌های فرهنگی خودمان هم نداریم.

حال در قیاس تماشاگران تئاتر و بازدیدکنندگان موزه‌ها متوجه می‌شویم که کسانی که آداب و رسوم بازدید موزه‌ها را نادیده می‌گیرند و فرهنگ عمومی خودشان را زیر سوال می‌برند، همان‌هایی هستند که سالن‌های تئاتر را تخریب کرده و با برهم زدن آرامش دیگران محیط‌های فرهنگی را تبدیل به متروکه‌هایی می‌کنند که روزی محل رفت و آمد اهالی فرهنگ و هنر بوده‌اند.

امروزه اما گروهی که در ظاهر فرهنگی به نظر می‌رسند، یادگاری‌های عاشقانه‌ای بر روی دیوار تئاتر شهر و اماکن تاریخی همچون تخت جمشید می‌نویسند و با این کار روی دیگران را سفید می‌کنند.
در این میان اگر نگاهی به اقدامات دست اندرکاران فرهنگ کشورمان بیندازیم، متوجه می‌شویم که به طور مثال حرکتی که این روزها با عنوان بازدید هدفمند دانش‌آموزان از موزه‌ها اجرا می‌شود، گام نخست پرورش فرهنگ دوستانی است که به داشته‌های فرهنگی خود توجه می‌کنند و این امر سازنده آینده کشور و حافظ گذشته آن خواهد بود.

در نتیجه باید گفت توجه فرهنگ‌دوستان و فرهنگ‌سازان کشور به نظافت اماکن فرهنگی و تاریخی چون سالن‌های تئاتر و موزه‌هایی مانند موزه‌ رضا عباسی، زمینه‌ساز دیدی هستند که ما در آینده به کشورمان خواهیم داشت و این همان انتقال فرهنگی است که در ابتدا باید از خودمان شروع شود. پس به خاطر داشته باشیم که هر اصلاح رفتاری را باید از خودمان شروع کنیم و سپس آن را به جامعه انتقال دهیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.