خبرگزاری فرانسه: اعدام شیخ نمر خشم شیعیان را برانگیخت

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اهداف شیخ نمر و واکنش شیعیان به اعدام وی را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اعدام شیخ نمر النمر -روحانی شیعه در عربستان سعودی - و چهل و شش نفر دیگر ، خشم جهان تشیع را بر انگیخته است. شیخ نمر النمر، منتقد سرسخت حکومت  سعودی ها و از چهره های برجسته جنبش اعتراضی به حکومت آل سعود در شرق عربستان بود.

در این گزارش آمده است: این روحانی شیعه، چهره برجسته جنبش اعتراضی بر ضد سلطنت سعودی بود که جرقه های اعتراضات وی در سال دو هزار و یازده در شرق عربستان زده شد. اکثریت ساکنان این منطقه شیعیانی هستندکه معتقدند در کشور عربستان با نود درصد جمعیت سنی، به حاشیه رانده شده اند. 

شیخ النمر در یکی از سخنرانی های خود می گوید: "ما چه می خواهیم؟ ما می خواهیم که مردم بتوانند انتخاب کنند که چه کسی بر آن ها حکومت کند. ما نمی خواهیم خاندان آل سعود را انتخاب کنیم. این حق و البته وظیفه ماست که آن ها را انتخاب نکنیم. ما نمی خواهیم آل سعود بر ما حکومت کند. چگونه می توانیم آن را انتخاب کنیم در حالی که فرزندان ما را می کشد؟"

نگارنده گزارش می‌افزاید: شیخ النمر در ژوئیه 2012 در جریان تظاهراتی دستگیر شد و در اکتبر 2014 به فتنه گری و نافرمانی از پادشاه و حمل سلاح متهم شد. دولت عربستان سعودی روز شنبه در پیامی که در تلویزیون پخش شد اعدام وی همراه با چهل و شش نفر دیگر را اعلام کرد. این اعدام خشم ایران، قدرت شیعه و رقیب بزرگ عربستان سعودی در منطقه را برانگیخته است. 


انتهای پیام/

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار