چرا استفاده از ترکیبات گیاهی در لوازم آرایشی کم است؟

کالاهای آرایشی و بهداشتی علاوه بر تهدیدات فرهنگی و اجتماعی ، خطرات جبران ناپذیری بر سلامت مردم دارد بطوریکه ضررهای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی قاچاق به دلیل استمرار در مصرف روزانه، می‌تواند به مراتب بیشتر از داروهای قاچاق، سلامت مردم را تهدید کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه ایران یکی از پر مصرف ترین بازارهای لوازم آرایشی را در دنیا دارد و وقتی هم که یک کالای پرفروش و پر مصرف می شود، باید منتظر انواع تقلبی آن بود. کالای تقلبی وقتی در مورد اقلام دارویی، بهداشتی، خوراکی و خلاصه هرچه که به سلامت انسان ها مرتبط است نباشد، شاید بتوان تحملش کرد و فقط ناراحت زیان مالی اش بود اما وقتی کالایی وارد بازار می شود که با سلامت ما ارتباط مستقیم دارد، دیگر نمی توان دست روی دست گذاشت و گفت: فلان تومان ضرر کردیم! اینجا شاید مصرف یک کالای تقلبی به ازدست دادن سلامت مان منجر شود.

مصطفی اسماعیلی معاون مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که آمار ابتلا به سرطان در دنیا رو به افزایش است، بیان کرد: دنیا به استفاده از محصولات ارگانیک و گیاهی روی آورده است که قیمت این محصولات بسیار بالا است.

سرطان زایی لوازم آرایش،دروغ یا راست؟
اسماعیلی معاون مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص اخباری که راجع به سرطان زایی لوازم آرایشی شنیده می شود، گفت: بهتر است افراد  از محصولاتی استفاده کنند که ترکیبات گیاهی آن ها بیشتر است زیرا محصولات حاوی ترکیبات گیاهی عوارض کمتری نسبت به شیمیایی دارند. 

وی تاکید کرد: البته نباید این نگرانی در مردم ایجاد شود که با مصرف این محصولات به سرطان مبتلا می شوند زیرا بر اساس استانداردهای اروپا فرمولاسیون تمام محصولات کنترل می شود. به عبارت دیگر آزمایشگاه های مختلف بعد از اطمینان از صحت محصولات، اجاز ورود به آن ها را می دهند.

اسماعیلی گفت: هرچند که نمی توانیم بگوییم در رژلب سرب نیست اما میزان آن در حد مجاز است.باید توجه کرد با وجود کنترل دوز و حدود مجاز هر ماده ،استفاده از این محصولات در طولانی مدت می تواند آسیب رسان باشد و به فرد صدمه بزند.

لوازم آرایش خوراک چمدان های قاچاق
معاون مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی بهداشتی با بیان این که متاسفانه بخشی از محصولات آرایشی بهداشتی قاچاق است خاطر نشان کرد: معمولا محصولات قاچاق دو حالت دارند: یا از تولید کننده اصلی هستند و از طریق قاچاق وارد کشور می شوند، یا اجناس تقلبی هستند که خطرناک به حساب می آیند.

وی اضافه کرد:به طور کلی ما نه محصولات نمونه اصلی قاچاق را توصیه می کنیم و نه محصولات فیک و تقلبی را.توصیه می کنیم افراد محصولاتی را خریداری کنند که شناسه اصالت داشته باشند.

برندهای بین المللی در بساط دستفروشان
وی ادامه داد: خرید کردن از مکان های معتبر بسیار اهمیت دارد، زیرا میزان آلاینده های محصولات تقلبی بالاست.به طور مثال داروخانه ها که مجوز فعالیت دارند و نظارت های کافی بر آن ها انجام می شود از جمله محیط های عرضه معتبر محسوب می شوند. همچنین مراکزی که از اصناف به آن ها پروانه کسب داده می شود و در واقع محصولات را از مسیر قانونی به دست مصرف کننده می رسانند نیز می توان خرید کرد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که افراد لوازم آرایشی بهداشتی را از دستفروش ها خریداری نکنند زیرا آن ها یک سری برندهای تقلبی بین المللی را با قیمت های بسیار پایین می فروشند.

دختران نوجوان خوره لوازم آرایش
معاون مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی بهداشتی با اشاره به این که ایران بعد از عربستان دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در منطقه است گفت: شاید بتوانیم بگوییم که حتی محصولات عربستان هم به ایران ورود پیدا می کند، بنابراین لزوم برداشتن قدم هایی در حوزه مسائل فرهنگی کاملا احساس می شود و باید متولیان فرهنگ در این راستا قدم بردارند.

اسماعیلی بیان کرد: متاسفانه سن مصرف لوازم آرایشی بسیار کم شده و در حال حاضر به زیر 13 سال رسیده است که این موضوع فاجعه است چرا که مصرف کشورهای اروپایی که خودشان هم تولیدکننده برندهای معتبر هستنند نسبت به جمعیتشان کمتر از کشور ما است.

خبر خوش برای طرفداران برندهای آرایشی در راه است
معاون مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی بهداشتی اظهار کرد: انجمن صنایع شوینده بهداشتی آرایشی ایران ، جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو هم در شرف امضای تفاهم نامه ای برآمده اند که طی آن بسته حمایتی برای تولیدکننگان این محصولات در نظر گرفته شده است.علاوه بر این چندین جلسه هم در این خصوص تشکیل شده است. 

وی افزود: نمی توان برای اجرای بسته حمایتی زمان مشخصی را اعلام کرد اما سعی داریم سریع تر این اتفاق بیفتد. البته به دلیل برداشته شدن تحریم ها هم برندهای معتبر به این فکر هستند که محصولات خود را وارد ایران کنند که این کار به اشتغال زایی نیز کمک می کند.

این کارشناس اضافه کرد: در حال حاضر آماری از این که چه میزان از لوازم آرایشی بهداشتی دارای ترکیبات گیاهی است در دست نیست. اما آنچه مسلم است این است که در این بخش تولیدات کشور کم است البته کشور ما در صنایع شوینده و بهداشتی قوی تر است به طور مثال مانند شامپوهای سر و بدن که فرآورده های گیاهی در آن ها نیز وجود دارد در کشور تولید می شود.


گزارش از ریحانه هرندی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار