همدان؛

مسمومیت 105 نفر در همدان با گاز مونواکسید کربن

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه گفت: تا پایان آذرماه امسال، 105 نفر در همدان با گاز مونواکسید کربن مسموم شده‌اند و یک نفر نیز به این علت جان خود را از دست داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از همدان؛حبیب معصومی افزود: در مدت مشابه سال گذشته، 75 نفر بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن مسموم و پنج نفر نیز به این علت جان باختند.

وی با بیان اینکه آمار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن از ابتدای دی ماه در استان بشدت افزایش یافته است، ادامه داد: بیشترین علت این مسمومیت‌ها در استان همدان، استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد و نصب غیر اصولی این وسایل است.

معصومی با اشاره به اینکه گاز سمی مونواکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می‌تواند سبب مسمومیت تنفسی و مرگ شود، خاطرنشان کرد: این گاز بی‎رنگ و بی‌بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می‌شود.

وی هشدار داد: مونواکسیدکربن بویژه در فصل‎های سرد سال به دلیل استفاده از بخاری، آبگرمکن، اجاق گاز غیر استاندارد یا استفاده از سیستم تهویه نامناسب(دودکش) و همچنین نصب نکردن صحیح آنها و سهل‎انگاری مصرف‌کننده، جان افراد را می‌گیرد.

معصومی افزود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش پیش از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ دربسته به مدت طولانی، پرهیز از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیر کرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

وی، سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که به تشنج، بیهوشی و مرگ منجر می‎شود را از نشانه‌های هشداردهنده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه اضافه کرد: توصیه می‌شود افراد هنگام مواجهه با وضع مسمومیت، با خاموش کردن وسیله گرمازا، در و پنجره‌ها را باز کنند و فرد مصدوم را سریع از فضای آلوده به هوای آزاد منتقل کنند و با اورژانس 115 تماس بگیرند.

انتهای پیام/پ

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.