گوش به زنگ گوش‌هایتان باشید

تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که گاهی اوقات عزیزتان کلمات را درست متوجه نمی‌شود و موقع بیان کلمات آن‌ها را اشتباهی بیان می‌کند که گاهی اوقات شما را به خنده وا می‌دارد آیا می‌دانید پشت این خنده‌ها چه عواقبی عزیزتان را تهدید می‌کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصور اینکه روزی نتوانم صدای عزیز‌ترین کسانم را بشنوم هم حتی دردناک است چه برسد به آنکه آن روز را تجربه کنم. وقتی صدایی را نمی‌شنویی قطعا پاسخی برای سوال‌ها نمی‌توانی داشته باشی و به مرور زمان زبان صحبت کردن هم دچار مشکل می‌شود. 

زبان قسمتی از بدن است که با آن می‌توانی در خانه، اجتماع و محل کار خود با افراد صحبت کنی وقتی نتوانی صدایی را بشنوی پس صحبت کردن هم پیامدهایی در پی دارد. ممکن است اشتباه حرف بزنی یا کلمات را اشتباه بگویی یا حتی در بعضی موارد مورد تمسخر افراد قرار می‌گیری.
 
دکتر عرفانی متخصص گوش و حلق گفت: میزان کم شنوایی مادر زادی در نوزادان ۱ تا ۳ نوزاد در هر هزار زایمان است یعنی ۱ در هزار تا ۳ در هزار و بین ۲ تا ۴ درصد در هر نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نیازمند بستری است، بحث کم شنوایی وجود دارد. 
نسل‌هایی که با ازدواج فامیلی به فنا می‌روند! 
دکتر عرفانی درباره ازدواج‌های فامیلی اظهار داشت: کم شنوایی کودکان در بسیاری از موارد زمینه‌های ارثی دارد که خوشبختانه امروزه در بسیاری از بیمارستان‌های ما تسهیلاتی فراهم شده که نوزاد در روزهای نخست زندگی شنوایی‌اش چک شود. این بسیار کمک رسان است برای اینکه یک غربالگری برای بررسی شنوایی در انسان در سالهای نخست زندگی انجام شود. در کسانی که ازدواج‌های فامیلی انجام می‌دهند یا در خویشاوندان گذشته‌ای از کم شنوایی مادر زادی دارند اندیشیمندانه است که این کار به دقت انجام شود. بیشتر این بیماری‌های کم شنوایی مادرزادی بیماری‌های اوتوزوم مغلوب هستند. به این مفهوم که در نسل‌هایی رخ می‌دهند اما نه همیشه. مانند: ژن مغلوب فامیلی. در این موارد بررسی شنوایی با آزمونی به نامABR برای بررسی شنوایی بسیار کمک رسان است. 

وی در ادامه اظهار کرد: زایمان زودهنگام، زردی شدید هنگام تولد، بیماری‌های ناهنجاری مادرزادی سر و گردن، و وزن بسیار پایین نوزاد، ویژگی‌هایی هستند که باید سخت‌گیرانه شنوایی نوزاد بررسی شود. 

وقتی گوش شنوا داری راحت‌تر هم حرف می‌زنی! 
وی افزود: شناخت کم شنوایی در ۶ ماه نخست بسیار سرنوشت ساز است چرا که شناخت کم شنوایی پس از این زمان به گویش و مهارت‌شناختی شنوایی فرد آسیب می‌زند و اگر پیش از این ۶ ماه ما دریابیم این کم شنوایی با پیگیری به هنگام و بهره‌مندی از ابزارهای کمک شنوایی مانند سمعک، گوش‌یاری‌شناختی شنیداری و زبان و گویش نوزاد را نجات می‌دهیم. 

دکتر عرفانی در ادامه اظهار داشت: با توجه به صنعتی شدن جامعه‌ و افزایش نقش خودرو‌ها و کار در بخشهای صنعتی آلودگی‌های صوتی افزایش پیدا کرده پیرو این مسئله باید بگوییم که گوش ما آسان‌تر دچار آسیب‌های شغلی و محیطی پیامد این افزایش آلودگی صوتی می‌شود. 

اگر می‌خواهید روزی کر نشوید پایتخت را ترک کنید
پیش از این آلودگی هوا خیلی توجه مردم را به خود جلب می‌کرد، حال ما می‌خواهیم آلودگی صوتی را هم به چالش بکشیم، اصوات اولین کاری که می‌کند ما را با دنیای اطرافمان ارتباط می‌دهد یعنی در واقع پل ارتباطی ما با جهان اصوات یا صدا‌ها هستند که اگر با مخاطره مواجه شوند عواقبی دارند که موجب از بین رفتن گفتار و زبان گویش ما می‌شود. 

دکتر عرفانی در این باره گفت: سر و صدای بالا‌تر از ۸۵ دسیبل در زمانهای گوناگون توانایی آسیب به شنوایی یکایک ما را دارد. گفته می‌شود که برخوردهای پیوسته با سر و صدای بالا‌تر از این انرژی صوتی به کاهش شنوایی گذرا و‌ گاه پایدار خواهد انجامید. بنابراین بسیار هشدار داده می‌شود که در برابر سر و صدای بالا چه در محیط چه در پیشه شغل، خویشتن‌دار و مراقب‌باشیم. 

وی در ادامه گفت: در صورتی که آگاه باشیم بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی خوشبختانه امروزه نیازمند چک شنوایی کارکنانشان هر چند‌گاه یک‌بار هستند. این به آنجا خواهد انجامید که افت شنوایی شناسایی به هنگام شود و از افزایش ناخواسته‌ آن پیشگیری شود. بهره بردن از محافظ‌های گوش مانند گوشی‌ها، برای کاهش این کم شنوایی کارآمد است. 

لوزه، بحران خاموش در بدن کودکان
بیماری‌های عفونی بیماری‌هایی هستند که در جوانی و میانسالی افراد را گرفتار می‌کنند و اگر آن‌ها را در کودکی شناسایی کنیم برای مقابله یا درمان مسلح‌تر خواهیم بود. 

دکتر عرفانی با اشاره به بیماریهای عفونی اظهار داشت: بیماری‌های مانند شکاف کام، به تجمع مایع در پس پرده گوش منجر می‌شود همین رخداد در عفونت پیاپی راه هوایی فوقانی و‌ گاه بزرگی لوزه سوم رخ می‌دهد که به کم شنوایی منجر می‌شود. 

وی افزود: درمان با از میان برداشتن مشکلات زمینه‌ای پرهیز آلاینده‌ها، پیشگیری از سرما خوردگی‌های مداوم، به بهبود خواهد انجامید و اگر بهبود به اندازه رخ ندهد اندیشمندانه است که درمان‌های جراحی هم به آن افزوده شود تا شنوایی آسیب پایدار نبیند. 

از کنار سرماخوردگی به هیچ وجه ساده نگذرید
افراد می‌توانند به هنگام سرماخوردگی یا بیماری‌هایی که به نظرشان جزیی و پیش پا افتاده است، مقابله کنند. چه بهتر که پیشگیری کنیم تا درمان. قطعا درمان بیماری‌های گوش دردناک خواهد بود. بیماری‌هایی که با تنفس ما در ارتباط است تاثیرات بسزایی از خود بر روی سیستم تنفسی و شنوایی به جای می‌گذارد. 

دکتر رزم پا با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در ایجاد آسیب در گوش موثر است، اظهار کرد: شایع‌ترین مشکلی که در کودکان به وجود می‌آید عفونت‌های فوقانی تنفسی است که معمولا بر گوش اثر گذاشته و کودک را کم شنوا می‌کند. 

وی ادامه داد: اوتیت حاد گوش میانی در کودکان شایع است اوتیت جمع شدن مایع پشت پرده گوش، بیمارانی که دچار آلرژی هستند یا لوزه سوم آن‌ها بزرگ است دچار این بیماری در گوش میانی می‌شوند. 

سر به سر گوش‌هایتان بگذارید! گوش هم تهویه می‌خواهد...! 
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اصوات یا هوایی که وارد گوشتان می‌شود از چه مرکزی عبور می‌کند تا ما بتوانیم به راحتی و سهولت صدا‌ها را بشنویم؟ 

دکتر رزم پا با اشاره به عملکرد شیپور استاش یا همان تهویه گوش اظهار داشت: شیپور استاش لوله‌ای است که تهویه گوش میانی را به عهده دارد وقتی عملکرد این لوله دچار مشکل شود عفونت‌های مکرر می‌کند و دچار بیماری می‌شود. 

وی ادامه داد: بحث اختلال عملکرد شیپور استاش در گوش میانی کودکان به علت بزرگی لوزه سوم است و عفونت‌های مکرر در گوش کودکان منجر به جمع شدن مایع گوش در گوش میانی می‌شود و باعث کم شدن شنوایی در کودکان می‌شود. 

قند به تارهای صوتی‌تان حمله می‌کند
شایع‌ترین بیماری که در حال حاضر اغلب افراد چه جوان چه کودک و چه بزرگسالان با آن درگیر می‌باشند بیماری دیابت است که یک بیماری زمینه‌ای با پیامدهای فراوان می‌باشد که از جمله آسیب‌های چشمی، کلیوی و زخم پا از شایع‌ترین عوارض این بیماری است اما جدید‌ترین آسیب آن هم می‌تواند آسیب بر روی گوش افراد باشد که سهل انگاری در این مورد موجب کم شنوایی یا عفونت گوش می‌شود. 

دکتر عرفانی با اشاره به اینکه دیابت هم می‌تواند به گوشمان آسیب برساند، اظهار داشت: دیابت بیماری است که عروق کوچک را تنگ می‌کند و همه اعصاب ما، رگهای کوچکی دارند که به تنه عصب خونرسانی می‌کنند و آن را زنده نگه می‌دارند دیابت این توانایی را دارد که بسیاری از عصب‌های حسی ما را در بدن درگیر کند و البته عصب شنوایی و تعادل و هسته‌های مغزی تفسیر شنوایی و تعادل که برای گوش ما هستند از این آسیب پیامد تنگ شدن رگهای کوچک در اثر بیماری قند در امان نیستند. 

 وی در پایان گفت: خوشبختانه هنوز آمار گسترده‌ای از اینکه به صورت اقتصادی دیابت بتواند تنها بر شنوایی اثر منفی بگذارد به دست نیامده اما این هر گز بدان مفهوم نیست که توانایی بیماری را در آسیب رساندن به شنوایی و کاهش آن هرگز دست کم نگیریم. 

آسیبهای گوش در کودکان یکی از آسیب‌های جدی است که باید بزرگسالان و پدران و مادران به آن توجه داشته و با سهل‌انگاری و جدی نگرفتن این عارضه از کنار آن عبور نکنند و حتما در هنگام به وجود آمدن کوچک‌ترین آسیبی در گوش فرزند خود اقدام به درمان‌های خانگی نکنند و کودک را برای درمان نزد پزشک ببرند. 

گزارش از آذر رجبی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار