تقویم امروز فوتبال

بدلباس ترین دروازه بان تاریخ،دستکش هایش را آویخت

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات دنیای فوتبال در تاریخ ۱۹ دی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،در تقویم فوتبالی امروز ، اتفاقات فوتبالی ۱۹ دی (۹ ژانویه ) را مرور میکنیم.

۹ ژانویه ۲۰۰۴، خورخه کامپوس دروازه بان تیم ملی مکزیک و یکی از عجیب ترین دروازه بانان فوتبال ، اعلام بازنشستگی کرد. او متولد سال ۱۹۶۶ است و فوتبال حرفه ای خود را از سال ۱۹۸۸ و در تیم یونیورسیاد ناسیونال مکزیک آغاز کرد. پست اصلی وی دروازه بان بود اما گاهی در تیمهای باشگاهی اش در خط حمله هم بازی میکرد. حتی گاهی در میانه های بازی هم مربی او را به خط حمله میفرستاد و شخص دیگری را به دروازه انتقال میداد که حاصل آن این شد که کامپوس در دوران بازیگری اش ۳۴ گل بزند. البته شهرت او نه به خاطر گلهای زیادش بلکه به دلیل لباس های رنگارنگ و عجیبی که میپوشید است. او این لباس ها را خودش طراحی میکرد و در مسابقات میپوشید. وی یکی از کوتاه قامت ترین دروازه بانان جهان هم بود اما با شیرجه ها و آمادگی بدنی خوبی که داشت ، این ضعف را جبران میکرد. خورخه کامپوس ۱۳۰ بازی ملی در تیم ملی مکزیک انجام داد و در جامهای جهانی ۹۴ و ۹۸ دروازه بان اول مکزیک بود. بالاخره این دروازه بان عجیب ، ۱۲ سال پیش در چنین روزی ، دستکش های رنگارنگش را آویخت.

۹ ژانویه ۱۹۰۰، ۹ نفر از ورزشکاران شهر رم، باشگاه لاتزیو را تاسیس کردند. این باشگاه ابتدا مخصوص دو میدانی بود اما یک سال پس از تاسیس ، تیم فوتبال را هم راه اندازی کردند و لاتزیو به اولین تیم فوتبال در شهر رم تبدیل شد. لاتزیو در سال ۱۹۰۲ اولین مسابقه رسمی فوتبال را انجام داد که توانست حریفش را سه بر صفر شکست دهد. رنگ پیراهن این تیم آبی آسمانی انتخاب شد که الهام گرفته از نماد یونان باستان است و لوگوی این باشگاه هم آبی و سفید است که از پرچم کشور یونان گرفته شده. لاتزیو در ایتالیا لقب بیانکوچلستی را دارد و نماد این باشگاه عقاب است. آنها اولین قهرمانی خود را در سال ۱۹۵۸ به دست آوردند که قهرمان کوپا ایتالیا شدند. این باشگاه فقط دو بار و در سالهای ۱۹۷۴ و ۲۰۰۰ توانست قهرمان سری آ شود.

۹ ژانویه ۲۰۰۱، اسون گوران اریکسون ، لاتزیو را ترک کرد و هدایت تیم ملی انگلیس را برعهده گرفت. این مربی سویدی از سال ۱۹۹۷، هدایت لاتزیو را بر عهده گرفت و یکی از موفقترین سرمربیان تاریخ این باشگاه بود. اریکسون در همان سال اول حضورش روی نیمکت لاتزیو ، این تیم را قهرمان جام حذفی ایتالیا کرد و به فینال جام یوفا رساند اما در فینال از اینتر میلان شکست خوردند. او همچنین در سال ۲۰۰۰ لاتزیو را قهرمان سری آ کرد. عنوانی که این تیم فقط یک بار دیگر و در سال ۱۹۷۴ آن را به دست آورده بود. اریکسون لاتزیو را به یکی از قدرتمندترین تیمهای اروپا تبدیل کرد و به همین دلیل به وی پیشنهاد هدایت تیم ملی انگلیس را دادند. او هم این پیشنهاد را قبول کرد و قرار شد در انتهای فصل سرمربی انگلیس شود. اما او تا انتهای فصل صبر نکرد و در نیم فصل از بیانکوچلستی جدا شد و سرمربی سه شیر ها شد.

۱۹ دی ۱۳۷۸، تیم ملی ایران در دیداری دوستانه در آمریکا به مصاف مکریک رفت که دو بر یک شکست خورد. تک گل شاگردان پورحیدری را ، علی دایی به ثمر رساند.

۱۹ دی ۱۳۸۸، علی دایی برای نخستین بار روی نیمکت پرسپولیس نشست. دایی در اولین تجربه مربیگری در پرسپولیس ، برابر ذوب آهن با نتیجه یک بر یک متوقف شد. ابتدا محسن خلیلی تیم دایی را پیش انداخت اما در دقیقه ۸۷، ذوب آهن گل مساوی را وارد دروازه سرخپوشان کرد.

۹ ژانویه ۱۹۷۸، جنارو گتوزو هافبک جنگنده ایتالیایی متولد شد. گتوزو فوتبال خود را از پروجا آغاز کرد و پس از حضور در تیمهای رنجرز و سالرنتینا در سال ۱۹۹۹ به تیم میلان پیوست. او به دلیل تعصب و جنگندگی که در میدان داشت ، به سرعت محبوب شد و هواداران زیادی پیدا کرد. گتوزو در میلان افتخارات زیادی را کسب کرد و در سال ۲۰۱۲ از این تیم جدا شد و به سیون سوییس پیوست. او پس از یک سال حضور در این تیم از فوتبال خداحافظی کرد. گتوزو در تیم ملی ایتالیا نیز همانند میلان موفق بود و یکی از ارکان اصلی قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶، بود.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار