کافه کتاب/163

شاعر و مخاطب منطبق با یکدیگرند

شاعر کودک و نوجوان باید خود را با سطح زبانی و فکری مخاطبش انطباق دهد.

شاعر و مخاطب منطبق با یکدیگرندحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدتقی پورمتقی شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان که بیش‌تر به نام تقی متقی او را می‌شناسیم از جمله شاعران بزرگسالی است که قلبش برای کودکان می تپد. وی در سال 1340 در یکی از روستا‌های گیلان به نام «آلمان» به دنیا آمد. دوران دبیرستان را در گیلان به اتمام رساند و پس از آن به قم رفت و طلبگی را ادامه داد. از آثار متقی می‌توان به ریحانه خانم، ابر‌های دوره گرد، آواز‌های ارغوانی، شرشر شعر بارون اشاره کرد. 

*آقای متقی شعر سرودن را به طور جدی از چه سالی شروع کردید؟

من شعر گفتن را از سال 57 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی شروع کردم.

*چه چیزی شما را به سمت شعر آن هم از نوع انقلابی کشاند؟
با پیروزی انقلاب اسلامی من احساس کردم باید شور و شوق پدید آمده از سوی مردم را به گونه‌ای بازگو کنم، از همان موقع شروع به نوشتن کردم و این احساس هر روز در من بیشتر می‌شد به همین دلیل بدون اینکه راهنمایی داشته باشم، لنگان لنگان ادامه دادم تا به مطبوعات و در نهایت به قم و فعالیتم در این شهر رسیدم.

*چرا حوزه کودک و نوجوان را برای کار انتخاب کردید؟
من سال‌ها در زمینه شعر بزرگسال فعالیت کردم اما به دلیل اینکه از همان ابتدا به شعر کودک علاقه‌مند بودم از سال 64 به سمت حوزه شعر کودک  و نوجوان رفتم.
 
*ارتباط کار‌های تحقیقی و پژوهشی شما با کار کودک و نوجوان در چیست؟
من در سال 64 وارد حوزه جهت تحصیل در رشته طلبگی شدم، همان‌طور که می‌دانید این رشته نیاز‌مند تحقیقات و پژوهش‌های فراوان است از طرف من هم بسیار به نویسندگی علاقه‌‌مند بودم و علاوه بر این به کار‌های ویرایش ترجمه، پژوهش و ... پرداختم.

*آقای متقی در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟
من در حال حاضر مدیر یک مرکز پژوهشی که وابسته به جهاد کشاورزی است، هستم. در کنار همه این‌ها کار‌های پژوهشی، همکاری با برخی دانشنامه‌ها، ویرایش، نقد ادبی و... را بر عهده دارم.

*امروز شاعران ما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
اگر مشکلات اقتصادی را در نظر بگیریم این مسئله دامن‌گیر بسیاری از نویسندگان و فعالان ادبی است. ولی اگر بخواهیم.
 
معضلات دیگر را در نظر بگیریم مطالعه پائین شاعران است. شاعران قدیم، بیشتر حکم و فیلسوف بودند  و نسبت به علوم زبان خود تسلط کامل داشتند ولی گویی شاعران امروزه خیلی این امر مهم را جدی نمی‌گیرند. در این عرصه کسانی موفق‌اند که اهل دانش و مطالعه‌اند.

*تفاوت کار حوزه کودک و نوجوان با دیگر حوزه‌ها چیست؟
کسی که برای گروه بزرگسال شعر می‌گوید از جهت احساسات و عواطف به آن‌ها نزدیک است. اما وقتی یک شاعر بزرگسال می‌خواهد برای کودک یا خردسال و نوجوان شعر بگوید باید خودش را محدود کند، زیرا با مخاطبی رو به رو است که در واقع از جهت ذهنی، زبانی، ادراک و ... در مرحله نازل‌تری قرار دارد، طبیعتاً شعر کودک و نوجوان باید خودش را منطبق با این سنین کند و سطح زبانی، فکری و احساسی خود را پائین بیاورد.

*نیاز کودک و نوجوان ما در درجه اول چه چیزی است؟
کودک و نوجوان امروز با کودک و نوجوان سال‌های قبل تفاوت دارد. پیشرفت علوم و ارتباطات، وجود ابزار‌های جدید در دست کودکان و هوش و درک بالای آن‌ها نسبت به کودکان گذشته تغییر کرده، از  همین رو شاعر  نباید از این قافله عقب بماند و باید با مخاطب خود منطبق شود.

*از نظر شما جایگزین دیگری برای کتاب می‌توان در نظر گرفت؟
کتاب همیشه جایگاه خاص خودش را دارد هیچ رسانه‌ای شاید به منزله این نباشد که ما کتابی‌ را در دست بگیریم و ورق بزنیم، امروزه می‌توانیم بسیاری از مطالب را از سابت‌ها و پایگاه‌ها بدست آوریم ولی لذت تورق کتاب قابل مقایسه با بهره‌بردن از هیچ رسانه‌ای نیست.

*از مسیری که تا به امروز سیری کرده‌اید راضی هستید؟
ما در دوره‌ای بزرگ شدیم که از ابتدا راهنمایی نداشتیم و خودمان افت و خیز برخی مسائل را تشخصی دادیم و دنبال کردیم، ولی امروز کودکان و نوجوانان ما،‌راهنما، مربی، محافل ادبی، کانون‌های پرورش فکری و بسیاری از امکانات را برای رشد دارندکه همه این عوامل باعث می‌شود کودکان و نوجوانان ما سریع‌تر به مقصد مورد نظر برسند.

*به عنوان سؤال آخر  کتابی در دست نگارش دارید؟
چندین کار در دست ناشر دارم اما زمان چاپ آن‌ها مشخص نیست. در حال حاضر یک مجموعه داستان که از یک شاعر و نویسنده سوری را ترجمه می‌کنم و ترجمه کتاب دیگری به نام «الحب الهی فی الدعیه اهل البیت (ع)» از آیت اله آصفی که در رابطه با دعا‌های اهل بیت (ع) است را به اتمام رساندم، در کنار این‌ها چند مجموعه شعرک را هم در دست چاپ دارم.

گفتگو از اکرم رضایی ثانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.