تحلیل نیویورک تایمز: بهای جهانی نفت در سراشیب نامعلوم سقوط

با کاهش بهای کالاهای اساسی، بهای نفت نیز با توجه به کاهش رشد کشورهای نوظهور در اقتصاد جهانی، پی در پی سقوط کرده است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ سقوط پی در پی بهای کالاهای اساسی باعث شد روز دوشنبه بهای نفت باز هم کاهش پیدا کند؛ ولی تحلیلگران پیش‌بینی می کنند این سقوط به این زودی پایان نخواهد یافت. 

بهای نفت خام به کمترین سطح در 12 سال گذشته سقوط کرده و بهای نفت وست تگزاس برای تحویل در فوریه (بهمن ماه) بشکه ای 41/31 دلار در نظر گرفته شده که کاهش 3/5 درصدی را نشان می دهد. بهای نفت برنت که اصلی ترین معیار جهانی است 6/5 درصد کاهش یافت و با بشکه ای 55/31 دلار بسته شد. 

سال گذشته (میلادی) دگرگونی های گسترده ای در قیمت گذاری کالاهای اساسی رخ داد چرا که اقتصاد جهانی افت کرده و تقاضا در بازارهای نوظهور همچون چین و هندوستان و برزیل کمرنگ شده بود. سقوط بهای نفت هفته گذشته با تجدید نگرانی ها از بهبود اقتصاد چین شتاب گرفت. 
کاهش بهای کالاهای اساسی در بخش انرژی مشهود است. برای نمونه، عربستان سعودی، هفته گذشته اعلام کرد که به فکر فروش سهام سعودی آرامکو، شرکت نفت دولتی خود، افتاده است. 
شاخصهای اصلی سهام روسیه نیز روز دوشنبه در نخستین روز دادوستد خود پس از تعطیلات طولانی مدت سقوط کرد چرا که کاهش بهای نفت بر اقتصاد وابسته به انرژی این کشور تاثیر گذاشته بود. نفت و دیگر کالاهای اساسی همچون فولاد و گاز طبیعی که حجم عمده صادرات روسیه را تشکیل می دهند از بیم کاهش سرعت اقتصاد چین به شدت افت کرده اند. 

جیسون بوردوف، مدیر مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا می گوید: «هر نشانه ای که به بازار می رسد نشان می دهد تا مدتها شاهد کاهش بهای نفت خواهیم بود. ایران می خواهد دوباره وارد بازار شود و میزان تقاضا و شاخص های اقتصادی کمابیش ضعیف به نظر می رسند و عرضه آمریکا در محیط کم بها در حال اوج گرفتن است و موجودی انبارهای جهانی در حال رشد است.»

به گفته او در چنین وضعی، حتی تنش های ژئوپلتیک میان ایران و عربستان که باید بازارهای انرژی را می ترساند، تاثیری بر ریسک بازار نداشته است. در واقع، افزایش تنش ها میان قدرت های منطقه ای باعث می شود بعید به نظر برسد که در سازمان کشورهای صادر کننده آنها بر سر ثبات در بازارهای نفت با هم کنار بیایند. 

مایکل وبر، قائم مقام مدیر موسسه انرژی در دانشگاه تگزاس  می گوید: «با سقوط بهای نفت و افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و ورشکسته شدن شرکتهای ذغال سنگ، تردید و نگرانی سرمایه گذارها افزایش یافته است.» 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار