در بحبوحه تنش میان تهران و ریاض، پاکستان کدام جبهه را انتخاب می‌کند؟

وب‌سایت «تایم» درگزارشی به بررسی روابط جدید عربستان و پاکستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «تایم» در گزارشی نوشت: پس از بالا گرفتن اختلافات میان ایران و عربستان، رژیم آل‌سعود به دنبال جلب حمایت پاکستان است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، و محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور، در نخستین سفر خارجی خود در سال جدید، هفته گذشته، در فاصله چند روز به اسلام آباد سفر کرده و با ژنرال‌های ارشد پاکستان دیدار کردند.

پس از ملاقات شاهزاده محمد بن سلمان با نظامیان پاکستان، ارتش این کشور بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: هرگونه تهدید به تمامیت ارضی عربستان با پاسخ سخت اسلام آباد روبرو خواهد شد. این در حالی است که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، موضع نرم‌تری در این خصوص اتخاذ کرده و اظهار داشت: پاکستان تمایل دارد نقش میانجی در حل اختلافات ایران و عربستان داشته باشد.

پاکستان که جمعیت شیعه و سنی آن تقریبا برابر است، از ورود گروه‌های تندرو مانند داعش به این کشور واهمه دارد. ماه گذشته، یک گروهک وابسته به داعش در شهر «سیالکوت» کشف شد. از سوی دیگر شیعیان این کشور در جنگ سوریه به همراه نیروهای شیعه از دیگر کشورها در حال جنگ هستند. از سوی دیگر این کشور درگیر مشکلات داخلی است. پس از حادثه قتل عام 100 دانش‌آموز در پیشوار در سال 2014، مقامات پاکستان مبارزه با شبه نظامیان در داخل کشور را تشدید کرده‌اند. اگرچه این اقدام دولت نیز با انتقادات گروه‌های حامی حقوق‌بشر همراه بوده است؛ زیرا گفته می‌شود این اقدامات بسیار جانبدارانه است.

پاکستان برای عربستان سعودی مهم است؛ زیرا جمعیت سنی بالایی آمار بالایی در آنجا دارد و سلاح‌های هسته‌ای این کشور در مرزهای شرقی ایران مستقر شده است. پاکستان سابقه طولانی در حمایت از پادشاهان عربستان دارد. سربازان پاکستانی در جنگ‌های دهه 1980 و در جنگ خلیج فارس در جبهه عرب‌ها بودند. این دو کشور در جنگ علیه شوروی سابق در افغانستان نیز با یکدیگر همکاری کردند. هدایای چند میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد هر چند وقت یکبار حلال مشکلات اقتصادی پاکستان بوده است.

در ماه آوریل (30 روز منتهی به 10 اردیبهشت) سال گذشته میلادی، مجلس پاکستان به پیشنهاد شرکت این کشور در جنگ یمن، رای نداد. این مسئله تا حدودی سبب سرد شدن رابطه اسلام آباد و ریاض شد. با سفر «رهیل شریف،» ژنرال ارشد پاکستان، به ریاض در ماه نوامبر (30 روز منتهی به 9 آذر) و دادن وعده‌های به آل‌سعود، این رابطه بهبود یافت.

این در حالی است که در بازار کنون نفت، پاکستان به طلای سیاه ایران بیش از عربستان نیاز دارد. از سوی دیگر، پاکستان به همکاری با هر دو قدرت خاورمیانه سخت محتاج است؛ زیرا برای پایان دادن به جنگ در افغانستان، جایی که پاکستان امید دارد با استفاده از ارتباطاتش با طالبان، یک توافق سیاسی حاصل شود، همکاری تهران و ریاض الزامی است.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۲ دی ۱۳۹۴
اگر روزی پاکستانیهای گدا بخواهند علطی بکنند تیپ دلاور 48 فتح یاسوج و نوادگان اریو برزن بلایی سرشان میارن که در تاریخ به یادگار بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
پاکستان اگه قدرت داره جلوی پهباد های متجاوز امریکایی روبگیره که هراز چند مردم پاکستان رو میکشه به بهانه طالبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ دی ۱۳۹۴
پاکستان چندین دهه با هند جنگیده ولی ارتش پاکستان به اندازه یک گردان عمل نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۲ دی ۱۳۹۴
پاکستانی ها اگه واکنش سخت بلدن, برن جلوی طالبان کشورشان واکنش سخت نشون بدن تاتروریستای طالبان به مدرسه هاشون حمله نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۴
باید در مورد کلمه برادران پاکستانی تامل کرد. متاسفانه گذشته پاکستانیها نشان میدهد که انها مزدور عربها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۱ دی ۱۳۹۴
شاید پاکستان بمب اتم داشته باشد ولی ارتشی که هر دم به بادی حرکت می کند و شیرازه درستی ندارد جرات شلیک حتی یک فشنگ به سمت ایران را ندارد چه برسد به اینکه اگر ایران به عربستان حمله کند و پاکستان بخواهد غلتی کند.
به همه سگ صفتان یادآوری و گوشزد می کنیم اگر جنگی شروع شود طرف مقابل ایران هر کشوری باشد به نیمه روز نرسیده در مقابل توان نظامی ایران به زانو در خواهد آمد
این پیامی است از طرف یکی از فرزندان ایران زمین...
یادتان باشد که آمریکا از سال 2006 در حال بررسی رویارویی مستقیم با ایران است و طبق براورد خودشان و اعتراف ژنرالهای خودشان اگر این قدرت جهانی بخواهد با ایران درگیر شود ناوگان و نیروهای خودش و هر آنچه را در خاورمیانه بافته را در 30 دقیقه از دست خواهد داد...
حال این اعتراف را در کنار اراجیف کشورهایی قرار دهید که شاید بخواهند مثلا به ما حمله اتمی کنند!!!!... ذهی خیال باطل...
دوست و دشمن بداند کریدور دفاعی ما مانند گنبدهای مثلا آهنین انها نیست که جوش و اهن آنها زنگ زده باشد... ما با مشتهای پولادین دندانهایشان در دهانشان خورد می کنیم و کمترین صدایشان را در روز نبرد در گلویشان خفه می کنیم.
این را فرزندی از دیار ایران زمین می نویسد و به همه هم وطنانش قول می دهد که در روز نبرد نگذارند اب در دلشان تکان بخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۱ دی ۱۳۹۴
این پاکستانیها خیلی بدتر از ترکیه هستند . مسئولان کشور باید حرکات اینها را کاملا زیر نظر داشته باشند . که بعدا افسوس نخوریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۴
امیدواریم برادران پاکستانی در جهت احیایه حق در مقابل عربستان به ایستد
آخرین اخبار