محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری:

نخستین پیام دستگیری تفنگداران آمریکا به سعودی‌ها بود که در مسیر اشتباه حرکت نکنند/ مسئولان در اجرای برجام شتاب‌زده عمل نکنند

اقدام پاسداران نیروی دریایی در برخورد با تفنگداران آمریکا بسیار  معقولانه بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام برخورد مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در آب‌های خلیج‌فارس امشب 23 دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.

"محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا در پاسخ به سؤال نخست مجری برنامه پیرامون دستگیری تفنگداران آمریکایی گفت: این حادثه بسیار خطرناک بود زیرا کافی بود در این مواجهه درگیری و تیراندازی از سوی طرفین انجام شود.

 اقدام پاسداران نیروی دریایی در برخورد با تفنگداران آمریکایی بسیار معقولانه بود/ حادثه از بعد فنی بسیار ماهرانه از سوی پاسداران نیروی دریایی انجام شد

وی با اشاره به این که  حادثه از بعد فنی بسیار ماهرانه از سوی پاسداران نیروی دریایی انجام شد ادامه داد: اقدام پاسداران نیروی دریایی در برخورد با تفنگداران آمریکایی بسیار معقولانه بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که این اقدام پاسداران نیروی دریایی نشان‌دهنده توانمندی نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی ایران است خاطر نشان کرد: دو ناو هواپیمابر از سوی فرانسه و آمریکا در شمال خلیج‌فارس مستقر هستند به طوری که در یک ما گذشته 20 ناو به ناوهای قبلی اضافه شده است.

وی افزود: بدنه این دو قایق به گونه‌ای طراحی شده است که سلاح سبک در مورد آن‌ها کارایی ندارد لذا این قایق‌های مدرن برای فعالیت‌های مرتبط با حوزه خلیج‌فارس طراحی شده‌اند.

رضایی با اشاره به این که سیستم ناوبری داخلی قایق‌ها و همچنین سیستم ناوبری هلی‌کوپتر بالای سر آن‌ها بسیار مدرن و پیشرفته است گفت: پاسداران نیروی دریایی تجربه 8 سال دفاع مقدس را دارند.

آمریکایی‌ها چاره جز تسلیم نداشتند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که آمریکایی‌ها چاره جز تسلیم نداشتند ادامه داد: متأسفانه یکی از هواپیماها در جزیره فارسی اقدام به شیرجه‌ای برای ایجاد ترس و رعب کرد گفت: این اقدام تحریک‌آمیز بود و لذا باید از سوی وزیر امور خارجه  به مقامات مسئول آمریکا شکایتی تنظیم شود  زیرا ارتش‌های دنیا اطلاعات دقیق خود را به روسای خود نمی‌دهند و ظریف باید مانور هواپیمای آمریکا به منظور توبیخ اعلام کند

 دستگیری تفنگداران آمریکا نشانه اقتدار نظامیان است

وی گفت: دستگیری تفنگداران آمریکا نشانه اقتدار نظامیان است.

 اگر آمریکایی‌ها قصد حمله به جزیره فارسی را داشتند طور دیگری با آن‌ها برخورد می‌کردیم

رضایی در ادامه با اشاره به  عکس‌های  گرفته‌شده از تفنگداران آمریکایی گفت: این عکس‌ها نشان می‌دهد که تفنگداران آمریکایی با چه آرامشی در اتاق مستقر شدند که این موضوع نشان‌دهنده این است که حتی نظامیان آمریکا نیز تبلیغات دروغین آمریکا که ایرانی‌ها تروریست هستند را باور نکردند چرا که اگر آن‌ها باور داشتند که پاسداران تروریست هستند این‌گونه با آرامش در اتاق نمی‌نشستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: در این قضیه دنیا هم متوجه اقتدار ما شد و هم متوجه منطق و روحیه انسانی ما شد که البته اگر این قایق‌ها قصد حمله به جزیره را داشتند ما به گونه دیگری با آن‌ها رفتار می‌کردیم اما دوستان ما از همان اول متوجه شدند که آن‌ها به اشتباه مسیر را طی کردند لذا وقتی متوجه این موضوع شدند با آن‌ها برخورد انسانی داشتند اما اگر آن‌ها قصد داشتند به جزیره فارسی حمله کنند قطعاً کار دیگری با آن‌ها صورت می‌گرفت.

اولین پیام دستگیری تفنگداران آمریکا به سعودی‌ها بود که در مسیر اشتباه حرکت نکنند

وی در پاسخ به این سؤال که برخورد مقتدرانه ایران چه پیام ویژه‌ای برای آمریکایی‌ها داشت گفت: این برخورد دو پیام داشت که یک پیام برای کشورهای منطقه به ویژه عربستان بود که با آتش، بازی نکنند، بنابراین اولین پیام برای عربستان بود که در مسیر اشتباه حرکت نکنند و به آن‌ها نشان می‌دهد که در کنار گوش آن‌ها چنین قدرتی وجود دارد که توانسته قایق‌های مدرن‌ترین ارتش دنیا را به راحتی بگیرد و از موضع قدرت آن‌ها را آزاد کند.

رضایی اضافه کرد: یک پیام دیگر این برخورد مقتدرانه به آمریکایی‌ها بود که ایران چنین کشوری است که در اوج اقتدار با اخلاق به تفنگداران برخورد کرده و این رفتار را با رفتار کشورهایی مقایسه کنند که عامل تروریسم در منطقه هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: اقتدار همراه بااخلاقی که ما در این حادثه داشتیم برای آینده کشور ما بسیار مهم بود اما متأسفانه آمریکایی‌ها درس نمی‌گیرند و از یک تحریم می‌خواهند به سمت وضع تحریم‌های دیگری بروند.

وی در خصوص رفتار آمریکایی‌ها بعد از  توافق برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها دچار نوعی سرگردانی هستند و نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و شاید دلیل این باشد که اولین بار است که آمریکا با کشوری مثل ایران مواجه می‌شود که باعث شده قدرت تصمیم‌گیری از دست آن‌ها خارج شود.

رضایی ادامه داد: این درست است که آن‌ها می‌گویند قرار است تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند که ارتباطی به بحث هسته‌ای ندارد و در ارتباط با بحث موشکی و تروریسم است اما باید پرسید که معنای این کار چیست که شما از یک طرف تحریم‌ها را برمی‌دارید و از طرف دیگر به بهانه‌های دیگر تحریم‌ها را مجدداً وضع می‌کنید ضمن این که این سؤال مطرح است که از کجا معلوم که دوباره آن‌ها مجبور نشوند این تحریم‌ها را نیز لغو کنند بنابراین این تحریم‌ها هیچ پیام روشنی به سؤالات تحلیل گران دنیا نمی‌دهد.

در تاریخ آمریکا این قدر سرگردانی ندیده‌ام 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در آمریکا کنگره یک کار می‌کند، رئیس‌جمهور کار دیگری می‌کند و کسانی که قصد دارند که در آینده رئیس‌جمهور آمریکا شوند حرف‌های دیگری می‌زنند و بنده در تاریخ آمریکا این قدر سرگردانی ندیده‌ام که به این اندازه حرف‌های متناقض وجود داشته باشد البته شاید دلیل این باشد که این‌ها  با پدیده جمهوری اسلامی مواجه شدند که فرمول غلبه بر آن را نمی‌دانند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به راحتی می‌توانند به خیلی از کشورها غلبه کنند ولی هنوز بعد از 38 سال نتوانستند پدیده جمهوری اسلامی را مغلوب کنند لذا به نظر بنده این تحریم‌ها هم بی‌خاصیت خواهد بود.

 جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه درباره مسائل امنیتی و دفاعی خود مذاکره نخواهد کرد

رضایی با بیان این که اگر فرض را بر این بگیریم که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود این تحریم‌ها هیچ تاثیری نخواهد داشت و ما به دفاع خودمان اهمیت جدی می‌دهیم گفت: ساخت موشک‌هایمان را ادامه خواهیم داد و کیفیت آن‌ها را بالا می‌بریم و به هر میزان که بخواهیم برای دفاع از خودمان تولید، انبار و ذخیره خواهیم کرد و ما به هیچ‌وجه  روی امنیت و دفاع خود با کسی مذاکره نخواهیم کرد و این موضوع را آمریکایی‌ها نیز به خوبی می‌دانند.

مسئولان در اجرای برجام نباید شتاب‌زده عمل کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره این که با توجه به اقدامات آمریکا آیا راهبرد ما در مقابله با آن‌ها راهبرد درستی است یا خیر اظهار داشت: با نامه‌ای که مقام معظم رهبری به دولت نوشتند و اصلاحاتی که در مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای  امنیت کردند برجام  مجموعه کاملی شد و اگر ایشان چنین دخالتی نداشتند ما با نواقص جدی در مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی مواجه بودیم ولی ایشان این نواقص را اصلاح کردند و ما هم اکنون یک مجموعه خوبی در خصوص برجام داریم.

وی خاطر نشان ساخت: بنده موافق هستم که این مجموعه ادامه پیدا کند اما در عمل نباید شتاب‌زدگی به خرج داد چرا که شتاب‌زدگی مسئولان سیاسی ما باعث می‌شود که علامت غلط به دشمن بدهیم.

رضایی با تاکید بر این که سیاستمداران ما نباید دستپاچگی و شتاب‌زدگی از خود نشان دهند گفت: ما در مسیر منطقی در حال حرکت رو به جلو هستیم لذا در رابطه با مسئله برجام نباید شتاب‌زدگی خاصی انجام داد چرا که مسیر همان مسیر توافق است که ما گام به گام در این مسیر به جلو حرکت می‌کنیم و اگر طرف مقابل بخواهد کوچک‌ترین تخلفی در این مسیر انجام دهد ما باید برخورد محکمی داشته باشیم.

آمریکا راهی به جز تن دادن به تعهدات خود در برجام ندارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که مسیر برجام مطمئناً تا آخر پیش خواهد رفت و ما نباید فکر کنیم که ممکن است مشکلی پیش آید خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها راهی جز این ندارند که به توافقاتی که با ما کردند تن بدهند  و باید توافقاتشان را  انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم‌ها در حوزه بحث موشکی علیه ایران اتفاق خواهد افتاد یا خیر گفت: بله آن‌ها به دنبال این قضیه هستند ضمن این که ما هیچ تجربه خوبی در سی سال گذشته از آمریکا نداریم لذا نباید فکر کرد که ما دیگر از سوی آن‌ها تحریم نخواهیم شد.

رضایی اظهار داشت: ممکن است برداشت آن‌ها این باشد که اگر تحریم دیگری کنند می‌توانند بحث موشکی ما را به کنترل درآورند درحالی‌که اشتباه می‌کنند و ما به هیچ‌وجه زیر بار این بحث‌ها نخواهیم رفت.

مسئولان باید اقتصاد مقاومتی را محور عملکرد خود قرار دهند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ارزیابی خود در حوزه اقتصادی در فضای پسابرجام اظهار داشت: شروع برجام تجارت ما را آسان می‌کند اما ما باید چیزی برای تجارت داشته باشیم چرا که اگر کالا و خدماتی نباشد و ما همچنان بخواهیم نفت مبادله کنیم تأثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی نخواهد داش، اوضاع بهتر می‌شود اما به انتظارات عظیم مردم پاسخ داده نخواهد شد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد را از نفت محوری خارج نکنیم نخواهیم توانست از این تجارت عظیم استفاده کنیم لذا در این راستا ما باید مشکلات کسب‌وکار را حل کنیم تا چرخ تولید به راه افتد چرا که بخش کمی از رکود فعلی مشکل تحریم‌ها است و بخش دیگر به بحث مدیریت برمی‌گردد که باید این حوزه مشکلات بخش خصوصی و کارآفرینان مورد توجه قرار گیرد.

رضایی همچنین با اشاره به شرایط اقتصادی دنیا اظهار داشت: رشد اقتصادی دنیا پایین است و هم اکنون نیز چیزی نزدیک به 15 میلیون بشکه نفت مازاد روی دریا قرار دارد علاوه بر این که عربستان سعودی نیز در همه چاه‌های نفت را بدون ترس و نگرانی باز کرده است بنابراین این که قیمت نفت پایین خواهد بود و دولت از این ناحیه در سال آینده دچار مشکل خواهد شد واقعیت خواهد شد ولی این که قیمت نفت به چه قیمتی برسد پیش‌بینی این موضوع مشکل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به نقش عربستان در کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: عربستان بر اساس یک جدول حرکت می‌کند اما به اعتقاد بنده آن‌ها متوجه نیستند که انتهای این جدول چه حادثه وحشتناکی برای آن‌ها طراحی شده است.

وی با بیان این که عربستان قصد رویارویی با ایران را دارد گفت: در این مسیر دستگاه‌های پنهانی نیز وجود دارند و از عدم آگاهی مسئولین عربستان سعودی استفاده می‌کنند و یا خود مسئولین این کشور آگاهانه در مسیر اهداف این دستگاه‌های پنهان پیش می‌روند.

نیازمند لشکرکشی دموکراسی در فضای انتخاباتی پیش رو هستیم

رضایی در انتهای این گفتگو در تشریح فضای انتخابات پیش رو اظهار داشت: ما نیازمند مشارکت‌های فراگیر و به تعبیری لشکرکشی دموکراسی در فضای انتخابات پیش رو هستیم چرا که حضور گسترده مردم در امنیت ملی و افزایش اقتدار ما موثر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: روی دیگر سکه این است که سال‌های آینده سال‌های بسیار مهمی بر حفظ اقتدار و استقلال ایران است و 4، 5 سال آینده در حفظ استقلال و اقتدار کشورمان بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود لذا ما نباید به پشت سر و جلوی پایمان نگاه کنیم بلکه در انتخابات باید شرکت کرده و به 4،5 سال آینده نگاه کنیم که در آن اقتدار و امنیت ایران مورد هدف قرار گرفته است.

وی خطاب به مردم اظهار داشت: مردم باید نمایندگانی را انتخاب کنند که روی اصول انقلاب و اندیشه‌های امام (ره) و رهبری جدی باشند لذا ملت ایران باید سربازان و مدافعین خود را به مجلس بفرستند و این افراد کسانی باشند که در حفظ ارزش‌های انقلاب جدی باشند و در مسیر امام (ره) و رهبری قدم بردارند و بر اساس مصالح نظام حرکت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۲۵ دی ۱۳۹۴
درود بر سرلشکر محسن رضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۵ دی ۱۳۹۴
تحلیل آقا محسن خوب بود متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۴ دی ۱۳۹۴
واقعا دکتر جلو تر از زمان صحبت میکنن.باید قدر ایشون رو دونست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۴ دی ۱۳۹۴
ما قوی ترین کشور در دنیا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام فرمانده دوست داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
سلام فرمانده دوست داریم
آخرین اخبار