در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

جزئیات دستگیری عوامل ترویج فساد در فیس‌بوک/ 3 محور اصلی تهاجم فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی/ اشراف اطلاعاتی کامل بر تمام فضای مجازی + فیلم و تصاویر

عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی کشور گفت: هدف اصلی شورای عالی فضای مجازی نظارت بر این فضا است تا آسیب ها و فرصت های شبکه های مجازی را به دقت رصد کنیم ،اما با برخی موازی کاری ها این شورا به خوبی جایگاه خود را در این عرصه پیدا نکرده است.

شاه میرزایی:هنوز شورای عالی فضای مجازی در جایگاه خود قرار نگرفته است/علیزاده:تغییر سبک زندگی هدف اصلی برخی از صفحات  فضاهای مجازی است
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛برنامه گفتگوی ویژه خبری مورخ 12 بهمن ماه با حضور "علی رضا شاه میرزایی" عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی به آسیب ها و فرصت های شبکه های اجتماعی پرداخت.

* متاسفانه هنوز شورای عالی مجازی در جایگاه خود قرار نگرفته است

 
شاه میرزایی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر در خصوص جایگاه این شورا در کشور اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی باید در جایگاه خود قرار داده شود تا اهداف مورد نظر را پیاده کند؛از همین رو با توجه به این که یک ماه دیگر به سومین سالگرد تاسیس این شورای نزدیک می شویم متاسفانه هنوز در جایگاه خود قرار نگرفته ایم.
 
وی تصریح کرد: با توجه به برکات وجود مقام معظم رهبری در کشور این شورا تاسیس شد و بهترین ساختاری که با توجه به مطالعات می توانست طراحی شود برای این شورا ایجاد شد؛اما اقدامات شورا مشروط به این است که این شورا درست فهمیده شود و مورد استفاده قرار گیرد که متاسفانه هنوز در جایگاه خود قرار نگرفته است که به امید خدا جایگاه خودش را پیدا کند.
 
هدف اصلی شورای عالی فضای مجازی نظارت بر این فضا است

عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که کم کاری از سوی چه ارگانی صورت گرفته تا این شورا جایگاه اصلی خود را در عرصه فضای مجازی نداشته باشد،گفت: هدف اصلی شورای عالی فضای مجازی نظارت بر این فضا است تا آسیب ها و فرصت های شبکه های مجازی را به دقت رصد کنیم ،اما با موازی کاری هایی که صورت گرفته این شورا به خوبی جایگاه خود را در این عرصه پیدا نکرده است.
 
شاه میرزایی افزود: دستگاه های مرتبط همچون وزارت ارتباطات نیز عضو شورا است از همین رو همه اعضای شورا باید جایگاه مدنظر شورای عالی فضای مجازی را باور داشته باشند و از آن استفاده کنند؛به همین ترتیب باید ورودی شورا از سوی دستگاه ها و وزارتخانه صورت گیرد تا به مسائل مهمی که مطرح می کنند رسیدگی شود به همین منظور اگر این ورودی ها به شورا اعمال نشود و  اعضا حضور فعالی در شورا نداشته باشند قطعاً خروجی هم این شورا نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق نمی افتد؛بیان داشت: دلیل اصلی آن این است که شوراهای موازی وجود دارد که در آن شوراها تصمیم گیری هایی اتخاذ می شود و با توجه به این که آن شوراها از نظر سوابق سنی از ما بیشتر هستند شورای عالی فضای مجازی نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد تا خروجی مهمی داشته باشد.
 
عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هدف اصلی این شورا چیست و چه فعالیت هایی را دنبال می کند گفت: در چند سال اخیر در بسیاری از کشورها این اتفاق افتاده است که سطح کمیسیون هایی که در این باره تنظیم مقررات می کنند به نحوی تصمیم گیری می کردند که با توجه به ارتقای حوزه فضای مجازی بتوانند اهداف خود را دنبال کنند که دلیل ارتقای تکنولوژی در جهان و ترکیب آن با حوزه فضای مجازی و مقررات بوده است
 
شاه میرزایی افزود: زمانی مخابرات عمدتاً تلفن و صرفاً به مکالمات تلفنی و یا پیامک محدود می شد؛ اما امروزه خدمات وسیع و زیادی بر روی این بستر ارائه می شود که قابل مقایسه با قبل نیست و با توجه به این حوزه فضای مجازی خود نیز رسانه شده است .تمامی بخش های امنیتی وزارتخانه ها را درگیر کرده؛لذا طبیعی است که کمیسیون هایی که قبلاً تصمیم گیری می کردند با توجه به این ارتقای تکنولوژی تغییر ساختار دهند اما متاسفانه تا اکنون نگاه این بوده که شورای عالی فضای مجازی در جمع محدودتری تصمیم گیری کند.
 
وی بیان داشت: هدف اصلی این شورا با توجه به هزینه های فرهنگی غلط کشورمان،شناخت فرصت ها و آسیب ها است،اما نگاه اصلی ما بیشتر بر روی شناخت فرصت ها است اما با توجه به این که تهدیدات هم در این زمینه زیاد بوده است نتوانستیم از فرصت ها استفاده شایسته ای کنیم.

* کشور ما با توجه به عقبه فرهنگی نتوانسته به خوبی از فرصت های فضای مجازی استفاده کند
 
عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی ادامه داد: کشورهای دیگر از فضای مجازی استفاده های خوبی می کنند که یک مورد آن استفاده از فرصت اشتغال زایی است؛زیرا فضای مجازی حوزه ایی است که بسیار سریع و با سرعت وارد بازار می شود و اشتغال زایی بسیار خوبی برای جوانان دارد و با توجه به این که امروزه اقتصاد کشورها با کشاورزی و بعضی صنایع تولیدی رشد نمی کند به این موضوع فضای مجازی بیشتر پرداخته شده است زیرا در کشاورزی و صنایع درصد کمی از جامعه مشغول به کار می شوند اما در فضای سطح گسترده ای از مردم و جوانان وارد این عرصه خواهند شد.
 
 شاه میرزایی تصریح کرد: کشور ما با توجه به این که دارای عقبه فرهنگی است اما نتوانسته به خوبی از فرصت های فضای مجازی استفاده کند و همچون در بحث دولت الکترونیک نیز شاخصه خوبی نداریم.

وی تاکید کرد: اکنون ما نه از فرصت ها استفاده کردیم و نه توانسته ایم در مقابل تهدیدات به صورت جدی مقابله ای داشته باشیم زیرا در بسیاری از زمینه ها نگاه ها به سمت شورای فضای مجازی سطح پایینی دارد.

عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی اظهار داشت: ما در بسیاری از زمینه ها انتظارمان از مسئولین آن است که نگاه حداقلی داشته باشند که همچون کشورهای غربی بتوانیم در این موضوع رفتار کنیم که این بدان معناست که حداقل امنیت فضای مجازی که در کشورهای غربی وجود دارد در همان حد داشته باشیم زیرا در آن حد نیز ما در این فضا امنیت نداریم.

شاه میرزایی ادامه داد: برای بررسی اقدامات شورا نیاز به کار کارشناسی،شبانه روزی و همان گونه مقام معظم رهبری فرموده اند که مدیریت جهادی داریم تا این شورا بتواند خروجی داشته باشد، زیرا اکنون نه بحث های جدی در شورا مطرح می شود نه شورا ورودی خاصی دارد.
 
 وی در پاسخ به این سوال که آیا جلسات شورای عالی فضای مجازی برگزار می شود و یا چه تعداد از این جلسات برگزار شده است یادآور شد: اطلاعات داخل جلسه را باید دبیر شورا پاسخ دهد و این در حیطه اختیارات بنده نیست
 
عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه آسیب ها و تهدیدهایی شبکه های مجازی، خانواده های ما را مورد هجمه قرار می دهد،گفت:کشورهای دنیا مقررات گسترده ای در این مورد اتخاذ کرده اند؛ زیرا ساعت های زیادی از وقت کاربران صرف شبکه های مجازی می شود و با توجه به این اطلاعات محرمانه از قبیل مکان یابی،عکس های خصوصی، خاطرات، یادداشت های روزانه و غیره در این وسیله جمع شده است از همین رو از سوی شبکه های مجازی کاربران تشویق می شوند که این اطلاعات را بر روی این شبکه ها قرار دهند.

 فرآیند شغل یابی بهترین فرصتی است که شبکه های مجازی ایجاد کرده اند

شاه میرزایی افزود:با توجه به این که ارزش این شرکت های مخابراتی و شبکه های مجازی مرتبط با میزان کاربران و اطلاعات گذاشته شده است که یک شبکه اجتماعی موبایلی که سال پیش سهامش به فروش رفت معادل 19 میلیارد دلار بود،اما تمام مرکز مخابرات ما روی 6 میلیارد دلار می شود که این نشان دهنده اهمیت اطلاعات جا به جا شده است که انسان ها را تشویق به حضور در این شبکه ها می کند.
 
وی گفت: فرآیند شغل یابی بهترین فرصتی است که شبکه های مجازی برای ما ایجاد کرده اند،زیرا می توانیم به وسیله این شبکه ها بهترین حرفه ها را انتخاب کنیم اما متاسفانه با توجه به این که کشور ما دچار کم باوری نسبت به توان داخل است نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم اما این را باید بگویم که کشور ما مشکلی از لحاظ فنی تا کنون نداشته است،زیرا دانشجویان و افراد فنی که در این موضوع فعالیت می کنند در این حیطه به صورت کامل مسلط هستند.

* تغییر سبک زندگی هدف اصلی برخی از صفحات ایجاد شده در فضاهای مجازی

مصطفی علیزاده در خصوص جزئیات دستگیری افرادی که در فضای مجازی به ترویج فساد می پرداختند اظهار داشت: همان طور که در بیانیه ملاحظه شد در نیمه دوم سال جاری بررسی ها نشان داد یک سری از صفحات ایجاد شده در فیس بوک ماموریت ویژه ای را در دستور کار خود قرار دادند و آن هم تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده ها بود در مجموع  از صفحاتی که قرار بود که این ماموریت را انجام دهند 350 صفحه شناسایی شد که این صفحات توسط 36 نفر اداره می شد .

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با بیان دستور کار این صفحات ادامه داد: دستور کار اصلی این صفحات در 3 حوزه مستهجن و غیر اخلاقی، شکل دهی به مسائل ابتذال به وسیله مدلینگ و در نهایت قبح شکنی از مقدسات دین بود.

 مصطفی علیزاده اضافه کرد: هم اکنون از 350 صفحه 130 صفحه به طور کلی حذف شد و متهمانی که در این فضا فعالیت داشتند از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند.

 کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه ضمن بیان این که 12 نفر متهم دستگیر و 24 نفر بنا به حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شدند یادآور شد: البته ما بنایی بر بازداشت افراد نداریم.

 وی اضافه کرد:  متهمان این پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن ها 25 سال است و همه سابقه قضایی دارند.

 مصطفی علیزاده با بیان این که مدیران صفحات اجتماعی فیسبوک معضلات گوناگون از جمله مصرف روان گردان دارند اظهار داشت: این افراد یا از مصرف کنندگان روان گردان هستند و یا از خانواده های طلاق اند و در صدد کسب موقعیت اجتماعی به این وسیله بودند.

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه ادامه داد:از آنجا که این افراد در جامعه فضای رشد مناسب نداشتند با ورود به شبکه های اجتماعی به دنبال کسب موقعیت اجتماعی بودند.

وی ضمن بیان این که مخاطبین این صفحات در رنج سنی 18 تا 28 سال هستند یادآور شد فضایی ما برای شما روایت می کنیم سابقه 6 ساله دارد زمانی که ما در سال 88 با گردانندگان فضای مجازی مستهجن برخورد کردیم مسئولین آن ها دستگیر وحکم قضایی خوبی برای آن صادر شد متاسفانه این احکام اجرا نشد اما پس از سپری شدن 6 سال هر روز این روند گسترس یافت لذا در صورت عدم وجود عزم جدی نمی توان مقابله اساسی با این جریان داشت

* عدم بازدارندگی لازم در قوانین موجود / همت مجلس و قوه قضاییه را می طلبد

مصطفی علیزاده  در خصوص پیش بینی های قانون برای تعدیب و مجازات این افراد گفت: بعضی قوانین بازدارنده است و برخی دیگر از این قابلیت بی بهره اند و ما از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در این مسیر استمرار می طلبیم از آن جا که برخی مجازات ها از بازدارندگی لازم برخوردار نیست برخی از مجرمین به کار خود ادامه می دهند بسیاری از کاربران قصد فعالیت در حوزه های مجرمانه ندارند اما گرفتار می شوند.

 کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه ادامه داد: این موضوع در 3 حوزه رقم خورده و مدیران این صفحات در 3 محور اصلی تهاجم فرهنگی فعالیت می کنند که این حوزه ها عبارتند از حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری .

وی با اشاره به بخش اول این حوزه ها ادامه داد: این بخش شامل ایجاد برخی جذابیت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن و این اقدام همزمان با انتشار شماره تلفن برخی زنان با عفت که شماره تلفن های مختلف در زیر عکس ها منتشر و موجب مزاحمت برای این افراد گردید که این صفحات به طور کلی حذف شده اند.

مصطفی علیزاده بخش دوم را پدیده ابتذال عنوان کرد و ادامه داد: شکل گیری پدیده مدلینگ توسط برخی عکاسی ها، آرایشگاه ها، مزون ها... به این ترتیب شکل گرفت که آن ها از مراجعه کنندگان خود عکس گرفته و آن را منتشر می کردند و از آن جا که افرادی که این عکس ها را منتشر کرده اند،زیر بار این عمل خود نمی روند لذا ضعف قوانین بازدارنده در این بخش به چشم می آید به عنوان مثال برای انتشار این قبیل عکس ها جریمه نقدی تعیین و آتلیه مجرم پس از پرداخت این مبلغ مجدداً قادر بود به کار ادامه دهد که البته ما با وزارت ارشاد برای صدور مجوز مشورت هایی انجام دادیم.

* برخی دختران این مرز و بوم ناآگاهانه به سمت جریانات و اهداف صفحات مستهجن حرکت می کنند

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه بخش بعدی را این طور عنوان کرد که برخی از دختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند ناآگاهانه به سمت این جریانات حرکت می کنند و این موضع مهمی است که باید جلوی آن گرفته شود بسیاری از خانواده ها به این دلایل از هم پاشیده می شوند و زمینه ابتلا به آسیب بسیاری از دختران جوان به این ترتیب فراهم می شود و بسیاری از خانواده ها حتی از فعالیت دخترانشان در این شبکه ها بی اطلاع اند که بازگشت آن ها بعضاً غیر ممکن است.

مصطفی علیزاده در ادامه با اشاره به قبح شکنی از مقدسات در شبکه های اجتماعی گفت: فرزندان انتظارات نا به جای خود را از پدران و مادرانشان در این شبکه ها جستجو می کنند.

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به شوخی هایی که در قالب مقدسات در این شبکه ها شکل می گیرد افزود: ماموریت این صفحات در این است که در قالب جوک به نق و غر زدن پیرامون هر مسئله ای که در کشور رخ می دهد می پردازند.

 وی با اشاره به این موفقیت هایی که در کشور اتفاق می افتد،افزود: هر موفقیتی که در کشور صورت می گیرد به تمسخر از سوی عده ای در این شبکه ها گرفته می شود.

 * کاربران فضای اجتماعی با فضای خود باختگی روبرو می شوند

مصطفی علیزاده با اشاره به کارکرد شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد: زمانی که کاربر شبکه های اجتماعی به این صفحات مراجعه می کند تصور می کند که با فضای شاداب و بانشاطی روبرو خواهد شد،اما این گونه نیست آن ها زمان برگشت با فضای خودباختگی مواجه می شوند

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به حوزه اخلاقیات، رفتار و اعتقاداتی که دچار خودباختگی از سوی افراد شده است،اظهار داشت: آسیب قبل از ورود به فضای اجتماعی کمتر است این در حالی است که این آسیب ها پس از ورود بیشتر می شود.

 وی با اشاره به این که استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی دچار سرخوردگی می شوند بیان کرد: آن ها فضای عمومی را نیز دچار مشکل می کنند.

مصطفی علیزاده با بیان این که این صفحات مورد سوء استفاده شبکه های اجتماعی خارجی و ضدانقلاب قرار می گیرد،افزود: فضای ظرفیت برای آن ها فراهم می شود به طوری که تلاش می کنند با تبلیغات در شبکه های خارجی در مناسبت های مختلف از ظرفیت های موجود بهره بگیرند.

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با بیان اینکه برای توزیع انبوه شایعات دراین شبکه ها اقداماتی صورت می گیرد،گفت: مدیران ناخواسته به دام این شبکه ها می افتند.

وی با اشاره به این که مدیرانی که در این شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند وارد فضای ایمن و مطمئنی شده اند افزود: ما در تلاش هستیم تا آسیب ها را کم کنیم.

* به همه شبکه های اجتماعی اشراف اطلاعاتی کامل داریم

 مصطفی علیزاده با تاکید بر این که ما به همه ی شبکه های اجتماعی به لحاظ اطلاعاتی اشراف کاملی داریم،اظهار داشت: از دوستان درخواست می کنم تا فضای این شبکه ها به دور از گناه و معصیت کنند.

کارشناس ویژه فضای سایبری سپاه با اشاره به این که تلاش می کنیم تا فضای امنی را برای جوانان فراهم کنیم ادامه داد: به خانواده ها این نوید را می دهیم که این آسیب ها را کم خواهیم کرد.

شاه میرزایی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ایجاد فضاهای امن برای جوانان گفت: ما با دو بخش سلبی و ایجابی روبرو هستیم به طوری که برخی از دستگاه ها باید در این حوزه فعالیت کنند؛زیرا مسئله به امنیت کشور برمی گردد.

 * در دنیا شبکه های اجتماعی کارکرد، آموزشی، شغلی و حرفه ای دارند

وی با اشاره به این که در حوزه ایجابی بسیاری از شبکه ها کارکرد آموزشی، شغلی و حرفه ای در دنیا دارند،خاطرنشان کرد: متاسفانه ما این گونه نیستیم.

عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی با اشاره به این که در حوزه شبکه های اجتماعی دانش آموزی اقدامات خوبی آغاز شده است گفت: شبکه های اجتماعی دانش آموزی را نباید در فضای اینترنت بیاوریم.

شاه میرزایی با تاکید بر اینکه با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تدابیر خوبی در این راستا انجام شده است،عنوان کرد: در حوزه عدالت آموزشی،عدالت سلامت و شبکه های سلامت نیز اقدامات خوبی صورت گرفته به گونه ای که بسیاری از این اقدامات باید توسط ابزارهای اطلاعات انجام شود.

وی با بیان این که شبکه های اجتماعی داخلی در حوزه های تخصصی کار می کنند،گفت: شبکه اجتماعی دانش آموزی در دنیا به نام علم وجود دارد که  دانش آموزان با اجازه معلم خود ارتباط برقرار می کنند.

عضو حقیقی شورای عالی شبکه های مجازی با اشاره به این که این شبکه کارکرد آموزشی دارد،افزود: ما در جامعه ای هستیم که بسیاری از پدیده ها به صورت دو گانه رخ می دهد.

شاه میرزایی گفت:در جامعه غرب فضای غیر مجازی وجود دارد که نوجوانان آموزش های لازم را می بینیم به طوری که خودشان را با هر گونه مسائلی آماده می کنند. اما این در حالی است که در جامعه ما فضای بیرونی و مجازی استانداردهایی را دارند که سبب شده ما از آن ها عقب بمانیم.

وی با اشاره به این که در بسیاری از کشورها اینترنت نوجوانان وجود دارد،ادامه داد: فضای جامعه ما دینی و اخلاقی است به طوری که نوجوانان ما آموزش های لازم را در این رابطه نمی بینند و در مراجعه به شبکه های اجتماعی دچار آسیب می شوند.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار