کریستین ساینس مانیتور: ایران در آستانه اجرای برجام، یک حادثه مشکل زا را خنثی کرد

روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت ایران با آزاد کردن ده تفنگدار دریایی آمریکا، به یک حادثه مشکل آفرین به سرعت پایان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در پایگاه اینترنتی خود در تفسیری به قلم "اسکات پیترسون" نوشت: ایران ده تفنگدار دریایی و دو شناور جنگی آمریکا را در آب های بین المللی آزاد کرد و بدین ترتیب به سرعت به حادثه ای که می توانست به راحتی تنش زا شود پایان داد.

ایران با این دیپلماسی سریع در آستانه اجرای توافق هسته ای تاریخی که ژوئیه گذشته میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شد، یک بحران را به سرعت خنثی کرد. این دیپلماسی شامل تماس مستقیم دیپلمات های بلند پایه هر دو کشور و از طریق کانال هایی صورت گرفت  که در طول سال ها مذاکرات هسته ای پیشگام بودند.

"شهرام چوبین،" کارشناس ایران در بنیاد صلح بین المللی کارنگی، گفت: ایران دست‌کم در حال حاضر عملگرا شده است. آنها نمی خواهند موقعیت ایجاد شده برای اجرای توافق هسته ای را از دست بدهند.
 
این تصمیم سریع نشان می دهد که ایران تمایل دارد در حالی که فقط چند هفته تا انتخابات مجلس باقی مانده است، از بحث های داخلی زیان بار در خصوص آمریکا و توافق هسته ای که مورد انتقاد تندروها است، پرهیز کند.
 
حل و فصل سریع این مسئله موجب تعجب بسیاری در منطقه خلیج فارس شد، منطقه ای که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا درست در جنوب ایران گشت زنی می کند.
 
این مقاله می‌افزاید، در گذشته بروزحوادثی مشابه، پیامدهای متفاوتی به بار می‌آورد. در سال 2007 (1386)، ایران پانزده ملوان انگلیسی را در آب های ایراندستگیر کرد و سیزده روز آنها را نگه داشت. در سال 2004 (1383) نیز هشت ملوان نیروی دریایی انگلیس را بازداشت و پس از دو روز آزاد کرد.

چوبین مدعی شد: در حوادث گذشته خودنمایی زیادی صورت می گرفت به طوری که در حادثه اخیر انتظار چنین اقدامی نمی رفت. این تغییری قابل توجه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۵ دی ۱۳۹۴
این مربوط به اسرا انگلیس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۵ دی ۱۳۹۴
اين عكس مربوط به آزاد كردن سربازان انگليسيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۴ دی ۱۳۹۴
کا ش بفهمن ولی حق باه جان9ب هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۴ دی ۱۳۹۴
اين عكس مربوط به تفنگداران انگليس است كه در دولت احمدي نژاد كت و شلوار و هديه بهشان دادند
آخرین اخبار