سیمرغ34؛

رافعی: امیدوارم هنروتجربه در جشنواره فقط برای رفع تکلیف نباشد

باید دید آیا تماشاگران از فیلم‌های هنروتجربه استقبال می‌کنند یا اینکه بخشی مهجور در جهت رفع تکلیف مدیران سینمای ایران است.

عباس رافعی که تهیه‌کنندگی فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» را به صورت مشترک با سینا سعیدیان انجام داده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص مشکلات جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم جشنواره فیلم فجر دبیر محور است و هنوز قانونی دقیق و مدونی پس از سی سال برای آن تعیین نشده است. پس هر دبیر جدیدی که مسئولیت جشنواره را برعهده می‌گیرد تغییراتی در ساختار و فرم آن به وجود می‌آورد.
 
وی افزود: به شخصه آگاهی کامل نسبت به رویدادهای آن دارم چون در همه دوره‌های آن یا داور بودم یا فیلم داشتم و یا در مقام تماشاچی حضور پیدا کردم و به این جهت می‌گویم که هر سال با جشنواره‌ای متفاوت روبرو هستیم و به تعداد سیمرغ‌ها اضافه یا کاسته می‌شود و یا بخش‌هایی مانند هنر و تجربه که امسال حضور دارد به آن افزوده شده است.
 
وی ادامه داد: حضور بخش هنر و تجربه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یا می‌تواند نوید بخش باشد و موج تازه‌ای از فیلم‌ها را وارد کند و یا رفع تکلیفی باشد برای فیلم‌هایی که مخاطبان خاص دارند.
 
رافعی با بیان کنایه‌آمیز به دبیر جشنواره گفت: خود جشنواره فجر به بخش هنر و تجربه تبدیل شده است یعنی هنر دبیر و تجربه او به معرض دید قرار می‌گیرد. البته از این اتفاق به عنوان موردی منفی یاد نمی‌کنم بلکه می‌گویم ما همیشه در جشنواره باید منتظر شگفتی باشیم.
 
این کارگردان ادامه داد: اگر به جشنواره‌های دنیا نگاهی بیندازیم از قانونی مدون و شکلی خاص بهره می‌برند اما جشنواره ما باید همه چیزش به همه چیزش بیاید.
 
کارگردان «فصل فراموشی فریبا» در مورد ورود بخش هنر و تجربه به جشنواره فیلم فجر و بازخوردهای آن اظهار داشت: چون اولین سالی است که هنر و تجربه در جشنواره فجر قرار دارد باید شاهد فیلم‌هایی باشیم که مدعی هستند و در ساختار و مضامین سینما دست به تجربه زدند پس نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه خروجی خواهد داشت؟ بلکه باید منتظر ماند و دید آیا تماشاگران و منتقدان از فیلم‌های این بخش استقبال می‌کنند یا اینکه بخشی مهجور در جهت رفع تکلیف مدیران سینمای ایران است.
 
وی افزود: بخش هنر و تجربه پا به عرصه امتحان بزرگی گذاشته چون قرار است با مخاطبان عام و منتقدان سرسخت  اهالی رسانه رو در رو شود امیدوارم از این آزمون سربلند بیرون بیاید.
 
وی در خصوص همکاری با کارگردان‌های کار اول عنوان کرد: قبل از تهیه فیلم «اینجا کسی نمی میرد»، در بخش فیلم‌های سینمایی و ویدئویی تاکنون 10 فیلم تهیه کردم که کارگردان کار اول بودند. چنان شور و شعفی از پیش تولید، تولید و پس تولید در آنها وجود دارد که مشوق بسیار خوبی برای من به عنوان کارگردان می‌شود تا به سمت نوجویی و تجربه کردن ژانرهای مختلف سینما بروم.
 
رافعی در باره علت همکاری با کارگردان فیلم «اینجا کسی نمی میرد» یعنی حسین کندری بیان کرد: در وهله اول قصد داشتم این فیلم را خودم کارگردانی کنم و در این راستا طرح آن را جهت نگارش به نویسنده پیشنهاد داده بودم اما زمانی که فیلمنامه نویس کندری را به عنوان کارگردان‌های جوان و با ذوق به من معرفی کرد و او چنان در مورد فیلمنامه با من گفتگو کرد که احساس کردم خودش باید فیلم را بسازد. پس در این باره سعی کردم دست از خود خواهی بردارم و به نفع خودم فیلم کنار بروم.
 
رافعی از ویژگیهای «اینجا کسی نمی میرد» این گونه بیان کرد: یکی از ویژگی های فیلم این است که بهاره کاتوزی که فیلمنامه آن را نوشته و نقش اول فیلم را نیز بازی می‌کند و این در نوع خود بی نظیر است و می تواند برای او آزمونی بزرگ و برای منتقدان جذاب باشد. از طرفی بازی متفاوت هومن سیدی به چشم می آید و به خوبی می تواند با تماشاچی ارتباط برقرار کند. البته جدا از این ویژگی ها ویژگی مهم و بارز «اینجا کسی نمی میرد» فیلمنامه قابل تامل آن است.
 
این کارگردان در بخش پایانی صحبت های خود از آخرین وضعیت «کافه پولینا» و «آوازهای سرزمین من» گفت: به احتمال فراوان «کافه پولینا» اردیبهشت سال آینده وارد مرحله پیش تولید می شود و «آوازهای سرزمین من» در نوبت اکران قرار دارد.
 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار