اصفهان؛

میلیاردها تومان خسارت بر اثر فرسایش خاک در اصفهان

خاک مخلوطی از مواد معدنی و عالی است که از تجزیه و تخریب سنگها و هوا زدگی در مدت 700 سال بوجود می آید.

نوع و ترکیب خاک ها در مناطق مختلف بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه تفاوت دارد. امروزه با بی توجهی و فرسایش بی اندازه خاک این پدیده نیز مورد بی مهری قرار گرفته است به گونه ای که ساخت بی اندازه معادن ، راهها ، توسعه صنایع و چرای بدون مرز دام و بروز فرسایش خاک ناشی از این عوامل سالانه دهها میلیارد تومان خسارت به استان اصفهان وارد میکند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حسین علی نریمانی رئیس اداره امور بیابان های منابع طبیعی استان اصفهان در خصوص فرسایش بیش از حد خاک در استان گفت : فرسایش بادی خاک زمانی اتفاق خواهد افتاد که سرعت باد از 6 متر بر ثانیه بیشتر و بافت خاک رطوبت ، چسبندگی و پیوستگی مورد نیاز را نداشته باشد .

نریمانی با اشاره به اینکه بافت خاک طبیعی نباید رسوب داشته باشد اما هم اکنون 60-10 تن رسوب در هکتار وجود دارد افزود : ساخت بیش از حد معادن و جاده ها و همچنین چرای بیش از حد دام در مراتع شرایط فرسایش خاک را فراهم کرده و کاهش میزان سرعت باد برای جابه جایی خاک از 47 متر بر ثانیه به 5/3 متر بر ثانیه و در نتیجه بالا رفتن حساسیت خاک را به دنبال داشته است

وی منطقه سگزی در شرق اصفهان را کانون فرسایش بادی برشمرد و گفت : فرسایش خاک در منطقه سگزی بر جاده ترانزیت فرود گاه ، راه آهن و صنایع و اماکن هم جوار همه ساله خسارت فراوانی را در پی داشته است و بر اساس مطالعات اقتصادی ، سالانه 39 میلیارد تومان خسارت ناشی از فرسایش خاک در استان وجود دارد که سهم منطقه سگزی 36 میلیارد تومان بوده است .

رئیس اداره امور بیابان های منابع طبیعی استان اصفهان هم چنین گفت : کار گروههای سامان دهی معادن برای کاهش رسوب خاک / انتقال پساب شمال اصفهان به دشت سگزی برای کاشت درختان و جلوگیری از فرسایش خاک به منظور مقابله با رسوب خاک در مناطق بیابانی تشکیل شده است .

نریمانی افزود : در حالیکه در طرح جامع مدیریت کانون های گرد وغبار داخلی شهر اصفهان 10 هزار هکتار نهال کاری در مدت 2 سال پیش بینی شده بود . به علت نبود پساب در شمال اصفهان تا کنون درهزار هکتار ازاین منطقه نهال کاری شده است .

اما نقش منابع زیر زمینی در فرسایش خاک را نیز نباید نادیده گرفت آب در زیر زمین مانند یک ستون عمل می کند و افت سطح آن سبب خسارت زیادی برای قسمت های مختلف زمینی که در لایه روین آب ها قرار گرفته می شود . مقدار آبی که خاک ها میتوانند به خود جذب کنند به لحاظ کشاورزی ، راه سازی ، ساختمانی ، دارای اهمیت بسیاری است . که البته این مقدار در درجه اول بستگی به اندازه دانه های خاک دارد

ابوطالب امینی معاون آب خیز داری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خشک سالی پی در پی و موقعیت جغرافیایی کشور ایران را عامل طبیعی فرسایش خاک برشمرد و گفت : متوسط فرسایش آبی خاک در ایران 15 تا 14 تن در هکتار است که سهم استان اصفهان کمتر از متوسط کشوری است .

امینی افزود : 80 تا 70 درصد از دشت های استان اصفهان به دلیل برداشت بی رویه آب دچار فرونشست شده که از جمله این دشت ها می توان به 3 دشت نوش آباد آران و بیدگل ، مهیار ، و منطقه دامنه فریدن اشاره کرد و گفت : ساخت و ساز ، کشاورزی ، راه اندازی معادن و حفاری در این مناطق غیر ممکن شده است .با انتقاد از برخی سیاه نمایی ها در خصوص رتبه اول ایران به لحاظ فرسایش خاک افزود : همه ساله شاهد خشکسشالی و طوفان های شدید در آفریقا ،؛ خاورمیانه و پاکستان هستیم که نشان دهنده وضعیت بحرانی این مناطق است .

امینی با بیان اینکه منابع طبیعی نیاز به بازنگری و برنامه ریزی جدید دارد گفت : نگاه منفعت طلبانه نسبت به طبیعت برخلاف استعداد و توان منطقه سبب افزایش فرسایش خاک در سال های اخیر بوده و این بحث تعامل بیشتر تمام سازمانهای دولتی و مردم را در برنامه ریزی می طلبد

وی ارزش ریالی جریمه متخلفین برای تخریب یک متر مکعب از خاک را فقط 14 هزار تومان برشمرد و گفت : سهم فرسایش خاک در کشور سالانه 2 میلیارد تن است آمار ها نشان می دهد متوسط فرسایش خاک در جهان 570 تن در کیلومتر مربع است . که این میزان در ایران 2500 تن در کیلو متر مربع و 4 برابر میانگین جهانی است و این در حالی است که هزینه فرسایش خاک در ایران معادل 14 درصد در آمد ناخالص ملی است.

حسین لطفی یکی از روستائیان منطقه سگزی استان اصفهان گفت : متاسفانه هر روز ریز گرد ها و گرد و غبارهار و خاک وارد خانه هایمان می شود و این عامل سبب ابتلا به بیماری های ریوی شده است

رضا میر محمدی هم اهل روستای محمد آباد جرقویه هم گفت : توسعه معادن و استخراج خاک از دل زمین و وجود کار خانه های بسیار گچ ،شن ، ماسه و آجرپزی ،روستا را دچار مشکلات زیادی کرده است . او میگوید : پدرم با وجود غلظت آلودگی هوا دچار تنگی نفس شده وم هزینه های زیادی برای درمانش می پردازیم

اعظم 28 ساله مادر 2 کودک که خود به بیماری پوستی و یکی از فرزندانش مبتلا به بیماری تنفسی است گفت : پزشکان علت بیماری آنان را زندگی در شرایط اقلیمی با وجود گرد و غبار بی اندازه می دانند .

پدری 63 ساله هم در خالی که ماسکی بر صورت داشت گفت : صدای معادن و صنایع در این منطقه نمی گذارد صدای ما به گوش مسئولان برسد .

کارشناسان معتقدند مساحت خاک ایران 2/1 درصد از خشکی های زمین است که سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک معادل 7/7 درصد فرسایش جهانی است و این رقم بالاترین حد فرسایش خاک است .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آب خیز داری استان اصفهان گفت : وسعت استان اصفهان افزون بر 7/ 10 میلیون هکتار است و از استان های مرکزی و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است که 2/3 میلیون هکتار آن معادل 30 درصد سطح استان مناطق بیابانی و شن زار تشکیل داده که بیشترین پراکنش در بخش شمالی و شرقی آن است .

عبد الرضا مهاجری افزود : 300 هزار هکتار جنگل های دست کاشت بیابانی از مهمترین طرح های بیابان زدایی منابع طبیعی است که در شهرستانهایی هم چون آران و بید گل ، کاشان ، نطنز ، اردستان ، برخوار ، خور و بیابانک ، نایین ، و اصفهان انجام شده است .

وی عمده فعالیت این اداره کل برای رفع بیابان زدایی را تهیه طرح های مدیریت مناطق بیابانی و مدیریت جنگل های دست کاشت در کانون های بحران فرسایش بادی اجرای عملیات بیولوژیک بیابان زدایی تولید نهال گونه های مقاوم به خشکی و اجرای عملیات مالچ پاشی برشمرد.

بنابر این علاوه بر مشکلات و خساراتی که فرسایش خاک بر صنعت برجای میگذارد فاجعه زیست محیطی فرسایش خاک ساکنان مناطق را نگرانکرده و آنان را مبتلا ...

گزارش از فاطمه کاویانی


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.