شهرکرد؛

بهره برداری از 20 طرح کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری

همزمان با ایام الله دهه فجر، 20 طرح کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه، از بهره برداری 20 طرح کشاورزی، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر امسال در استان خبر داد.

ذبیح الله غریب گفت: این طرح ها در بخش های تولیدات دامی، صنایع تکمیلی، شیلات و ساختمان های اداری با اعتباری بالغ بر 184 میلیارد ریال اجرا و برای 183 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی در ادامه، با اشاره به تولید سالانه 257 هزار تن شیر در چهارمحال و بختیاری افزود: سه و 2 دهم درصد شیر مصرفی کل کشور در این استان تولید می شود.

غریب با بیان رشد 15 درصدی در تولید شیلات و آبزیان استان اضافه کرد: امسال با تولید بیش از 18 هزار تن ماهی قزل آلا رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به برداشت 220 هزار تن سیب زمینی از مزارع این استان گفت: بیش از 10 هزار تن سیب زمینی از چهارمحال و بختیاری به کشور عراق صادر شد.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: 400 هزار اصله نهال مورد نیاز باغات این استان از انواع گردو، بادام، آلو، زردآلو، هلو، شلیل، گیلاس، به، گلابی و سیب تهیه و از طریق مراکز و جایگاه های سراسر استان توزیع شد که برای سال آینده نیز به همین میزان توزیع می شود.

غریب درخصوص کشت گیاهان دارویی هم گفت: امسال 3 هزار و 650هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری به کشت گل محمدی و انواع گیاهان دارویی اختصاص یافت.

وی با اشاره به آمار اشتغال در بخش کشاوری چهارمحال و بختیاری افزود: 290 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش مشغول به کار هستند.

غریب اضافه کرد: استان چهارمحال و بختیاری، یک و 6 دهم درصد از سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است.

اجرای 800 برنامه فرهنگی دهه فجر در بین روستاییان و عشایر استان

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: 800 برنامه فرهنگی به مناسبت دهه فجر توسط کمیته روستایی و عشایری در استان اجرا می شود.

حجت الاسلام ابراهیم دهقان افزود: در این راستا، مراسم ویژه و همایش های گرامیداشت دهه فجر در روستای شاخص هر شهرستان برگزار خواهد شد.

راه اندازی بزرگترین بارانداز عرضه محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان تعاون روستایی استان چهارمحال و بختیاری همچنین در این نشست گفت: بزرگترین بارانداز عرضه محصولات کشاورزی، به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و حذف واسطه گری، در استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی می شود. 

عباس سیاح با اشاره به خرید تضمینی شیر و گندم در این استان افزود: امسال بیش از 60 هزار تن گندم از کشاورزان (با افزایش 46 درصدی نسبت به سال گذشته) و 45 هزار تن شیر از دامداران چهارمحال و بختیاری خریداری شده است.

وی اضافه کرد: تعاون روستایی استان چهارمحال و بختیاری بیش از 65 هزار عضو دارد.

واکسیناسیون دام های سبک و سنگین در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 و نیم میلیون رأس دام سبک و 80 هزار دام سنگین در این استان علیه بیماری های مختلف واکسینه شدند.

عبدالمحمد نجاتی افزود: بیش از 405 مورد بازرسی از مزارع پرورش ماهی استان نیز در این مدت انجام شده است.

به گفته وی؛ 45 داروخانه دامپزشکی و 2 واحد آزمایشگاه تشخیص بیماری های دامی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.