روحانی در مراسم روز ملی فناوری فضایی:

اکنون زمان آغاز اجرای "برجام دو" است/دولت یازدهم یکی از با تحمل‌ترین دولتهای ایران است

رئیس جمهور گفت: امروز ما به یک برنامه اقدام جامع اقدام مشترک ملی یا همان "برجام دو" نیاز داریم.

سخنرانی رئیس جمهور در مراسم روز ملی فناوری فضایی آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم روز ملی فناوری فضایی که عصر امروز چهارشنبه (14 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی را به ملت بزرگ ایران،‌ دانشمندان، تلاش گران در زمینه فناوری فضایی تبریک و تهنیت عرض می کنم،‌ اظهار داشت: چه روزهای پرشور و نشاطی بود که ملتی بزرگ با اتکا به خداوند و اعتماد به نفس ملی و با رهبری آن مرد استثنایی توانست پرچم استقلال و آزادی را در این سرزمین برافراشته دارند.

رئیس جمهور گفت: در سال 56 و 57 چه کسی در جهان و داخل کشور فکر می‌کرد که مردمی تنها، اما متحد با رهبری آسمانی گرچه دست خالی، اما با دل‌های پرامید بتوانند یک رژیم استبدادی و ریشه‌ دوانده در این کشور را سرنگون کنند و درهای زندان‌ها را باز کنند تا انقلابیون و ایثارگران بزرگ اسلامی از زندان‌ها آزاد شوند.

وی افزود: چه کسی فکر می کرد که مردم به صحنه بیایند و همه آن‌هایی را که به نحوی بر کشور استیلا یافته بودند به ویژه قدرت بزرگی مانند آمریکا از کشور بیرون کنند و روی پای خود بایستند و انقلاب اسلامی را به ثمر بنشانند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه حتی 12 بهمن هم فکر نمی‌شد این انقلاب ظرف 10 روز دیگر به ثمر بنشیند،  اظهارداشت: 22 بهمن هم فکر نمی شد اما وقتی یک ملتی یک پارچه شدند و خداوند هم یاری‌گر این ملت شد چنین انقلابی به ثمر می‌نشنید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آن روزهای شکوهمند را تنها کسانی می‌توانند لمس کنند که بودند و حس کردند.

روحانی گفت: هیچگاه فیلم، تاریخ ، کتاب و تبیین آن روز‌ها برای نسل‌های بعدی نمی تواند ویژگی های آن ایام را برای نسل جدید روشن و مبرهن سازند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه آن روزها قدرت و دنیا پشت رژیم جبار بود، تصریح کرد: این مردم توانستند به هدف بلند و آرمان‌های مقدس خودشان دست یابند و در بهمن سال 57 انقلاب ما تمام تاریخ آن ایام را تحت تاثیر قرار داد. 

روحانی در ادامه گفت: در آن هفته‌های قبل از انقلاب‌ و یا شاید ماه‌های پیش از آن از محرم و صفر و ربیع‌اش حرکت انقلابی مردم این سرزمین در صدر اخبار جهان بود و این خبر همه چیز را تحت شعاع قرار داده بود. وقتی هم که انقلاب پیروز شد آنها فکر می‌کردند مردم تنها چند هفته و ماه می‌توانند آن شرایط را ادامه دهند و به زودی برمی‌گردند و انقلاب را سرنگون می‌کنند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه این تعبیر سیاست‌مداران غرب در روزهای اول انقلاب بود تاکیدکرد: آنها اینچنین تعبیر می‌کردند که امام و مردم توانسته‌اند رژیم گذشته را سرنگون و تخریب کنند اما ساختن یک نظام نو امکان‌پذیر نخواهد بود، آنها فکر می‌کردند خیلی زود برمی‌گردند، حتی کسی هم که فرودگاه مهرآباد را با گریه ترک کرد چنین می‌پنداشت که چند ماه بعد برخواهد گشت و به سلطه خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه حادثه بسیار عظیم و بزرگی نه در تاریخ ما ، نه در تاریخ منطقه بلکه در تاریخ سراسر جهان رویداد تاکید کرد: نقش ارتباطات هم در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود.

روحانی گفت: امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو سخنرانی می‌کرد و اظهاراتش از طریق خط تلفن روی نوار و سپس به داخل کشور ارسال می‌شد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در نهضت اسلامی سال 41 و 42 هم یک نوع ارتباط وجود داشت،‌ اظهار داشت: آن زمان با ارسال نوار ضبط و پیاده کردن آن و تبدیل کردنش به اعلامیه ارتباطات حفظ می‌شد چرا که ملتی اگر می‌خواهند حول یک محور جمع شوند؛ ارتباط اولین وسیله برای آن است که از افکار و برنامه یکدیگر مطلع شوند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی حادثه بسیار بزرگی بود که یکی از ویژگی‌هایش پیروزی یک ملت نه تنها بر استبداد واقعی بلکه بر استعمار خارجی و قدرت‌های جهان بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: امروز بعد از 37 سال به آن روزها می‌بالیم، مغروریم و افتخار می‌کنیم. چرا که جوان‌هایمان شهدای انقلابمان، حوزه‌هایمان، دانشگاه‌‌هایمان و تمام اقشاری که پشت سر اما به خاطر استقلال کشور، آزادی خودشان و احیای قانون اسلام در این کشور ایستاند و مبارزه کردند و تحمل کردند تا توانستند این انقلاب را به ثمر برسانند.

روحانی با بیان اینکه خوشحالم که سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با تحول بزرگ دیگری توام شد و تقارن پیدا کرد و مردم ما برای احقاق حقوقشان ایستادند، مقاومت کردند و تحریم‌ها و فشارهای دشمن‌ها را به جان خریدند، اگر ایستادگی این مردم نبود،‌ اگر درایت و ارشاد مقام معظم رهبری نبود و اگر کاردانان و کارشناسان و عالمان باتجربه و فداکار پشت میز مذاکره نبودند امروز نمی‌توانستیم فرجام برجام را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: کار بزرگ و عظیمی توسط این ملت انجام گرفت البته هیچ حادثه‌ای را نمی‌توان با انقلاب اسلامی مقایسه کرد، این انقلاب افتخار بزرگ تاریخی ما که در سایه ایستادگی و مقاومت مردم رقم خورد.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: بار دیگر در بخش دیگر کشور می‌بایست آزادی را تجربه می‌کرد دشمن در سالهای گذشته حصار تحریم را بر ایران ظالمانه تعبیه کرد به نحوی که هیچ کشتی‌ای نمی‌توانست در بنادر ما پهلو بگیرد حتی گاهی اگر کشتی‌ای می‌خواست بیاید باید برایش پرچم کشور دیگری را اجاره می‌کردیم چون با کشور ما ممکن نبود این امر صورت بگیرد حتی برای صادرات و واردات نمی‌توانستیم پول جابه‌جا کنیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: بازار نفتی که حق ما بود از ما گرفتند و نمی‌گذاشتند این نفت صادر بشود و از طریق ماهواره‌ها همه چیز را تحت نظر داشتند تا این ملت مقابل قدرتهای جهانی سر فرود بیاورد اما ما راه را ادامه دادیم و فشارها را به جان خریدیم در حالی که هرگز به زیر حرف زور سر فرو نیاوردیم.

وی با اشاره به آنچه در طول این سی ماه گذشته تحقق پیدا کرد اظهار داشت: آنچه در طول 30 ماه گذشته تحقق پیدا کرد اعتلای این سخن بود که می‌شود با منطق افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داد و در یک معامله کاری کرد که هم ما پیروز شویم و هم طرف مقابل احساس شکست نکند.

روحانی اضافه کرد: مردم از خرداد 92 این دولت را انتخاب کردند و اکثریت به این نتیجه رسیدند که راه تعامل سازنده ما را به یک برنامه مشترک می‌رساند این چیزی بود که به آن رسیدند برای تحقق این کار به همدلی و همزبانی نیاز بود و لذا سال همدلی و همزبانی تعیین شد، اکنون هیچکدام ازطرفها شک ندارند که ملت ما سود برده است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: حتی آن کشورهایی که داد و فریاد می‌کردند که چرا توافق حاصل شده است نیز می‌گویند ایران در این مذاکرات پیروز شده است.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: این یک موفقیت در تاریخ ملت ایران بود و اکنون زمانی است که باید برجام 2 شروع شود، برجام همان برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 1+5 بود و ما امروز به یک برنامه جامع اقدام مشترک ملی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: موافق و مخالف باید امروز دست به دست هم دهند تا کشور را به پیش ببریم چراکه ما در اهداف ملی اختلاف نداریم و یا اینکه اگر بخواهیم معضل آب یا محیط زیست را حل کنیم اختلاف نداریم بلکه خوشبختانه در مشکلات اصلی کشور نقطه نظرات نزدیک است.

روحانی افزود: باید با دنیا به نفع کشور تعامل کنیم و در این امر نیز اختلافی وجود ندارد، این دولت با تحمل‌ترین دولت است، من سوابق دولتهای پیشین را در اختیار دارم و در بخش‌هایی از آن از آغاز انقلاب حضور داشتم اما این دولت یکی از با تحمل‌ترین دولتهای جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب بوده است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما امروز مشکل اختلاف داریم. در اهداف بلند مدت اختلاف داریم. همه باید در کنار هم قرار بگیریم. ما نیاز داریم به یک برنامه جامع اقدام مشترک ملی و یکی از صحنه‌هایی که باید همه حضور پیدا کنند فناوری است. 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: هر کسی به سهم خودش و به اندازه آنچه که می تواند باید سهیم باشد. دستگاه‌های دولتی را باید کوچک و یکپارچه کرد، در بعضی از کشورها بخش های بزرگ فناوری فضایی را به شرکت های خصوصی واگذار می‌کنند حتی سفینه‌هایی را درست کردند که مردم بتوانند با آن سفینه‌ها سفر کنند.

وی ادامه داد: کارهایی را باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کرد اما یک وقت هایی برنامه‌هایی است که یک دستگاه دولتی باید بر آن نظارت کند در فناوری باید دید که کدام موضوع اهم و مهم است و منابع ما محدود است و آنکه در اولویت‌ اول قرار دارد به آن بپردازیم.

روحانی گفت: در بسیاری از موارد ما نیاز به فناوری نظامی، امنیتی ، پزشکی و زیست محیطی لازم داریم و امروز با وجود پیشرفت علم و فناوری دیگر کسی نیاز نیست به مطب پزشک برود و می‌تواند از داخل منزل با پزشک خود ارتباط برقرار کند و پزشک را به خانه بیاورد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما باید در صحنه فناوری‌ها حضور داشته باشیم. دنیای امروز دنیای رقابت است و اگر دیگران "الف تا لام کار" را انجام دادند و ما هم باید آن را پیگیری کنیم و  ادامه دهیم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در سفرهایی که روسای جمهور کشورها به ایران آمدند یا در سفر اخیر که به اروپا رفتم با کمپانی ها که ارتباط برقرار می‌کردیم به آنها گفته شد که ما از شما هواپیما خریداری می کنیم اما بخشی از آن را خودمان می‌خواهیم بسازیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برجام معنایش این نیست که دروازه کشور باز شده و تحقیق را کنار بگذاریم، همه چیز را از خارج بخریم. در باز شده است تا از دانش دیگران استفاده کنیم.

روحانی گفت: من در برابر همه دانشمندان، جوانان عزیز، پرتلاش و اساتید این کشور و همه آنهایی که برای عظمت نام ایران و ملتمان تلاش می‌کنند سرتعظیم فرو می‌آورم.

رئیس جمهور کشورمان امروز روز واردات کالا از بیرون به داخل کشور نیست بلکه روز باز شدن فضا برای کار و کوشش است.

وی با بیان اینکه ما باید کار بزرگی را انجام دهیم اظهار داشت: هر ساله صدها هزار نفر از دانشگاه‌هایمان فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید برای اشتغال آنها و استفاده از علم و دانششان و همچنین خرجی که برایشان شده برنامه ریزی کنیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جوانی چند سال بیکار بماند بخاطر فشارهای اجتماعی ممکن است در مسیر دیگر قرار بگیرد، بنابراین امروز رسالت و وظیفه بزرگی بر روی دوشمان برای رونق اقتصادی قرار گرفته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار