بلومبرگ: راهکارهای کشورهای تولیدکننده نفت برای جبران کسری بودجه

بلومبرگ در گزارشی به تحلیل راهکارهای کشورهای تولید کننده نفت، برای جبران کسری بودجه‌شان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بلومبرگ» بررسی کرد: عربستان سعودی، ونزوئلا، نیجریه و دیگر کشورهای تولید کننده نفت، برای در امان ماندن از مشکلات ناشی از کاهش بهای نفت، به دنبال راه حل های اساسی هستند. کم کردن یارانه انرژی و پایین آوردن دستمزدها مخصوصا در بخش دولتی از راهکارهایی است که دولت‌ها برای دور ماندن از خطرات کاهش بهای نفت انجام می دهند. از سوی دیگر سراشیبی تند بهای نفت، تولیدکنندگان طلای سیاه را بر آن داشته تا کاهش وابستگی به درآمد نفتی را در راس امور خود قرار دهند.

«سیمون ویلیامز»، تحلیلگر اقتصادی اچ اس بی سی در امور کشورهای حوزه اروپای شرقی و مرکزی، خاورمیانه و آفریقای شمالی درباره کاهش بهای نفت می گوید:" یک دهه فراوانی نفتی با شوک، در حال پایان است. راهکاری بی حاشیه برای تعادل بخشیدن به بهای نفت و کاهش وابستگی از آن وجود ندارد."

در این گزارش، «بلومبرگ» از نگاه تحلیلگران اقتصادی به بررسی اقدامات تولیدکنندگان طلای سیاه برای مقابله با نتایج سقوط بهای نفت پرداخته است.

عربستان سعودی

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا برای رویارویی با کاهش درآمد نفتی خود اقدامات کم سابقه‌ای از قبیل افزایش بهای سوخت، برق، آب و همچنین بالا بردن نرخ مالیات بر ارزش افزوده انجام داده است. عربستان سال گذشته برای اولین بار اقدام به صدور اوراق قرضه کرد که در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در سال 2015، دارایی خالص بانک مرکزی این کشور در بخش خارجی تا 115 میلیارد دلار کاهش داشته است. از دیگر اقدامات دولت عربستان برای رهایی از مشکلات ناشی از کاهش بهای نفت، فروش بخشی از سهام شرکتهای نفتی همچون آرامکو است.

عراق

دولت عراق سد بزرگی همچون داعش را پیش رو دارد، با این حال در نظر دارد اقداماتی برای جبران کاهش درآمد نفتی انجام دهد. کاهش دستمزد در بخش دولتی، فروش اوراق قرضه و گرفتن وام از صندوق بین المللی پول از اقدامات عراق برای مهار کردن کسری بودجه خود است.

روسیه

نفت و گاز پشتوانه اصلی نیمی از درآمد مالی روسیه است. کاهش بهای نفت و گاز عواقبی همچون کاهش ارزش روبل، رسیدن تورم به 16.9 در تابستان 2015 داشت. روسیه برای جلوگیری از کاهش بیش از 6 درصدی تولید ناخالص داخلی، باید تا 19 میلیارد دلار در هزینه های خود صرفه جویی کند.

قزاقستان

دولت قزاقستان برای رهایی از خطرات کاهش بهای نفت، راهکارهایی همچون ایجاد نرخ ارز شناور، فروش سهام شرکتهای نفتی، ارتباطات، نیروگاهی ، جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش صنایع این کشور و اختصاص یارانه برای انرژی های تجدیدپذیر را پیش گرفته است. به نظر می رسد قزاقستان تا سال 2030 حدود 10 درصد از نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشید و باد تامین کند.

آذربایجان

جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی با کاهش 50 درصدی ارزش منات – واحد پولی این کشور – مواجه بوده است. در بحبوحه کاهش بهای نفت، موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز، رتبه آذربایجان را به دلیل وابستگی به درآمد نفتی، کاهش داد. این کشور شناورسازی نرخ ارز را برای مهار کسری بودجه، در راس امور خود قرار داده است.

ونزوئلا

ونزوئلا بیشترین ضربه را از کاهش بهای نفت خورده است. تنها عملکرد این کشور برای مقابله با جبران درآمد نفتی، رایزنی با اعضا اوپک برای بالا بردن بهای نفت این سازمان است.

الجزایر

بهره برداری از ذخایر، کاهش 9 درصدی هزینه های تولید، افزایش بهای بنزین، گازوئیل، آب، برق، و افزایش مالیات بر ارزش افزوده، راهکار دولت الجزایر برای جبران کاهش درآمد نفتی است.

امارات متحده عربی

دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، در پاییز امسال یارانه سوخت حمل و نقل را حذف و بهای آن را براساس نرخ جهایی تعیین کرد. امارات تعرفه آب را تا 170 درصد و برق را تا 40 درصد افزایش داد. بنا بر گزارش موسسه اچ اس بی سی، این کشور به خوبی در برابر پیامدهای کاهش بهای نفت مقاومت کرده است.

قطر

کشور کوچک و نفت خیز قطر تا پایان سال 2016 میلادی، با کاهش 7 درصدی هزینه ها که رقمی بالغ بر 202 میلیارد و 500 میلیون دلار است، سعی در جبران عواقب ناشی از کاهش درآمد نفتی دارد.

نیجریه

در حالی که کسری بودجه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا به بالاترین سطح خود رسیده است، این کشور برای جبران کاهش درآمد نفتی درصدد دریافت وام از بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا است. درآمد و صادرات نیجریه بر پایه نفت است.

اندونزی

سقوط بهای نفت، کمترین ضربه را بر پیکره اقتصاد اندونزی نسبت به سایر کشورها، وارد کرده است. با این وجود، اندونزی با حذف یارانه بنزین و افزایش مالیات در برابر کاهش بهای نفت مقاومت می کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار