فاکس نیوز: قزاقستان ایران را شریک بزرگی در منطقه اوراسیا می داند

با برداشته شدن تحریم ها، قزاقستان فرصت را برای همکاری گسترده اقتصادی با ایران مغتنم می داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «فاکس نیوز،» قزاقستان با توجه به این که اقتصاد ایران آماده باز کردن درهای خود است، این کشور را شریک بزرگی در بازار اوراسیا می داند. این جمع بندی در نخستین روز سفر رسمی وزیر توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان، آست ایسکشف، به تهران به دست آمد. در این سفر هیئت بزرگی او را همراهی می کنند و آنها با بازرگانان و دولتمردان ایران دیدارهای فراوانی داشته اند.
الماس آیداروف، معاون رئیس انجمن سرمایه گذاری خارجی قزاقستان و نفر دوم در هیئت همراه، می گوید: «ما برای این به ایران آمده ایم که می خواهیم از فرصتهای پیش آمده برای شرکتهای خود بهره برداری کنیم. در این دیدار درباره این گفتگو کردیم که چقدر علاقه مند به گسترش توانمندی های هر دو کشور هستیم. ما دو اقتصاد کمابیش گسترده در منطقه هستیم و فضا برای توسعه هنوز باز است.»

دولتمردان دو کشور در نشست های سیاسی و اقتصادی درباره باز کردن بازار اوراسیا گفتگو کردند، بازاری که قزاقستان می تواند پله ای برای ورود ایران به آن باشد و برعکس. به گفته آیداروف همه این فرصتها با برداشته شدن تحریم های ایران و پدید آمدن سناریویی تازه برای منطقه پیش آمده و این قضیه برای همه جالب است.

وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، روز یکشنبه پس از دیدار با ایسکشف نقشی را که آستانه می تواند در اجرایی شدن توافق هسته ای ایفا کند برجسته دانست، نقشی که به گفته او «سازنده» است، و بر پیوندهای دو جانبه میان دو  کشور که به بهبود دادوستد بازرگانی خواهد انجامید تاکید کرد.

ایسکشف همان روز یکشنبه در آیین گشایش انجمن بازرگانی دو جانبه میان دو کشور با حضور 270 بازرگان قزاق و 500 نماینده از شرکتهای دولتی و خصوصی ایران شرکت کرد.

از زمان اعلام توافق هسته ای ایران و 1+5 ده ها تن از دولتمردان کشورهای گوناگون به ایران آمده اند تا پیوندهای بازرگانی و سیاسی خود را با ایران از سر بگیرند. 

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار