بیرجند؛

16 بهمن 57 ؛ پنجمین روز دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

بازرگان در رأس دولت موقت ؛ وظیفه برگزاری رفراندوم تغییر نظام ، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و مجلس شورای اسلامی و انتخاب هیأت وزیران را به عهده داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز بیرجند؛ با انتخاب مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت بنا به رای شورای انقلاب و تصویب حضرت امام خمینی(ره) ، شرایط سیاسی دگرگون شد. بسیاری از خبرگزاری های خارجی به این خبر پرداختند.رادیو مسکو برای پوشش این خبر ، برنامه های روزانه خود را موقتا قطع کرد.

آسوشیتدپرس و بسیاری از روزنامه ها شانس بقای دولت بختیار را ناچیز خواندند.با این وجود آمریکا همچنان به حمایت تلویحی از بختیار ادامه می داد.سولیوان سفیر آمریکا پیوسته در تلاش بود تا همکاران خود را تشویق به گفتگو با مخالفان کند.

تماس های بازرگان در راس دولت موقت با اعضای شورای انقلاب و نظامیان و دیگر شخصیت های برجسته ایرانی و خارجی پیوسته برقرار بود.

بنا به فرمایش حضرت امام ، مهمترین وظایف دولت موقت و مهندس بازرگان ، برگزاری رفراندوم تغییر نظام و تشکیل مجلس موسسان یا همان مجلس خبرگان و برگزاری انتخابات مجلس نوپای شورای اسلامی بود.

*اعتقاد بازرگان به روش گام به گام در امور سیاسی

بازرگان نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی در یکی از نخستین اظهار نظرات خود اعلام کرد که قصد ندارد عجولانه به انتخاب و اعلام هیات وزرا اقدام کند.او به روش گام به گام در امور سیاسی معتقد بود.

مدرس رشته تاریخ ایران دانشگاه پیام نور بیرجند گفت : مهندس بازرگان قصد نداشت با یک اقدام عجولانه و اعلام ناگهانی اعضای هیات دولت موقت ، سبب خارج شدن کنترل امور از دست نیروهای انقلابی شود.

حسین غضایری افزود: همزمان ، دکتر یزدی مشغول بررسی طرحی برای سرنگونی قطعی بختیار بود. او قصد داشت از طریق مردم و با اعزام وزرای دولت موقت به وزارتخانه ها ، قدرت را از بختیار بگیرد.

وی گفت:در جبهه دیگر ، ارتشبد قره باغی رییس ستاد ارتش استعفای خود را به بختیار اعلام کرد. بختیار می دانست که این اقدام ، آن هم در نخستین روز فعالیت دولت موقت ، روحیه ارتش را آشفته خواهد کرد. او بلافاصله سولیوان سفیر آمریکا و بازرگان را باخبر و تهدید کرد که استعفای قره باغی می تواند به بروز کودتا منجر شود.

وی افزود : هراس بختیار از استعفای ناگهانی قره باغی از ریاست ارتش کاملا موجه بود.چراکه این عمل می توانست سبب ساز یکسری اقدامات عجولانه و غیر منطقی از سوی هر دو طرف درگیر در جریان انقلاب شود.

*همه امور در جهت سازش انقلاب با ارتش پیش می رفت

با این وجود ، در لویزان هشت تن از ژنرال های وفادار به شاه از جمله خسروداد ، بدره ای ، ناجی و رحیمی در حال نهایی کردن طرح کودتایی موسوم به « کورتاژ » بودند.

مدرس دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: مقرر شده بود که بسیاری از نقاط حساس تهران و شهرستان های بزرگ طی یک حرکت سریع بمباران شود.اصلی ترین هدف بمباران ، مدرسه علوی مشخص شده بود.چندین پست ضد هوایی در ارتفاعات شمال تهران فعال شد تا در هنگام مناسب اقدام کند.

در این روز بار دیگر آیت الله گلپایگانی از ارتش و فرماندهان نظامی خواست که بامردم همراه شوند. با این وجود ، وزارتخانه های آموزش و پرورش ، اقتصاد و امور دارایی ، بهداری و دادگستری در این روز توسط ارتش اشغال شد.

از دیگر اخبار روز 16 بهمن 1357 ، اعلام حمایت حزب توده از شورای انقلاب و استعفای 22 نماینده دیگر مجلس شورای ملی از مقام خود بود.

انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.